olietemperatuur RR 1975

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ahaa raroo
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 Apr 2013, 13:41

olietemperatuur RR 1975

Berichtdoor ahaa raroo » 14 Apr 2013, 19:21

Sinds kort een leuke Range Rover uit 1975 voor de leuk erbij..

Op de eerste rit naar huis op de snelweg viel mij op dat de olietemperatuur volgens de meter wel erg hoog oploopt tot zo'n 120-130graden.
Zodra de snelweg verlaten wordt en binnendoor gereden met snelheden tussen 50 en 80km/u dan zakt de meter terug tussen 80 en 90 graden.

Het is een handgeschakelde 3.5 uit 1975 op lpg en een oliekoeler heb ik niet gevonden.

Iemand ervaring hiermee??? Is dit normaal voor een RR of klopt het niet?

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: olietemperatuur RR 1975

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2013, 19:38

olie temp. of koelwatertemp? beide een meter? wat is de koelwatertemp als de olietemp zo hoog is?
gone

ahaa raroo
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 Apr 2013, 13:41

Re: olietemperatuur RR 1975

Berichtdoor ahaa raroo » 14 Apr 2013, 19:46

Het is echt de olietemperatuurmeter.

De watertemperatuur blijft netjes in het midden en constant.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: olietemperatuur RR 1975

Berichtdoor RobStewart » 14 Apr 2013, 20:00

ahaa raroo schreef:... de meter wel erg hoog oploopt tot zo'n 120-130graden ... zakt de meter terug tussen 80 en 90 graden ... Het is een handgeschakelde 3.5 uit 1975 op lpg en een oliekoeler heb ik niet gevonden.


120-130 is far too high, what was the oil pressure at that point ?

tussen 80 en 90 is normal.

LPG is not a good thing for the early V8s they run far too hot (flame war chaps) and you have no oil cooler.

So what oil are you using? 20w/50 Full Fat Mineral Oil is the only one to put in it. For gods sake please use it on Petrol/Benzine and get an oil cooler.

What do I base this on? well my Range Rover drove every week 1.500kms from Scotland to London and back for about 6 years and I can name every single tank station on the A1, M18, M1 and A406.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Barf
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 Feb 2010, 21:44

Re: olietemperatuur RR 1975

Berichtdoor Barf » 15 Apr 2013, 08:27

En is die oliemeter wel jofel???

Kun je dat checken? Bijvoorbeeld met zo'n lazer temp meter??

Groet
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

ahaa raroo
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 Apr 2013, 13:41

Re: olietemperatuur RR 1975

Berichtdoor ahaa raroo » 16 Apr 2013, 12:29

Bedankt voor de reacties zover.

Ik had al gelezen dat de officiele olie voor een 3.5 V8 moet zijn 20W50.

Van de vorige eigenaar heb ik te horen gekregen dat hij er altijd de goedkoopste olie indeed,dus dat zou 10W40 kunnen zijn.
Volgens deze man reed hij zelden op de snelweg met de RR maar wist inderdaad dat bij snelheden boven de 100km/u die olietemperatuur steeg.
Alle klokken/meters op het dashboard zijn door hem nagekeken en zonodig gerepareerd dus ze zouden juist moeten functioneren,dat lijkt ook wel te kloppen daar de andere meters normale kloppende waardes geven,de olietemperatuur blijft wel netjes tussen de 80 en 90 graden op b-wegen en bebouwde kom,alleen op de snelweg kruipt hij ver omhoog.
Binnenkort maar eens een oliewissel gaan doen en er dan 20W50 in.

Ik heb hier nog een Volvo 960 sloper staan waar een oliekoeler inzit,eens kijken of ik die passend kan krijgen voor de RR en dan eens kijken of het beter gaat.

Nog een andere vraag;
Ik las dat als de olie vervangen wordt de oliepomp niet zelfaanzuigend is en catastrofale gevolgen kan hebben. Klopt dat????
Zo ja,wat is de juiste procedure om de olie te wisselen bij dit model?

Alvast bedankt voor het meedenken en groeten, Albert

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: olietemperatuur RR 1975

Berichtdoor arjan_de_jong » 16 Apr 2013, 12:41

Als hij al lange tijd met andere olie loopt dan zou ik overwegen om gelijk een olie flush uit te voeren.

Oft topic: wat voor een 960 heb je staan. Ik kan mogelijk nog wat onderdelen gebruiken als het een fase 2 is.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

ahaa raroo
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 Apr 2013, 13:41

Re: olietemperatuur RR 1975

Berichtdoor ahaa raroo » 16 Apr 2013, 12:50

Hoi Arjan,

zal inderdaad een olieflush worden,olie eruit,verse 20w50 erin warm lopen en weer verversen. dat lijkt mij voldoende toch?

de Volvo 960 sloper is een 1996 2.5 automaat dus ja een fase 2 model.

Ik heb altijd aan Volvo's gesleuteld en ook redelijk wat van die karren gesloopt,voor zo'n 960 heb ik altijd onderdelen liggen,stuur maar een pm om het forum niet te vervuilen :D

Barf
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 Feb 2010, 21:44

Re: olietemperatuur RR 1975

Berichtdoor Barf » 16 Apr 2013, 13:34

Bij een gewone oliewissel zal er olie in de pomp achter blijven, en zuigt de pomp weer aan. Als je filter en carter leeg maakt en alles er helemaal uit laat lopen, dan loopt de olie ook uit je pomp. Dan moet je hem volproppen met vaseline, zodat hij olie kan gaan aanzuigen.

Succes
Bart

ps: wel minerale olie doen he???!!
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: olietemperatuur RR 1975

Berichtdoor piet_g » 16 Apr 2013, 15:05

En hoe kun je dan controleren of je oliepomp weer netjes de olie rond pompt?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten