Heeft er al emand ervaring met een apparaatje dat ATG verkoopt onder de naam ATG Dieseltherm? Dit is voor het rijden in extreme koude omstandigheden (<-35) om te voorkomen dat de diesel gaat vlokken in et filter. Het verwarmd de diesel voordat deze het filter in gaat.
Webinfo: http://www.diesel-therm.com/diesel-therm.htm
Grt
Diesel Therm voor extreme koude omstandigheden?
Diesel Therm voor extreme koude omstandigheden?
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Diesel Therm voor extreme koude omstandigheden?
wat ik zo lees, is het leuk gebracht dat het universeel is, maar toch heb je bij een aantal landrovers toch wel een installatie-uitdaging, en soms wellicht weinig aan het ding.
een Td5 bijvoorbeeld heeft in de tank een pomp met aanzuigzeef. Mocht er in de tank vlokvorming optreden zou dat zeef dicht kunnen gaan zitten. In de tank kun je het ding niet plaatsen. Buiten de tank harde kunststof leidingen. dus ben je afhankelijk van de banjo oplossing, en of dat werkt is dan afhankelijk van beschikbaarheid van passende banjo's.
verder beloven ze een aantal dingen waarvan ik me afvraag of dat ook signifikant merkbaar zal zijn
een Td5 bijvoorbeeld heeft in de tank een pomp met aanzuigzeef. Mocht er in de tank vlokvorming optreden zou dat zeef dicht kunnen gaan zitten. In de tank kun je het ding niet plaatsen. Buiten de tank harde kunststof leidingen. dus ben je afhankelijk van de banjo oplossing, en of dat werkt is dan afhankelijk van beschikbaarheid van passende banjo's.
verder beloven ze een aantal dingen waarvan ik me afvraag of dat ook signifikant merkbaar zal zijn
gone
Re: Diesel Therm voor extreme koude omstandigheden?
Hallo,
Tis zoals Roger al aangeeft. Als er door extreme koude sprake gaat zijn van vlokvoorming dan zit het probleem al in je tank.
Als je het verwrmings verhaal al goed in het filter geinstalleerd krijgt is dat hartstikke leuk, maar lost niets op , want de ellende zit er ver voor, nl in de tank.
Als je dit probleem echt wil verhelpen zal je iets creatiefs moeten bedenken om de diesel in de tank te verwarmen.
Kan me nog de foto's herinneren van de vrachtwagen chauffeurs die in de sneeuw precies dit aan het proberen zijn met branders
Luke
Tis zoals Roger al aangeeft. Als er door extreme koude sprake gaat zijn van vlokvoorming dan zit het probleem al in je tank.
Als je het verwrmings verhaal al goed in het filter geinstalleerd krijgt is dat hartstikke leuk, maar lost niets op , want de ellende zit er ver voor, nl in de tank.
Als je dit probleem echt wil verhelpen zal je iets creatiefs moeten bedenken om de diesel in de tank te verwarmen.
Kan me nog de foto's herinneren van de vrachtwagen chauffeurs die in de sneeuw precies dit aan het proberen zijn met branders
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re: Diesel Therm voor extreme koude omstandigheden?
Zit er bij een Td4 ook een zeef in de tank? Anders kan het mischien daar wel werken.
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Diesel Therm voor extreme koude omstandigheden?
A_Erven schreef:Zit er bij een Td4 ook een zeef in de tank? Anders kan het mischien daar wel werken.
When you say Td4, I'm assuming that it's a Puma
And both the 2.4 and 2.2 Puma have "een zeef" in the tank,
For info the 2.4 has no pump (it's in the injection pump) but a flotter assembly that actually looks like a normal pump with zeef and the 2.2 has an electric pump with zeef.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re: Diesel Therm voor extreme koude omstandigheden?
Vanwaar eigenlijk de vraag?
In landen waar het -35 kan worden past men de diesel ook aan op de temperatuur door meer ontvlokkingsmiddel toe te voegen.
In landen waar het -35 kan worden past men de diesel ook aan op de temperatuur door meer ontvlokkingsmiddel toe te voegen.
Re: Diesel Therm voor extreme koude omstandigheden?
Als het een Td5 betreft; die diesel wordt al opgewarmd; voel maar aan de tank na een lange rit. Blijft alleen het probleem nog over om hem te starten als er al diesel in de tank zit
Bij kouder dan -35 constant laten draaien? je moet wat 
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re: Diesel Therm voor extreme koude omstandigheden?
conny schreef:Als het een Td5 betreft; die diesel wordt al opgewarmd; voel maar aan de tank na een lange rit. Blijft alleen het probleem nog over om hem te starten als er al diesel in de tank zitBij kouder dan -35 constant laten draaien? je moet wat
Bij kouder dan -35 sta je een uur voor te gloeien voor je ooit kan proberen te starten.
Ik ga er vanuit dat in de koude landen men goede maatregelen neemt met behulp van ontvlokkingsmiddel. Anders zouden massaal alle diesels rond de poolcirkel in Scandinavië, Rusland, Alaska, Canada en Groenland niet meer starten.
Re: Diesel Therm voor extreme koude omstandigheden?
Heb via USA contact geahd met de NL vertegenwoordiging van Artic Fox http://arctic-fox.eu/ Ga binnenkort bij ze langs om te kijken welke oplossing het meest effectief is in een Defender. Ze hebben ervaring met het prepareren van meerdere merken 4x4's waaronder Defenders voor extreem koude omstandigheden, oa voor NOG's/hulporganisaties en bedrijven die in koudegebieden werkzaam zijn zoals siberie. Laat wel weten wat de uitkomst is voor eventuele geinteresseerden.
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: Diesel Therm voor extreme koude omstandigheden?
hoi
is een systeem zoals er bij dumptrucks gebruikt wordt niks ?
deze kunnen in de winter de uitlaat omleggen zodat de warmte
door het koker frame van de bak gaat
en zo vriest de lading niet vast
voor een diesel tank zou je bv met een verschuifbaar hitteschild kunnen werken
in eigen land ervoor en bij de min 30 ernaast
moet je natuurlijk geen plastic tank hebben
is een systeem zoals er bij dumptrucks gebruikt wordt niks ?
deze kunnen in de winter de uitlaat omleggen zodat de warmte
door het koker frame van de bak gaat
en zo vriest de lading niet vast
voor een diesel tank zou je bv met een verschuifbaar hitteschild kunnen werken
in eigen land ervoor en bij de min 30 ernaast
moet je natuurlijk geen plastic tank hebben
groet jelle
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten