Hallo mensen,
Ik heb niet zo veel verstand van de verschillen dus daar willde ik eens wat meer info over vergelijken .
Ik moet er 1 mee gaan nemen, en ik heb iets nodig wat zo snel mogenlijk laad, evt icm met een snelstart hulp.
De accu die geladen zal moeten worden zal iets van 120 Ah zijn
Iemand die me er iets meer over kan vertellen , en dan met name hoe ik de capaciteit tov de accu moet plaatsen, ofwel of ik kan berekenen hoelang het duurt voordat ik een accu opgeladen heb met een bepaalde capaciteit lader?
Zelf denk ik aan de volgende: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8421 ... -Acculader
Is dat wat?
Iemand betere suggesties?
gr
Luke
Acculaders
Acculaders
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Acculaders
(te)snelladers zijn niet goed voor de accu...... starthulp kun je beter met een volle accu geven dan met zo'n boostfunktie (al kun je in jouw 300tdi waarschijnlijk weinig elektronica mollen)
voor de accu is de vuistregel in 10 uur de accu vol laden een veilige regel, dat wil zeggen dat je een accu van 100Ah met 10A laadt.
mbt de link van conrad...... 180A starthulp........over die snoertjes ??
voor de accu is de vuistregel in 10 uur de accu vol laden een veilige regel, dat wil zeggen dat je een accu van 100Ah met 10A laadt.
mbt de link van conrad...... 180A starthulp........over die snoertjes ??
gone
Re: Acculaders
Tnks roger weer iets duidelijker..
even alleen wbt de laadfunctie, de link een goede en snelle optie dus?
wbt de snoertjes voor starthulp....kans dat die verdampen bij een piek van 180 Amp is wel groot ja
Luke
even alleen wbt de laadfunctie, de link een goede en snelle optie dus?
wbt de snoertjes voor starthulp....kans dat die verdampen bij een piek van 180 Amp is wel groot ja
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Acculaders
En als je geen haast hebt is laden met 2 of 5 Amp ook geen gek idee, 't is nog beter voor de accu.
Ik had door een lichtje in de kofferbak (van een luxe limosine) een totaal lege accu. Ja echt 0 Volt, en ik was bevreesd dat dit dan ook echt het einde van de verder nieuwe accu was. Gewoon 3 dagen aan de 2 Amp druppellader en de accu was weer helemaal bij (nu was de accu bij 's zomerse temperaturen leeg geraakt - doe je dit met vriesweer dan gaat het waarschijnlijk niet goed).
Mijn redelijk goedkope Biltema lader laadt in stappen, maar is (gelukkig) niet te intelligent, dus een lege accu herkent ie gewoon als een accu (intelligente dingen "denken" wel eens dat een lege accu geen accu is en doen dan niks). En hij laadt door tot 14,iets om dan terug te vallen naar 13, veel. Jammergenoeg laadt ie niet om de zoveel tijd door naar 14,iets, maar even uit-aan zorgt dat ie weer opnieuw naar die 14,iets doorlaadt (hier is ie ook prettig rechttoe-rechtaan: aan is aan zonder reset of start-knopje, en spanningsonderbrekingen maken 'm niet in de war).
Qua laad-duur is het makkelijk uren x de Amps geeft Ampere-Uren (bij benadering). Het laatste stukje lopen de Amps terug, dus dan haalt ie de nominale waarde niet. Je kan dus een lege 100 Ah accu met een 2 Amps lader laden, het duurt een paar dagen, maar je accu wordt niet te warm en de platen kunnen zich rustig formeren. Meestal is je accu niet helemaal leeg, dus dat scheelt.
Groeten MarcS
Ik had door een lichtje in de kofferbak (van een luxe limosine) een totaal lege accu. Ja echt 0 Volt, en ik was bevreesd dat dit dan ook echt het einde van de verder nieuwe accu was. Gewoon 3 dagen aan de 2 Amp druppellader en de accu was weer helemaal bij (nu was de accu bij 's zomerse temperaturen leeg geraakt - doe je dit met vriesweer dan gaat het waarschijnlijk niet goed).
Mijn redelijk goedkope Biltema lader laadt in stappen, maar is (gelukkig) niet te intelligent, dus een lege accu herkent ie gewoon als een accu (intelligente dingen "denken" wel eens dat een lege accu geen accu is en doen dan niks). En hij laadt door tot 14,iets om dan terug te vallen naar 13, veel. Jammergenoeg laadt ie niet om de zoveel tijd door naar 14,iets, maar even uit-aan zorgt dat ie weer opnieuw naar die 14,iets doorlaadt (hier is ie ook prettig rechttoe-rechtaan: aan is aan zonder reset of start-knopje, en spanningsonderbrekingen maken 'm niet in de war).
Qua laad-duur is het makkelijk uren x de Amps geeft Ampere-Uren (bij benadering). Het laatste stukje lopen de Amps terug, dus dan haalt ie de nominale waarde niet. Je kan dus een lege 100 Ah accu met een 2 Amps lader laden, het duurt een paar dagen, maar je accu wordt niet te warm en de platen kunnen zich rustig formeren. Meestal is je accu niet helemaal leeg, dus dat scheelt.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Acculaders
tja Luke,
is lastig, merk zegt mij niks, maar dat betekend natuurlijk niet dat het per definitie troep is..
op het oog doet het wat goedkoop aan, maar de prijs is niet heel laag....het zou niet mijn keuze zijn, maar mijn keuze kost waarschijnlijk ook veel meer (omdat ik meer denk nodig te hebben dan ik ook gebruiken zal)
maar waarom moet ie zo snel kunnen laden dan??
een extra accu hebben staan met een (druppel)lader om hem vol te houden en daarmee met startkabels starthulp geven?? moet de klus ook klaren...
is lastig, merk zegt mij niks, maar dat betekend natuurlijk niet dat het per definitie troep is..
op het oog doet het wat goedkoop aan, maar de prijs is niet heel laag....het zou niet mijn keuze zijn, maar mijn keuze kost waarschijnlijk ook veel meer (omdat ik meer denk nodig te hebben dan ik ook gebruiken zal)
maar waarom moet ie zo snel kunnen laden dan??
een extra accu hebben staan met een (druppel)lader om hem vol te houden en daarmee met startkabels starthulp geven?? moet de klus ook klaren...
gone
Re: Acculaders
sja roger, financieel technisch gezien is een lader goedkoper als een 2e accu, en een lader is altijd makkelijk om te hebben zo heb ik de afgelopen jaren in Br ervaren toen ik zonder zat.
En als je dan idd zoals ik zonder 2e accu zit is het een na beste alternatief dan maar zo snel mogelijk zien te laden.
En in het kader voorkomen is beter als blussen...ik heb dus blijkbaar ergens een "lek " zitten die mijn accu in vrij korte tijd (2 a 3 dagen stilstand is al voldoende) leegtrekt, en ikzelf vermoed ergens een massa probleem, want afgezien van het alarm kan ik me geen verborgen verbruikers bedenken.
Afijn dat probleem komt dus aan de orde als ik weer terug ben, want ik wordt een beetje moe om steeds de hulp van een ander in te moeten roepen als starthulp...nogal knullig
Luke
En als je dan idd zoals ik zonder 2e accu zit is het een na beste alternatief dan maar zo snel mogelijk zien te laden.
En in het kader voorkomen is beter als blussen...ik heb dus blijkbaar ergens een "lek " zitten die mijn accu in vrij korte tijd (2 a 3 dagen stilstand is al voldoende) leegtrekt, en ikzelf vermoed ergens een massa probleem, want afgezien van het alarm kan ik me geen verborgen verbruikers bedenken.
Afijn dat probleem komt dus aan de orde als ik weer terug ben, want ik wordt een beetje moe om steeds de hulp van een ander in te moeten roepen als starthulp...nogal knullig
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re: Acculaders
Roger B. schreef:(te)snelladers zijn niet goed voor de accu...... starthulp kun je beter met een volle accu geven dan met zo'n boostfunktie (al kun je in jouw 300tdi waarschijnlijk weinig elektronica mollen)
voor de accu is de vuistregel in 10 uur de accu vol laden een veilige regel, dat wil zeggen dat je een accu van 100Ah met 10A laadt.
Houdt dit dan in dat een Landrover met een volledig lege accu met startkabels starten en dan gaan rijden niet goed/slecht is voor je accu? Mijn accu van 60Ah in mijn Lightweight is dan in anderhalf tot maximaal 2 uur volledig opgeladen door de dynamo.
Ik hoor dit verhaal wel vaker van leveranciers van acculadrs en accu's wat inhoud dat je een auto met lege accu beter eerst met een inteligente acculader kan opladen.
Sander
SanderTD4
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
Re: Acculaders
Voor de heftruck, die loopt vaak te kortom de accu's op te laden, heb ik een C-tek ladertje van 4 tientjes. Dat werkt perfect en die laad ook gewoon een lege accu op, dat duurt alleen langer.
Een nieuwe accu kost meer en het gemak van altijd een geladen accu is mij ook wat waard.
Een nieuwe accu kost meer en het gemak van altijd een geladen accu is mij ook wat waard.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Acculaders
Luke schreef:... Iemand betere suggesties?
I'm with Edward
It's the only one we use at work and works for all types of accu and also use it for the supply when we have the vehicles hooked up to the diagnostic computers, except the L405 which draws a huge current and has it's own special unit (BSU2-125) supplied by SPX which feeds a continous 125A
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Acculaders
RobStewart schreef:I'm with EdwardC-tek, C-tek and C-tek.
+1, CTEK graag. Al jaren prima ervaring.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten