oliekoeler parallel of in serie met oliefilter?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

oliekoeler parallel of in serie met oliefilter?

Berichtdoor piet_g » 05 Apr 2013, 09:25

Ok soms lees je iets wat je toch even zeker wilt weten..

Zoals als vaker verteld hebben we een 2.5NA in een series liggen. Hierop hebben wij een oliefilterhuis zitten van een 2.5TD met daarop de uitgangen voor een oliekoeler.
Wij hebben hierop de oliekoeler van de 2.25 aangesloten. Tot nu toe hadden we dat idee al vaker met mensen besproken en daaruit kwam naar voren dat dat geen probleem zou opleveren.

echter kwam ik deze week ergens een opmerking tegen van iemand die aangaf dat deze combinatie er voor zou zorgen dat de motor te weinig smering zou krijgen omdat er minder olie door een 2.25 oliekoeler heen zou passen..

Dus nu wil ik even zeker weten of dit nu waarheid of fabel is, want volgens mij als ik naar het oiliefilter huis kijk dan staat een oliekoeler in parallel met de oliefilter net als de radiator in parallel op de rest staat.. dus dan zou zelfs minder olie door de oliekoeler geen probleem mogen zijn omdat de rest van de olie direct naar de filter gaat..

Of sla ik nu compleet te plank mis??
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Re: oliekoeler parallel of in serie met oliefilter?

Berichtdoor Edward » 05 Apr 2013, 11:27

Dat is niet zo simpel te zeggen want dat hangt oa ook af vande druk die je pomp opbouwt. Stap 1 voor mij zou zijn om eens een 2.25 en een 2.5 oliekoeler te vergelijken.

Als ik op motoren een andere koeler monteer, dat is dan meestal een compactere voor een betere look, dan laat ik een flowtest doen bij een radiateurenfabriek. Die kunnen dan exact vertellen of de doorstroom gelijk, meer of kleiner is.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 05 Apr 2013, 19:30

Piet,

The filter housing you have (ERC1347) has been used by the 2.25 Petrol and Diesel, the 2.5NA, the 2.5TD and the 2.5 Petrol.

ERC1347.jpg

I'm assuming that you do have the thermostat ERC5923 installed in the housing and then use the a mixture of pipes for both the Series Oil Military Cooler and the normal Radiator/Combined Oil Cooler that is fitted to the above.

Oil Cooler Pipes.jpg

Now the 2.25 Petrol, 2.25 Diesel, 2.5NA, 2.5TD and 2.5 Petrol all have an oil pressure of 2,45 - 4,57 Bar at 2000rpm.

The difference between the Series Military Oil Cooler and the combined Radiator/Oil Cooler is negligible in terms of flow rate.

I have personal experience of both the 2.5NA and 2.5TD fitted to Series vehicles with original military oil coolers and the 2.5 Filter head being used for the last 10 years. There is NO PROBLEM with this combination.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

piet_g

Berichtdoor piet_g » 05 Apr 2013, 23:30

dankje voor de uitleg rob. wij hebben idd die oliefilter behuizing er op zitten en we hebben de slangen naar de oliekoeler vervangen voor nieuwe hydro slangen, dus ook nergens de flow genepen.

Ik had al wel een vermoeden dat het geen probleem zou moeten zijn, maar wilde het even zeker weten.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Techniek”