APK keuring.

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Dragon

APK keuring.

Berichtdoor Dragon » 03 Apr 2013, 15:16

Hallo allemaal,

Mijn garage is failliet, jammer, want er werkte mensen met kennis van zaken.

Weet iemand een garage in de buurt van Amersfoort / Utrecht waar ik mijn Def90 TD5 kan laten keuren, zonder dat'ie wordt afgekeurd op kleine rafeltjes aan de gordels (die komt wel eens tussen de deur dus) of andere onzin :evil: en waar ze dus wel verstand hebben van Defenders?

Alvast bedankt, groet,

Ruben.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Roger B.

Re: APK keuring.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2013, 16:17

in principe elke APK gerechtigde garage of RDW

regels zijn voor een defender niet anders, en gordels mogen niet beschadigd zijn, dus strikt genomen zouden rafels aan de gordels door het tussen de deur komen bij elk keurstation voor afkeur moeten zorgen....
gone

Dragon

Berichtdoor Dragon » 03 Apr 2013, 17:11

Roger B. schreef:in principe elke APK gerechtigde garage of RDW

regels zijn voor een defender niet anders, en gordels mogen niet beschadigd zijn, dus strikt genomen zouden rafels aan de gordels door het tussen de deur komen bij elk keurstation voor afkeur moeten zorgen....

Je hebt gelijk hoor! wat de gordels betreft, even een aansteker erlangs en de rafeltjes zijn weg.....nix aan de hand.
Tussen de regels door kan je toch wel lezen waar ik om vraag?

groetjes.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2013, 17:24

heb toch ook gezegd dat je bij elk keurstation terecht kunt?
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 03 Apr 2013, 17:29

Regeling voertuigen

Artikel 5.2.47

Eisen

1. -
2. -
3. -
4. -
5. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Indien er sprake is van corrosie is het bepaalde in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.

Wijze van keuren

Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.

6. De gordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de aanligt na het omdoen ervan.

Wijze van keuren

Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt, wordt tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel gecontroleerd.

Wat overigens al jaren bij mij voorkomt dat de gordel tussen de deur/slot komt is de gordel door een tie-wrap laten lopen op de plaats van de pijl.

Afbeelding

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Apr 2013, 18:36

Dag Gordelaars,

Mbt de gordel zijn er een paar truukjes.

De aansteker-truuk is nr 1, daarna even met (zeer) fijn schuurpapier langs de gordel gaan om 'm weer een beetje "vriendelijk" te maken, want weggesmolten rafeltjes worden harde puntjes en weerhaakjes.

Vervolgens truuk nr 2: Koop een busje siliconenspray bij de Aldi (of elders) en spuit de gordel daarmee in. Uit de praktijk kan ik melden dat je een mooie en goed oprollende gordel krijgt en - zolang je het niet erg dol maakt - geeft dit niet af.

En dan truuk nr 3: Koop bij Halfords oid van die klitteband-gordel-polstering en monteer die binneste-buiten (dan verdwijnen gelijk de opzichtige opschriften en heb je geen rare uitstekende klitteband-rand - het lijkt wat onduidelijk maar met zo'n ding in de hand is het wel duidelijk). De gordel-polstering schuif je daarna naar beneden en klaar is Ruben. Eventueel kan je met een tie-rapje de gordel + polstering ook nog aan de stoel fixeren, maar dat is een beetje afhankelijk van het bouwjaar van je auto (bij mijn oude 1999er Td5 was een tie-rapje handig - bij mijn huidige is het geen nuttige aanvulling).

Afbeelding 113.jpg
gordel-polstering als gordel-beschermer

Groeten MarcS

PS Ik heb separaat een mailtje verzonden.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 03 Apr 2013, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 03 Apr 2013, 19:09

Landmarcs schreef:Mbt de gordel zijn er een paar truukjes

We'll still find you out we know all of the tricks and can teach you some new ones too, people are very creative ;)

It's very simple actually, the furry bits on the edges you can get rid of with the lighter trick or another heat source, the silicone spray fixes the roll-up one but do not in any circumstance try to cover up a belt. You might as well put a bright yellow Post-It Note on the belt saying "I'm buggered". A simple rule of thumb for the belt is that if you can get the ball of a ball point pen to make a mark on your finger from the other side of the belt in an area of damage and you are not pushing the longitudinal fibres apart then it's a fail.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Apr 2013, 19:41

Ohhh, Rob .... not in the overdrive ... of te wel in Nederlandish: Niet overdrijven !

Ik bedoel dat je met een niet overdreven siliconen-spray-behandeling de veiligheidsgordel weer een fris en fruitig aanzicht geeft en dat bovendien de "vlekkerigheid" van enerzijds wat smeer en anderzijds een licht kneuzing grotendeels "verdwijnt". Een beetje siliconenspray op de riem helpt weldegelijk in het gemakkelijker oprollen van de veiligheidgordel (een oudere wat "stoffige" gordel kan vervelend eigenwijs zijn) en dat geeft niet alleen een goede indruk (bij de APK-man) maar het zorgt er ook voor dat de riem minder gauw tussen de deur komt.

Ik kan zeggen "Been there, done that" (in goed alledaags Nederlands), en het werkte prima ('t betrof "zelfs" een RDW-man die de keuring deed).

Verder heb je helemaal gelijk, als je zonder moeite een ballpoint (=balpen) door de zwakke plekken in de veiligheidsriem kan prikken dan is die riem waarschijnlijk zijn naam niet meer waard. Dan beter nieuwe monteren en gelijk van die polster-dingetjes meenemen, dan gaat de nieuwe riem het verdere auto-leven mee.

Groeten MarcS

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 03 Apr 2013, 22:10

Afkeur op je gordels is niet leuk, maar ze hebben wel een belangrijke functie. Door de voorruit vliegen is pijnlijker dan een nieuwe gordel kopen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Apr 2013, 22:15

Thomas Td5 schreef:Afkeur op je gordels is niet leuk, maar ze hebben wel een belangrijke functie. Door de voorruit vliegen is pijnlijker dan een nieuwe gordel kopen.

Nee, maar de keuringsregels zijn wel erg streng, en de afkeur-praktijk is (naar het schijnt) soms nog strenger.
En wie gaat er om een herkeuring vragen voor iets waar je nooit helemaal zeker zal zijn over de uitkomst ?

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”