Chiptuning Ja/Nee en hoe ??

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Geerthubers

Chiptuning Ja/Nee en hoe ??

Berichtdoor Geerthubers » 03 Apr 2013, 11:04

Heren,( en dames natuurlijk...)

Er zal op dit forum al vaak over gesproken zijn, chiptuning.
Ik kom af en toe wat vermogen te kort als ik op het strand met een zware aanhanger rijdt. Daarnaast heb ik bij een kleine rotonde vaak het gevoel..moet dit nu in z`n 2 of in z`n 3..

Nu dacht ik aan chiptuning, niet om de auto sneller te laten rijden, 136 km/h vindt ik meer dan voldoende, maar gewoon om iets meer vermogen te hebben.
Uit de diverse site`s kan ik opmaken dat er 3 optie`s zijn, powerbox, chiptuning door op maat gemaakt programma of chiptuning door een standaard programma.
Er zit nogal een groot prijsverschil in de diverse optie`s.

Mijn vraag: heeft er iemand ervaring ? wat raden jullie me aan..

LR 90 2.4 puma BJ 8-2007 75000 km

Edward

Re: Chiptuning Ja/Nee en hoe ??

Berichtdoor Edward » 03 Apr 2013, 11:58

Bij een Puma kan ik in gebruik geen verschil ontdekken tussen een powerbox en chiptuning. Kennis rijdt met diverse Puma's waarvan een deel getuned is met boxen en een deel dmv tuning op de chip. Deze lopen in Duitsland waar het verschil in prijs ook niet bijzonder groot is tussen die twee. Voor onze begrippen betalen ze daar sowieso veel te veel.

Ik hoor veel goede berichten van zowel Td5 als Puma rijders over Bas4Cars in Sevenum. Maar er zijn ook genoeg tevreden rijders die hem gewoon bij de dealert hebben laten tunen. Qua prijs maakt dat geen biet uit.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2013, 12:12

Powerbox is link, of dat goed gaat in extreme omstandigheden is heel erg afhankelijk van hoe de powerbox werkt, en dan nog ...
je weet nooit wat de motor gaat doen als je ECU in noodloop gaat, dat is om je motor te beschermen, maar als je powerbox dan vrolijk "doortuned" zit je nog buiten de veilige range met je inspuiting. Tijdens normaal gebruik dus als er geen storingen zijn, werkt een powerbox prima en zul je weinig tot geen verschil merken met chiptuning.

Een powerbox manipuleert de info van en/of naar de ECU waardoor de ECU andere inspuitwaarden uitstuurt, of de inspuiting anders geregeld wordt dan de ECU doet.

bij Chiptuning worden de kenvelden in de ECU aangepast. Daarbij worden doorgaans de noodloop parameters en waarden niet veranderd. De ECU krijgt gewoon de sensorwaarden binnen die de sensoren uitsturen en zoals de ECU de motor aanstuurt wordt ie ook aangestuurd. Dit is veiliger omdat de ECU gewoon de motor kan beveiligen.

Maat chiptuning is uiteraard veel mooier dan een standaard programma omdat je dan tuning krijgt die aangepast is naar jouw wensen en jouw autogebruik. Bij standaardprogramma's is het programma geschreven op een gemiddelde vraag.
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Apr 2013, 12:27

Kort door de bocht Roger, heb je wel eens de tabellen gezien waaraan eeen ecu z'n waarheden ontleend? Dat is een hoeveelheid data waar je bang van wordt.

Het enige dat chiptuning doet is die tabellen anders interpreteren, min of meer wat een powerbox ook doet. Er is echt geen enkele tuner die in staat is om alle tabellen en kenvelden te herprogrameren.
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2013, 12:35

zoals ik het gezien heb werd er een 3d grafiek opgeroepen en werden punten in dat vlak omhoog getrokken waardoor niet alleen dat punt, maar in afgezwakte mate ook de punten er omheen aangepast werden, zo werd het kenveld aangepast. dus door de grafiek aan te passen verandert een programma de bijhorende tabel

het probleem met een powerbox is dat er gigantische troep tussen zit en een paar die vrijwel zo veilig zijn als chippen
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Apr 2013, 12:37

Roger B. schreef:zoals ik het gezien heb werd er een 3d grafiek opgeroepen en werden punten in dat vlak omhoog getrokken waardoor niet alleen dat punt, maar in afgezwakte mate ook de punten er omheen aangepast werden, zo werd het kenveld aangepast. dus door de grafiek aan te passen verandert een programma de bijhorende tabel

het probleem met een powerbox is dat er gigantische troep tussen zit en een paar die vrijwel zo veilig zijn als chippen

De interpretatie van het kenveld wordt aangepast, niet de data zelf. Bell Autoservice heeft een mooie box, maar die is wel aan de prijs met bijna 600 pond.....
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2013, 12:46

een kenveld is toch gewoon "als je zoveel lucht, zoveel gaspedaal indrukking, en die temperatuur hebt, en dat toerental, dan moet er zo veel ingespoten worden? daar wordt toch niks aan geinterpreteerd?

denk dat we allebei het zelfde bedoelen maar anders zeggen.
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 03 Apr 2013, 13:28

Roger B. schreef:een kenveld is toch gewoon "als je zoveel lucht, zoveel gaspedaal indrukking, en die temperatuur hebt, en dat toerental, dan moet er zo veel ingespoten worden? daar wordt toch niks aan geinterpreteerd?

Dat zou betekenen dat elke tuner netje de documentatie krijgt van de regeling met de betekenins van elke map, met eenheden en hoe de map in de regeling gebruikt wordt. Dit alles gratis af te halen bij de dealer of te downloaden. Maar daar wringt nu juist de schoen. Want die documentatie is geheim. En de tuners die de software verder ontrafeld hebben dan hun concurenten zullen deze kennis voor zich zelf houden.

Hierdoor kan het niet anders zijn dat tuners die kenvelden aanpassen, via trial and error proberen te achterhalen hoe de ECU werkt. En natuurlijk is de ene tuner slimmer daardoor beter dan de andere. Maar ook via deze methode kan je onverantwoord veel diesel inspuiten waardoor schade kan ontstaan.

Een powerbox beperkt de tuner tot het aanpassen van de inputs en outputs van de ECU. Hij zal veel `via een omweg` moeten regelen. Aanpassingen kunnen niet aan de bron (=in de software) gemaakt worden . Dat beperkt de mogelijkheden en kan voor delay in de regeling zorgen. Noodloop zal nog steeds werken al zal er (meestal) sprake zijn van een getunde noodloop.

Volgens mij kan je door het voorgaande niet per definitie zeggen dat het aanpassen in de ECU beter is dan een powerbox. Je kunt wel zeggen dat de ene tuner beter is dan de andere.

Technisch gezien zijn aanpassingen direct in de ECU het meest elegant en dat is ook de manier zoals de ontwerper van de electronica het ooit bedoeld had.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 03 Apr 2013, 13:38

Voor de TD5 zijn er trouwens inmiddels een aantal maps en tools online gezet.

Zie: http://luca72.xoom.it/td5mapsuiteweb/index.html

Een leuke link maar ik weet niet hoe bruikbaar het is.
Helaas ook hier niet de exacte en fysieke betekening van de maps.

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Apr 2013, 13:42

Technisch vind ik de ecu aanpassen ook een mooiere oplossing. Ik ben ook geen fan van een powerbox omdat daar nog veel meer shit in aangeboden wordt dan in ecu tuning.

Het enige dat ik aangeef is dat de ervaring bij een maat weinig verschil in eindresultaat geeft. Maar die boxen kosten dan ook ongeveer evenveel als de ecu aanpassen.
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”