Wij willen graag onze blad veren vervangen voor schokdempers. nu schijnt het vervangen van de veren niet echt een probleem te zijn, zelfs niet met de verlengde schakels die wij er onder hebben zitten.
Maar nu zitten we wat te twijfelen over de schokdempers.
Als het goed is (kon geen nummer vinden op de schokdempers, maar weet dat ze gelijk zouden moeten zijn met de 109 1ton) zitten er bij ons op dit moment de volgende schokdempers onder:
voor: RTC4231
Achter: RTC4233
Kunnen we deze schokdempers behouden of moeten we deze vervangen voor anderen. Ik doel dan vooral op het feit dat paraboolveren iets langer zijn, waardoor de schokdemper verder uitgeschoven moet zijn bij maximale veeruitslag.
Verder weet ik niet hoe oud de schokdempers zijn en hoeveel kilometer ze er werkelijk onder zitten, dus denk dat het verstandig is om ze gelijk mee te vervangen met de veren.. ook om dat paraboolveren iets soeper zijn dan de huidige zware bladveren.
Schokdempers en paraboolveren 109 ex defensie
Schokdempers en paraboolveren 109 ex defensie
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
Re: Schokdempers en paraboolveren 109 ex defensie
veren en schokdempers vervangen elkaar niet, de veer draagt het gewicht, de schokdemper dempt de veerbeweging.
bladveren hebben zelf ook een iets beperkende functie in de uitslag, maar meestal is de demper de beperking, vaak wordt het uitveren beperkt door een band om de as die de as een maximale uitveer beweging geeft en de schokdemper zo ontlast in het opvangen van het eindpunt.
een oude schokdemper vervangen is niet verkeerd inderdaad. Wat er het best onder kan....geen idee, nooit verdiept in dat oudere spul
bladveren hebben zelf ook een iets beperkende functie in de uitslag, maar meestal is de demper de beperking, vaak wordt het uitveren beperkt door een band om de as die de as een maximale uitveer beweging geeft en de schokdemper zo ontlast in het opvangen van het eindpunt.
een oude schokdemper vervangen is niet verkeerd inderdaad. Wat er het best onder kan....geen idee, nooit verdiept in dat oudere spul
gone
- RobStewart
I have done a few Parabolic conversions over the years and what I would say is that it is important to match the shock absorbers with the springs. The supplier should be able to give you the correct advice. On your 109 then you can use the 4 leaf on the rear and 2 leaf on the front. In both cases an extra length shock absorber is recommended.
The following pictures were taken in May 2000 when I converted a 2.6l Series III using British Springs Parabolics and Munroe Gas Magnum Shock Absorbers
You can immediately see that the Munroe item is longer than the original
This is the "Before"
... and "After"
I have a whole album full in the archive
Rob
The following pictures were taken in May 2000 when I converted a 2.6l Series III using British Springs Parabolics and Munroe Gas Magnum Shock Absorbers
You can immediately see that the Munroe item is longer than the original
This is the "Before"
... and "After"
I have a whole album full in the archive
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Roger B.
dat de leverancier je kan adviseren is helaas bij lange na niet altijd het geval.
meestal is er bij de leverancier een gebrek aan data, ervaring of kennis om te kunnen adviseren of een bepaalde veer en bepaald schokdemper samen op een voertuig merk x, type y, een geschikte combi is en of je er het gedrag mee bereikt wat je wil bereiken.
meestal is er bij de leverancier een gebrek aan data, ervaring of kennis om te kunnen adviseren of een bepaalde veer en bepaald schokdemper samen op een voertuig merk x, type y, een geschikte combi is en of je er het gedrag mee bereikt wat je wil bereiken.
gone
- RobStewart
... and people buy from these suppliers Roger ? I'm amazed. I know when H and I were in business we saw it as a basic requirement that we knew all of our products "inside out" even to the point where customers would order something and we would tell them it was unsuitable for their particular application.
They used to have a name for it, I think it was called "Service"
Rob
They used to have a name for it, I think it was called "Service"
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Roger B.
ja, mensen kopen daar, al was het alleen omdat het goedkoop is....
maar als ik zeg ik heb een disco1, wil daar terrafirma +2" veren op, en doe me daar dan eens koni dempers bij.... denk dat 90+% van de online EN offline leveranciers me niet kan vertellen of dat een prettige combi is..
en het merendeel geeft me dan waarschijnlijk een verzonnen advies dat dat een prima combi is
maar als ik zeg ik heb een disco1, wil daar terrafirma +2" veren op, en doe me daar dan eens koni dempers bij.... denk dat 90+% van de online EN offline leveranciers me niet kan vertellen of dat een prettige combi is..
en het merendeel geeft me dan waarschijnlijk een verzonnen advies dat dat een prima combi is
gone
-
Landmarcs
Tja, en een verstandige, betrouwbare leverancier zegt: U hebt helemaal geen Disco 1.
Groeten MarcS
Groeten MarcS
-
Roger B.
pffft die zegt ook je mot een VW kopen, die engelse troep gaat alleen maar stuk...dus wat is het nut van je opmerking?
gone
- RobStewart
Roger B. schreef:, die engelse troep gaat alleen maar stuk
Oi, I make a living out of the fact the English are crap at building vehicles ... dus wat is het nut van je opmerking?
... and can we get back on topic
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
goed terug on topic idd. 
Dankje voor de foto's. die zijn zeker handig. zeker die schokdempers naast elkaar. die gele is duidelijk langer.
de foto's waarbij de schokbreker vervangen is, is de achteras van een series zeker?? want bij ons staat alleen de achteras schuin, echter is dat een aan de onderkant schroefdraad.
ik zal ook nog eens een keer informeren bij de bedrijven die paraboolveren verkopen kijken of zijn mij idd kunnen vertellen welke schokdempers ik moet hebben.
Dankje voor de foto's. die zijn zeker handig. zeker die schokdempers naast elkaar. die gele is duidelijk langer.
de foto's waarbij de schokbreker vervangen is, is de achteras van een series zeker?? want bij ons staat alleen de achteras schuin, echter is dat een aan de onderkant schroefdraad.
ik zal ook nog eens een keer informeren bij de bedrijven die paraboolveren verkopen kijken of zijn mij idd kunnen vertellen welke schokdempers ik moet hebben.
------