Graag hulp, ik heb de verschijnselen zo uitvoerig mogeljk beschreven, misschien dat hier iemand is die mij verder kan helpen.
Ik weet niet of de zaken samenhangen maar het zou misschien iemand op het spoor kunnen zetten van wat er aan de hand is.
Ik heb de auto zelf al 12 jaar in mijn bezit, ik ben er zuinig op, hij is goed onderhouden, dus geen ratte bak met veel achterstallig onderhoud. Als dit wel zo zou zijn wil ik jullie niet met mijn probleem lastig vallen. Ik ben dus een liefhebber van de P38 en wil er zo lang mogelijk van blijven genieten.
De automaat (vermoedelijk de tussenbak maar daar ben ik niet zeker van) wordt niet electronisch aangestuurd. Bij gas geven een licht ratelend geluid. Als de bak in de P-stand staat is de auto niet te verplaatsen (Ik heb een keer met deze auto een kapotte versnellingsbak gehad, toen rolde de auto gewoon weg als die in de P-stond, ik denk dus dat de bak mechanisch in orde is)
Sinds kort werkt de centrale deurvergrendeling op mijn rechter deur niet (en soms wel). Als ik met de afstandbediening wil ont- of vergrendelen dan doen alle andere deuren (met uitzondering van de achterklep) het wel. Als ik net in de auto zittend met het kontakt aan/draaiende motor de deuren wil vergrendelen door de linkerdeur knop in te drukken dan werkt het doorgaans wel, maar als er wat tijd (een minuut of twee, maar nooit exact gemeten) over heen is gegaan reageert geen enkele deur. Als ik dan via de rechterdeur wil vergrendelen dan gaan alle deuren op slot. Ook als ik via de rechter deur ontgrendel dan gaan alle deuren open (ook achterklep). Via rechter deur ont- en vergrendelen werkt ook met contact uit. Mij valt bovendien op dat gelijktijdig het rechter raam niet meer functioneert (soms wel). Van dit hele verhaal krijg ik trouwens geen enkele melding in het diagnose systeem bij de snelheidsmeter.
Ik heb vaker dan voorheen dat de sleutel van de auto voor het op afstand ontgrendelen niet wordt herkend, ik moet de auto dan met de sleutel mechanisch ontgrendelen en de sleutel in het contactslot doen. Dan wordt de sleutel herkend en start de motor.
En dan had ik recent nog het probleem dat het linker achterlicht niet uit ging terwijl ik wel het contact had uitgedraaid. Het systeemdiagnosesysteem bij de snelheidsmeter melde wel 'lamp defect' (tijdelijke oplossing: lampje er uitgedraaid). Nu werkt het wel weer normaal zonder dat ik er wat aangedaan heb.
Al sinds langere tijd heb ik de indruk dat ik ergens een lekstroom heb. Als de auto langer stilstaat (bij voorbeeld een week) dan start hij moeizamer dan voorheen en dan is de interieur- en de dashbordverlichting duidelijk minder sterk dan vroeger. Als ik de accu oplaad dan start de auto als vanouds. Vroeger stond de auto in de vakantietijd weleens vier weken stil en startte daarna zonder problemen.
Ik ben benieuwd of iemand mij verder kan helpen.
Jan Dikken. P38 adept
electronica vragen P38 1997 2.5 DSE, automaat werkt niet,
-
Roger B.
Re: electronica vragen P38 1997 2.5 DSE, automaat werkt niet
de tussenbak kiest hoog en laag dmv een elektromotor achter op de bak, als ie in de p niet wil rollen zou je zeggen dat de tussenbak dus wel in de gang staat. dus dan heb je kans dat het toch de hoofdbak is.
heel veel elektronische problemen bij de p38 zijn terug te voeren naar slechte contacten in stekkers en massapunten
heel veel elektronische problemen bij de p38 zijn terug te voeren naar slechte contacten in stekkers en massapunten
gone
Roger,
Dank voor je reactie, ik zal hier rekening mee houden.
Groet
Jan
Dank voor je reactie, ik zal hier rekening mee houden.
Groet
Jan
Is de ratel er zowel in hoge en lage gearing? Dus zowel met de schakelhandel in de rechtse als de linkse stand?
Als het dan hetzelfde klinkt zal het toch de automaat zijn.
Lekstromen is idd eindeloos verbruikers meten. Het vergrndelingverhaal heb ik ooit meegemaakt en toen heb ik dat op kunnen lossen door de deursloten/schakelaars te vervangen door twee andere.
Toen was alles opgelost. Hoe daar een verband in kan zitten met de ramen is me nooit duidelijk geworden, maar hé, alles deed het weer, dus heel lang heb ik daar niet bij stilgestaan.
Als het dan hetzelfde klinkt zal het toch de automaat zijn.
Lekstromen is idd eindeloos verbruikers meten. Het vergrndelingverhaal heb ik ooit meegemaakt en toen heb ik dat op kunnen lossen door de deursloten/schakelaars te vervangen door twee andere.
Toen was alles opgelost. Hoe daar een verband in kan zitten met de ramen is me nooit duidelijk geworden, maar hé, alles deed het weer, dus heel lang heb ik daar niet bij stilgestaan.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
ramen en vergrendeling wordt beiden door door out station geregeld dacht ik, daar zou iets mee kunnen zijn, of kabelbreuk in deur doorvoer, of vwb vergendelen idd het deurslot, dat geeft wel vaker problemen
gone
Heren, mogelijk toch een mechanisch defect. Ik laat weten wat de oplossing uiteindelijk is.
-
Roger B.
als je automaat stuk is, is peter de koning een goed adres voor revisie, de koning transmissies in -euhhh, ik dacht- nieuw bijeland
gone
Roger en Edward,
Dank voor jullie reacties, ze zijn erg nuttig voor mij geweest
Het probleem blijkt de elektromotor te zijn die de aansturing hoog laag regeld. Hij is in de loop van de tijd vol gelopen met olie (zweten vanuit de bak). Er is nu een tijdelijk fix door er voor te zorgen dat de hoog/laag aansturing gefixeerd staat in hoog. Ik kan dus normaal rijden doch de lage versnellingen zijn nu buiten gebruik. Ik wil het even aankijken en later beslissen al dan niet die elektromotor toch te laten vervangen zodat alles het gewoon doet. Weet een van jullie of het in- en uitbouw veel werk is en wat zo'n elektromotor ongeveer kost?
En dan nu door naar de raam- en centralevergrendeling problemen. Gelukkig is dat een schade waarmee ik gewoon kan rijden, ik miste de oude schicht toch wel erg.
Jan Dikken
Dank voor jullie reacties, ze zijn erg nuttig voor mij geweest
Het probleem blijkt de elektromotor te zijn die de aansturing hoog laag regeld. Hij is in de loop van de tijd vol gelopen met olie (zweten vanuit de bak). Er is nu een tijdelijk fix door er voor te zorgen dat de hoog/laag aansturing gefixeerd staat in hoog. Ik kan dus normaal rijden doch de lage versnellingen zijn nu buiten gebruik. Ik wil het even aankijken en later beslissen al dan niet die elektromotor toch te laten vervangen zodat alles het gewoon doet. Weet een van jullie of het in- en uitbouw veel werk is en wat zo'n elektromotor ongeveer kost?
En dan nu door naar de raam- en centralevergrendeling problemen. Gelukkig is dat een schade waarmee ik gewoon kan rijden, ik miste de oude schicht toch wel erg.
Jan Dikken
-
Roger B.
die elektromotor zit achter op de tussenbak geschroefd, gaat wel vaker stuk, maar hoor dan meestal dat ie vast zit omdat de auto nooit in de laag gezet wordt.
vervangen nooit gedaan, maar op het oog lijkt het me een kwestie van oude eraf, nieuwe erop. . . de bak hoeft daar niet voor onder de auto vandaan.
vervangen nooit gedaan, maar op het oog lijkt het me een kwestie van oude eraf, nieuwe erop. . . de bak hoeft daar niet voor onder de auto vandaan.
gone