defender van geel naar grijs kenteken ???

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
babs1965
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 Apr 2012, 18:39
Locatie: Roosendaal

defender van geel naar grijs kenteken ???

Berichtdoor babs1965 » 30 Mar 2013, 12:22

hoe werkt het om een defender 110 met geel kenteken om te zetten naar een grijs kenteken.
waar moet de auto aan voldoen ?
wat kost het ?
heeft iemand hier ervaring mee ?

gr. Babs

Gebruikersavatar
Dommel
Berichten: 407
Lid geworden op: 12 Jan 2012, 21:25

Re: defender van geel naar grijs kenteken ???

Berichtdoor Dommel » 30 Mar 2013, 15:27

Ramen blinderen, interieur eruit en tussenschot. Er moet een blok inpassen, van minstens 1,25 m lang, 20cm breed en 98cm hoog. Meer informatie: -klik-
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Michiel_H
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 Feb 2009, 14:41

Re: defender van geel naar grijs kenteken ???

Berichtdoor Michiel_H » 03 Apr 2013, 11:59

Er zijn wat meer eisen aan de ombouw en inrichting verbonden.

Deze vind je hier op de website van de belastingdienst.

Na het ombouwen ga je met de auto naar een RDW station voor de keuring. Als ik het me goed herinner kostte mij dat een paar jaar geleden iets minder dan €40,-

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: defender van geel naar grijs kenteken ???

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2013, 12:26

Ombouwen volgens de geldende eissen (en de belastingdienst is leidend voor het grijskenteken tarief)

auto ambtelijk laten wegen (meestal ergens bij een weegbrug in de buurt waar eens of meermaals per week iemand van de belastingdienst/douane komt wegen)

met relaas van weging naar de RDW voor omkeuren. Ik vermoed dat bij een nederlandse auto omkeuren het niet nodig is om een verwijderingsbijdrage te betalen .

als de auto omgekeurd is wordt er in veendam een nieuw kenteken(bewijs) aangevraagd
gone

Michiel_H
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 Feb 2009, 14:41

Re: defender van geel naar grijs kenteken ???

Berichtdoor Michiel_H » 03 Apr 2013, 12:50

Of het overal mogelijk is weet ik niet, maar het wegen heb ik gewoon tijdens het keuren bij het RDW station gedaan.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: defender van geel naar grijs kenteken ???

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2013, 12:54

volgens mij is er lang niet overal op het RDW station een weegbrug beschikbaar
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: defender van geel naar grijs kenteken ???

Berichtdoor Landmarcs » 03 Apr 2013, 20:39

Als ze werkelijk wegen, en niet een papieren "type-gewicht" nemen dan loont het om "losse" ballast thuis te laten.
Kleinere wielen/banden, geen reserve, geen krik, brandstoftank op minimum, eventueel zelfs een kleinere accu, en verder al het "overbodige" ijzerwerk (zoals stuurstang-beschermplaat, rock-sliders, bumperettes, differentieel-beschermers, imperiaal) losschroeven en thuislaten.
Je kan natuurlijk zelfs de achterste kardan-as afnemen en op diff-lock, met alleen voorwielaandrijving, naar de weging rijden (steekassen achter eruit trekken kan ook nog).

Als ik mijn auto op de weegbrug zet dan weet ik niet waar het verschil in zit ... het zijn allemaal kleine extraatjes, en verder is het "type" gewicht opvallend laag, het zou mij niet verbazen als een nieuwe auto bij de dealer zo 100 kg meer in de schaal werpt.

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: defender van geel naar grijs kenteken ???

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2013, 20:51

heb een keer met een maat van me een Dacota Landcruiper omgekeurd naar geel, die woog bij weging inklusief het nieuwe interieur met achterbank 50 kilo minder dan het grijs kenteken voertuig gewicht

(lege tank,(zat misschien nog halve liter in) voorste aandrijfas er onderuit, 34Ah accutje erin, rutiensproeiertankje leeg, geen krik, zo klein mogelijk reservewieletje, geen los spul, uiteraard bullbar, lierbumper en lier eraf)

daar loonde het, want een klasse lager scheelde bijna 100 gulden per maand ofzo...

Later mijn D1 invoerkeuring op grijs, daar wilde ik het ook doen, maar een klasse lager scheelde ruim onder de 10 gulden per maand..... achteraf betwijfel ik of ik met "extreem gewicht besparen" een klasse lager gekomen was, want ik zat nu 10 kilo onder de bovengrens van de klasse (uiteraard wel vrij lege tank en geen los spul in de auto)
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: defender van geel naar grijs kenteken ???

Berichtdoor Edward » 03 Apr 2013, 20:53

Mijn 130 woog de laatste keer in vakantietrim een slordige 1100 kilo meer dan het kentekengewicht. :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten