Drukopbouw achter de dempers ?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MichielG

Drukopbouw achter de dempers ?

Berichtdoor MichielG » 29 Mar 2013, 08:57

Betreft een 200 Tdi in een defender uit '86.

Ik wil een beetje gaan hannesen en dingen doen die niet zou moeten doen en met dat in gedacht heb ik de volgende vraag :D

In hoeverre is er sprake van drukopbouw op het punt tussen de enerzijds de motor en anderzijds de de uitlaat met midden en einddemper ? Is tegendruk geven iets wat de dempers doen tijdens het draaien van de motor? Of is er nauwelijks sprake van enige drukopbouw in de uitlaat ?

Roger B.

Re: Drukopbouw achter de dempers ?

Berichtdoor Roger B. » 29 Mar 2013, 10:49

weinig. . neem aan dat je meer vermogen zoekt?
enige wat je door weglaten dempers wint, naast herrie, is dat je misschien je turbodruk 200 rpm eerder beschikbaar hebt
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 29 Mar 2013, 13:28

Maar kom je dan nog wel door de APK op basis van roet meting en geluid? Of nog leuker, die controle fuiken waarbij de RDW ook staat.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Mar 2013, 14:55

roet wordt er niet slechter van. . . een demper minder om opgehoopt roet uit te blazen bij de meting. .

geluid mits niet excessief levert geen problemen, zeker bij apk niet
gone

MichielG

Berichtdoor MichielG » 29 Mar 2013, 19:23

Ok ok nee ik zoek niet meer vermogen en de wagen maakt mij toch al genoeg geluid.
Ik heb een 1 cylinder diesel unit aan boord. Deze zit permanent op de wagen op de plaats waar je bij zo een 110 Hardtop een luikje hebt aan de zijkant. Dat dingetje heeft een heel klein dempertje (misschien halve brommer demper en nogal oud). Ik zat te denken om die gewoon met een T-stuk op de uitlaat aan te sluiten. Echter als er tijdens het rijden enorm veel druk op de uitlaat staat zal er wel iets kapot gaan.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 29 Mar 2013, 19:33

Roger B. schreef:enige wat je door weglaten dempers wint, naast herrie, is dat je misschien je turbodruk 200 rpm eerder beschikbaar hebt

Met een open systeem breng je ook de EGT naar beneden en dat is wel lekker als je de pomp wat kietelt.
Blijven de zuigers wat langer heel.

Groet,
Eric

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 29 Mar 2013, 19:48

MichielG schreef: Ik heb een 1 cylinder diesel unit aan boord. Dat dingetje heeft een heel klein dempertje (misschien halve brommer demper en nogal oud). Ik zat te denken om die gewoon met een T-stuk op de uitlaat aan te sluiten. Echter als er tijdens het rijden enorm veel druk op de uitlaat staat zal er wel iets kapot gaan.

Je wil dus het oude dempertje verwijderen en de uitlaatpoort van die unit op je auto uitlaat aansluiten?

Heel veel tegendruk geeft je uitlaatsysteem niet,maar als die 1 cilinder staat te draaien zal je dan toch ook wel uitlaatgassen richting je motorblok sturen. Als daar dan een uitlaatklep van open staat pomp je het ook het blok in.
De uitlaatgassen nemen wel de weg van de minste weerstand,maar een gedeelte zal toch ook in je blok komen en dan denk ik daarbij ook aan roet wat eventueel de nozzles van je verstuivers zou kunnen vervuilen.
Misschien overdrijf ik,maar ik zou er gewoon een nieuw eigen uitlaatje op flansen.

Groet,
Eric.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Mar 2013, 11:39

Eric Tol schreef:
MichielG schreef: Ik heb een 1 cylinder diesel unit aan boord. Dat dingetje heeft een heel klein dempertje (misschien halve brommer demper en nogal oud). Ik zat te denken om die gewoon met een T-stuk op de uitlaat aan te sluiten. Echter als er tijdens het rijden enorm veel druk op de uitlaat staat zal er wel iets kapot gaan.

Je wil dus het oude dempertje verwijderen en de uitlaatpoort van die unit op je auto uitlaat aansluiten?

Heel veel tegendruk geeft je uitlaatsysteem niet,maar als die 1 cilinder staat te draaien zal je dan toch ook wel uitlaatgassen richting je motorblok sturen. Als daar dan een uitlaatklep van open staat pomp je het ook het blok in.
De uitlaatgassen nemen wel de weg van de minste weerstand,maar een gedeelte zal toch ook in je blok komen en dan denk ik daarbij ook aan roet wat eventueel de nozzles van je verstuivers zou kunnen vervuilen.
Misschien overdrijf ik,maar ik zou er gewoon een nieuw eigen uitlaatje op flansen.

Mij lijkt de angst van Eric wel erg vergaand. Gezien de geschetste opstelling zal de aantakking niet direct na het spruitstuk plaatsvinden, maar op een zekere afstand. Als je dan verder even uitgaat van 800 rpm en dan de "kale" uitlaatstroom even berekent: 400 x 2,5 liter = 1000 liter per minuut*. Met "kale" uitlaatstroom bedoel ik: aangenomen dat de cylinder-inhoud op het moment van openen van de uitlaatpoort al zijn energie (=druk) kwijt zou zijn, een uiterst pessimistisch scenario: de uitlaat-stroom is dus nog eens een heel stuk groter, en kan de turbo aandrijven en wil dan nog steeds met wat "power" de uitlaat verlaten. En daartegenover - een educated guess - zal het 1 cylindertje wel iets kleins (bijv. bromfiets) zijn dus qua "uitlaat-puf" schier verwaarloosbaar tov de "puf" van de 200Tdi ... de eencylinder "puf" raakt m.i. gewoon "zoek" in de ruimte die de Tdi uitlaat biedt.

Maar goed, om te kijken of het 1 cylindertje tegen wat extra tegendruk zou kunnen kan je toch een eenvoudig proefje doen en de uitlaat wat "knijpen" en kijken bij hoeveel knijp je iets begint te merken? Blijf daar (ruim) boven en je merkt niks.

* Afhankelijk van de uitlaat-diameter komt dit dus overeen met een luchtstroomsnelheid van tientallen kilometers per uur !!

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”