Opsporing Verzocht, aflevering "koelvloeistof"

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Opsporing Verzocht, aflevering "koelvloeistof"

Berichtdoor tim » 26 Mar 2013, 20:48

Niet bij de AVRO, maar alhier;

ik heb het allemaal niet exact bijgehouden, maar vandaag weer pakweg een krappe literKVS bijgevuld in mijn kunstof reservoir, behorend bij een def 200 tdi.
Het raare is dat als je het vat bijvult tot een veilige bovengrens het in een paar maanden tijd dus wegzakt tot een soort ondergrens, nog wel zichtbaar in het vat, maar dat het verbruik/verlies of wat het ook mag zijn, stopt.
MAW: een bepaalde hoeveelheid, zeg maar die eene liter ben je kwijt, maar dan stopt het.
Uiterlijk geen enkele vorm van lekkage rondom het blok.

Wat kan het zijn?

Ik moet binnenkort naar een verjaardag, het moet natuurlijk wel een beetje geloofwaardig blijven.. :roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Opsporing Verzocht, aflevering "koelvloeistof"

Berichtdoor Edward » 26 Mar 2013, 20:52

Dat deed mijn D1 300tdi ook, mijn Def 300tdi ook en onze D2 Td5 doet dat ook. Is niks meer dan dat je wagen zijn eigen peil bepaald, meer niet. :o :o

Tenminste, dat was het bij mijn wagens. Dus als het alleen is dat ie een leger peil aanhoudt is er niks om je zorgen over te maken. Maar wel zeker weten dat ie vloeistof verbruikt, want dan is er uiteraard meer aan de hand. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Opsporing Verzocht, aflevering "koelvloeistof"

Berichtdoor tim » 26 Mar 2013, 20:58

Okee edward, dank

Had ook niet een echt zorgelijk gevoel erover, maar het blijft vreemd.
Het moet toch ergens blijven denk ik dan.
Maar ja, over een defender moet je helemaal niet (na) denken c.q de mijne..

En toch blijft ie meer dan fatsoenlijk verdorie.. :mrgreen:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Opsporing Verzocht, aflevering "koelvloeistof"

Berichtdoor Roger B. » 26 Mar 2013, 21:09

waar het blijft is niet moeilijk, hij drukt het er simpelweg uit via de dop van het expansievat
gone

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Opsporing Verzocht, aflevering "koelvloeistof"

Berichtdoor tim » 26 Mar 2013, 21:13

Maar dan zou je daar toch enigzins loopsporen van moeten zien, of is het door de geleidelijkheid meer een vorm van verdamping?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Opsporing Verzocht, aflevering "koelvloeistof"

Berichtdoor Roger B. » 26 Mar 2013, 21:20

nee wordt gewoon een sloot 90+ graden heet water uit gedrukt, dat droogt vrij snel op, en omdat het maar kortstondig is bouw je geen poedervlek van opgedroogd koelwater op
gone

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Opsporing Verzocht, aflevering "koelvloeistof"

Berichtdoor tim » 26 Mar 2013, 21:23

Okee roger, dank
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re: Opsporing Verzocht, aflevering "koelvloeistof"

Berichtdoor Luke » 26 Mar 2013, 21:34

Tim,

een tip.......maast de vuldop zit in het reservoir een inkamering, die relatief diep is en ongever 3 cm in diameter.
Ongeveer net groot genoeg om 1 vinger in te steken.
Dat gat is eigenlijk ook een soort van niveau indicator dwz de diepte van het gat is gelijk aan het max. niveau van de koelvloeistof in het reservoir.
Ik weet niet of het al of niet een of de officiele niveauindicator is, maar mijn ervaring is dat het juiste niveau altijd gelijk is aan de diepte van het gat.
Een heel vaak gemaakte vergissing is dat mensen iets anders aanhouden als max niveau indicator waardoor er heel vaak te veel ingegooid wordt, en zoals al eerder gezegd hier, alles wat hij teveel heeft gooit hij er weer uit, zelfregulerend.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Opsporing Verzocht, aflevering "koelvloeistof"

Berichtdoor tim » 26 Mar 2013, 21:41

Hee luke,

ik zal morgen eens dat vat nader bekijken.
eerlijk gezegd dat nooit eerder gedaan.
wat ik globaal aanhou qwa hoeveelheid vullingsgraad van het vat is pakweg 4/5cm onder de zwartedraaidop.
Dus zeker niet volledig vullen, daar je dan uiteraard om ellende/overdruk vraagt.

ik ga het bekijken,. dank!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten