Defender 110 RHD ombouwen naar LHD
Defender 110 RHD ombouwen naar LHD
Iemand ervaring met het ombouwen van een (Britse) Defender RHD naar een LHD. Er schijnen ombouwsets in in de handel te zijn, maar de set hebben is één, maar dan begint het....
Re: Defender 110 RHD ombouwen naar LHD
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar vertel eens iets meer over je defender. dingen zoals bouwjaar en motor.
weet namelijk wel dat soms de motor een uitdaging kan vormen met turbo's etc.
weet namelijk wel dat soms de motor een uitdaging kan vormen met turbo's etc.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
Hier op 't forum in de Rovertjes sectie wordt een setje spul voor ombouw aangeboden:
viewtopic.php?f=17&t=3624&p=27990&hilit=rhd+lhd#p27990
Tja, er zal effe wat gesleuteld moeten worden. of je moet het laten doen natuurlijk
stuurhuis eraf, ander stuurhuis aan de andere kant erop
pedalen bak van rechts naar links
dashboard eruit, nieuw er in
kabelbomen verleggen
stuurkolom van rechts naar links zetten
wellicht kachel verplaatsen
wat ik zo ff uit het hoofd weet
viewtopic.php?f=17&t=3624&p=27990&hilit=rhd+lhd#p27990
Tja, er zal effe wat gesleuteld moeten worden. of je moet het laten doen natuurlijk
stuurhuis eraf, ander stuurhuis aan de andere kant erop
pedalen bak van rechts naar links
dashboard eruit, nieuw er in
kabelbomen verleggen
stuurkolom van rechts naar links zetten
wellicht kachel verplaatsen
wat ik zo ff uit het hoofd weet
gone
Ik heb het gedaan met een '85er 90 met een 200tdi discovery motor. De set kon ik kopen bij Ter horst. Dat koste 2 jaar geleden 1750 euro. Daar zat bijna alles in. Onder andere:
- bekrachtigd stuurhuis LHD
- beugel voor panhard stang
- Een rechter naaflichaam met een oor voor bevestiging stuurstang
- een compleet LHD dashboard
- een LHD kachelhuis met roosters en bak voor luchtaanvoer
- ruitenwisser installatie voor LHD
Ik heb er zelf nog een andere gaskabel bij gekocht. Het mooiste is als je ook een lhd bevestigingsbeugel voor de handrem kan krijgen, maar het gaat ook wel met de originele. Het slakkenhuis (koude kant) van de turbo heb ik verdraaid en de stang van stuur naar stuurhuis andersom gemonteerd.
De auto lag helemaal uit elkaar dus bij het opbouwen gewoon de LHD onderdelen geplaatst. De positie van de pedalen is een kwestie van uitmeten. Bij sommige modellen zit er in de voetenbak al een reliëf dat aangeeft hoe de pedalen geplaatst moeten worden. De voetenbak aan de linkerkant is iets smaller als rechts, dus je moet de afstand tussen het rem- en gaspedaal iets kleiner maken. Een kameraad van mij heeft het ook gedaan met een 110n/a, die gewoon rijdend was. Dat heeft hem ongeveer 3 lange dagen gekost. Waarbij hij ook meteen het kachelhuis heeft gereviseerd.
Even zoeken op LHD conversion en je vindt veel informatie met ook onderdelenlijsten en tips.
TIP: Als je gebruikte onderdelen gebruikt is het verstandig voor de daadwerkelijke ombouw alle onderdelen goed te inspecteren en daar waar nodig meteen slijtdelen te vervangen door nieuw. Bijvoorbeeld als je het naaflichaam inclusief swivelbol en steekas koopt, dan meteen swivelpennen, lagers, keerringen en pakkingen vervangen.
Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt.
Groeten
Joachim
- bekrachtigd stuurhuis LHD
- beugel voor panhard stang
- Een rechter naaflichaam met een oor voor bevestiging stuurstang
- een compleet LHD dashboard
- een LHD kachelhuis met roosters en bak voor luchtaanvoer
- ruitenwisser installatie voor LHD
Ik heb er zelf nog een andere gaskabel bij gekocht. Het mooiste is als je ook een lhd bevestigingsbeugel voor de handrem kan krijgen, maar het gaat ook wel met de originele. Het slakkenhuis (koude kant) van de turbo heb ik verdraaid en de stang van stuur naar stuurhuis andersom gemonteerd.
De auto lag helemaal uit elkaar dus bij het opbouwen gewoon de LHD onderdelen geplaatst. De positie van de pedalen is een kwestie van uitmeten. Bij sommige modellen zit er in de voetenbak al een reliëf dat aangeeft hoe de pedalen geplaatst moeten worden. De voetenbak aan de linkerkant is iets smaller als rechts, dus je moet de afstand tussen het rem- en gaspedaal iets kleiner maken. Een kameraad van mij heeft het ook gedaan met een 110n/a, die gewoon rijdend was. Dat heeft hem ongeveer 3 lange dagen gekost. Waarbij hij ook meteen het kachelhuis heeft gereviseerd.
Even zoeken op LHD conversion en je vindt veel informatie met ook onderdelenlijsten en tips.
TIP: Als je gebruikte onderdelen gebruikt is het verstandig voor de daadwerkelijke ombouw alle onderdelen goed te inspecteren en daar waar nodig meteen slijtdelen te vervangen door nieuw. Bijvoorbeeld als je het naaflichaam inclusief swivelbol en steekas koopt, dan meteen swivelpennen, lagers, keerringen en pakkingen vervangen.
Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt.
Groeten
Joachim