oeps , het rookt .

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Marcel.S

oeps , het rookt .

Berichtdoor Marcel.S » 16 Mar 2013, 08:30

ik reed vorige week met de laro naar de supermarkt, normaal met de bus en dan is mijn vrouw met de laro op jachttraining, maar ze had de lichten laten branden dus vandaar.

ik accu's opladen 1 voor 1 .
en hij liep weer.

maar toen op de weg terug naar huis.
ik had wat zekeringen vervangen tijdens het laden omdat het een en ander het niet doet.
maar nu deden de lichten het niet alleen parkeerlichten,en binnen heel veel vonken uit het zekeringkastje maar geen zekeringen stuk. :?

dus in het donker terug naar huis best spannend .
maar onderweg als ik wat langzamer reed rook ik een olie lucht binnen maar kon ook plastic lucht zijn , thuis aangekomen begon het te roken , ik dacht elektra want het kwam uit de accubak meteen de hooft schakelaar om gezet, maar nee .......

onder de laro kwam rook van een rond onderdeel het zit achter de versnellingsbak en voor de aandrijf as naar achteren . geen idee hoe het heet.
en overal uitgelopen olie spetters onder de auto.

toen bedacht ik me dat er tijdens de zoektocht naar het koplamp probleem ik wat klopjes gegeven heb voor het geval er een contactje los zat toen rolde er wel een boutje onder de auto vandaan.
daar heb ik verder niet op gelet aangezien ik overal in de auto bouten en moeren tegen kom,die zwerven er gewoon in rond.

weet iemand wat het is en wat ik moet doen?
moet er gewoon olie in (welke) en dan proberen of alles nog gewoon werkt, heel lang heb ik er niet me gereden .

en we willen er toch graag weer mee rijden, we hebben hem nog maar net, mijn vrouw is er vorige week voor het eerst mee naar haar werk geweest dus wel jammer dat hij nu al strand .

Roger B.

Re: oeps , het rookt .

Berichtdoor Roger B. » 16 Mar 2013, 08:41

dat ronde ding is je handremtrommel, als daar olie uit spettert dan lekt je achterste keerring van de tussenbak
Als de handrem warm loopt (getuige de rook) dan staat ie te strak afgesteld, of je had de handremgreep niet helemaal omlaag

de relatie van dit met je elektra problemen zie ik niet 1,2,3 tenzij het aanlopen van de handrem komt door een vastgesmolten handremkabel wat weer een gevolg is van een massakabel probleem tussen motor/versnellingsbak en chassis/accu.

in de kennisbank op de LRCH site staat (vast, vroeger in elk geval wel) welke olie in welke onderdelen van welke landrover moet.
in een LT 230 en de differentieels doe ik altijd EP80/90 hypoid olie
gone

Roger

Berichtdoor Roger » 16 Mar 2013, 08:43

Begrijp weinig van de klacht.
Klinkt erg onsamenhangend, maar dat kan ook komen omdat ik nog geen koffie heb gehad.

We zijn redelijk slim op het forum, maar ken geen helderzienden hier.
Als je eerst eens wat details geeft over wat voor auto, kmstand etc etc het gaat, schieten we wellicht beetje meer op.

:evil:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Mar 2013, 08:45

ik neem dan voor het gemak ook maar even aan dat de " :twisted: " ook te maken heeft met je caffeïne gebrek?
gone

Roger

Berichtdoor Roger » 16 Mar 2013, 08:47

Zeer waarschijnlijk.
:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Marcel.S

Berichtdoor Marcel.S » 16 Mar 2013, 08:48

zo simpel dus.
ik heb met de handrem erop gereden :oops:
het is wennen zo'n handrem, ik gebruik hem normaal niet, maar ik had hem met draaiende motor op de handrem in z'n vrij gezet, omdat ik op zoek was naar het verlichtings probleem.
dat het geen relatie met elkaar had wist ik wel, maar het leek mij gewoon 2 problemen die toevalig achter elkaar ontstonden .

dus nu de vraag is het nu stuk, of zal het mee vallen .... :?:

ik zal een ander topic openen voor het koplamp probleem .

Marcel.S

Berichtdoor Marcel.S » 16 Mar 2013, 08:56

Roger schreef:Begrijp weinig van de klacht.
Klinkt erg onsamenhangend, maar dat kan ook komen omdat ik nog geen koffie heb gehad.

We zijn redelijk slim op het forum, maar ken geen helderzienden hier.
Als je eerst eens wat details geeft over wat voor auto, kmstand etc etc het gaat, schieten we wellicht beetje meer op.

:evil:

het is een ex leger lightweigt 88 er zit geen ton teller op dus dat lijkt mij niet relevant
lees het verhaal nog eens misschien helpt dat ;) ik heb ervaring met cafeïne gebrek , waarschijnlijk ook de oorzaak van bovenstaande probleem :mrgreen:

dat het onsamenhangend klinkt is misschien wel zo, maar ik probeerde het hele verhaal neer te zetten zodat er zoveel mogenlijk details voorhanden zijn om tot een diagnose te komen.
ik heb weinig ervaring met een landrover ik heb wel een T3 met nieuwe motor zelf gedaan en een kever staat in de garage te wachten op een nieuwe look.
dus ben wel handig en ik vind het leuk om te sleutelen, maar ik moet de onderdelen dis op een laro zitten nog leren kennen .

tot nu toe probeer ik er op dit forum wijzer van te worden maar er is weinig over de lw 88 te vinden :oops:
maar dat komt vanzelf wel goed .

Marcel.S

Berichtdoor Marcel.S » 16 Mar 2013, 09:09

oja en voor foto's viewtopic.php?f=12&t=3487

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Mar 2013, 18:06

Marcel.S schreef:dus nu de vraag is het nu stuk, of zal het mee vallen .... :?:

hmm.. goede vraag, maar lastig te beantwoorden.
De handrem trommel kun je open maken en dan even kijken hoe de remschoenen er uit zien. (als daar nog iets op zit)..

overigens misschien ook je handrem even goed afstellen, want als je hem er door heen trekt zonder te merken dat is ook niet helemaal goed. bij ons merk je het heel duidelijk dat hij er op staat (wil niet zeggen dat ik hem nooit vergeet ;))

Die olie aan de onderkant is idd niet goed, dus dat is waarschijnlijk die achterste olie keering vervangen zoals roger al aangaf.

In onze bak en tussenbak hebben wij ook die EP80/90 gedaan.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 16 Mar 2013, 18:26

Oils, Handbrake Adjustment etc you can find here on the kennisbank http://lrch.nl/kennisbank/series3?field ... erdeel_tid[]=80

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”