Kreeg vandaag te horen van gargehouder, dat het motormanagement de foutcode EGR valves failure, aangaf. Wat te doen, lekker doorijden en na verloop van tijd kleppen vervangen. Schijnt kostbaar te zijn. Monteer EGR blanking kits en het probleem zou zijn opgelost. Of blanking kits monteren en een tuning schijnt nodig te zijn. Heeft iemand een idee wat wijsheid is.
Het betreft trouwens een disco 3 bouwjaar 2005 met 154k 2.7 tdv6 ik hoor graag jullie suggesties.
Grt,
Gerard van der Heijden
EGR kleppen disco 3
-
Gvanderheijden
EGR kleppen disco 3
Grz,
Gerard
present: Discovery 3 SE TDV6 2005 manuel JAVA Black
past: 110 td5 CSW 2002
past: 110 td5 CSW 1999
Gerard
Re: EGR kleppen disco 3
Een 2005 model zou als het goed mooi te blanken zijn.
Ik had een 2007 waar het net niet meer mee ging.
Kijk even op de Bell Auto Services website. Daar staat het op vermeld totaan welke VIN je kunt afdoppen.
Ik had een 2007 waar het net niet meer mee ging.
Kijk even op de Bell Auto Services website. Daar staat het op vermeld totaan welke VIN je kunt afdoppen.
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007
ik heb net de EGR kleppen laten vervangen en kostte me rond de 1000 euro.
schijnt bij veel van de disco3 2.7 diesel motoren (vroeg of laat) te gebeuren.
merk je niet dat hij erg traag wordt met optrekken en laat reageerd als je het gaspedaal intrapt?
merk je niet dat hij erg traag wordt met optrekken en laat reageerd als je het gaspedaal intrapt?
kijk ook hier eens http://www.ebay.co.uk/, er is een genoeg aan onderdelen te vinden en dan blijf je ver weg van de 1000 euro
-
Gvanderheijden
Discolaro schreef:ik heb net de EGR kleppen laten vervangen en kostte me rond de 1000 euro.
Ik heb geen vergelijk, rij pas 8000 km in deze TDV6. Kom uit een 110 TD5 dus de disco was al snel voor me. Ik ga nu maar af op de foutmelding. Kan ik eigenlijk wel doorrijden of kom ik snel stil te staan?. Wat kan er eigenlijk gebeuren als je doorrijdt? iemand?
Grz,
Gerard
Gerard
-
Roger B.
op korte termijn kan de motor er wel tegen,maar loopt beroerd door teveel uitlaatgas in de inlaatlucht. op lange termijn veel inwendige vervuiling
gone
- RobStewart
Gvanderheijden schreef:Wat kan er eigenlijk gebeuren als je doorrijdt? iemand?
The EGR Kleppen on the Discovery 3 were never their best invention, actually you an take most vehicles of the same age and find that it's one of the biggest failures. The early EGR Klep had the electronic solenoid attached to the body with a black Torx inbus bolt, these were superceded to the later ones and are attached with a silver torx "outbus" bolt. The later ones are much much more reliable.
So going back to your problem, with the 2005 EU3 system if the klep fails then it almost never lights up the Motormanagement lampje, with the later 2007 onward EU4 system then the lampje will light, hence Ian's (BAS) comment about the blanking kit as he can't turn the lampje off.
So what happens: well the actuator sticks, now in some cases the actuator sticks in the closed position, you will never notice that the EGR klep has stuck closed, there will be no loss of power, in fact you may notice that the engine runs better. It's just like you fitted the blanking kit. In the other case the actuator stick in the open position, now you will notice, there will be no turbo boost and the acceleration will be crap you now have an open path between the exhaust and inlet trajectory. In both these cases you will not hear the EGR klep go through the self clean cycle when you switch the ignition off (a short tick tick tick ). The third case is the hardest, the klep will sometimes stick closed and sometimes stick open, you can never rely on this.
So, based on replacing hundreds of EGR kleppen on TdV6 Discovery 3 and Range Rover Sport in a 6 year period, I can count on one hand the number of repeat failures I have had. The new EGR klep are 99.9% reliable, or you can fit the blanking plates from Ian, but you need to do it now as it will leave you stranded at some point.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Gvanderheijden
Ok, bedankt weer allen voor de uitgebreide informatie. Maar als ik het goed begrijp is het verstandig om de kleppen te vervangen (deze zijn betrouwbaar) of de blanking kits er op te zetten ( uit budgettair oogpunt). Nu alleen nog de vraag hoelang kan ik in deze situatie nog doorrijden zonder te stranden of in het ergste geval schade te krijgen. De auto zit nog in de aankoop garantie periode. En ik denk dat het vervangen van EGR een garantie kwestie is. We hebben al de onderste draagarmen vervangen onder garantie. En toen we weg reden vanuit de werkplaats brak de homokineet linksvoor. Dus hiervoor staat hij nu in de garage.
Ideeën?
Ideeën?
Grz,
Gerard
Gerard
-
Roger B.
als ie nu bij de garage staat, laat ze gelijk je egr probleem verhelpen?
gone
-
Gvanderheijden
Nee, aangezien hij wel een foutcode aangeeft maar dit volgens de garage wel vaker gebeurt en dit niet hoeft te betekenen dat de klep daadwerkelijk vervangen dient te worden. Dus ik moet het concretiseren en ik wil zelf over achtergrond info beschikken zodat ik een goede discussie kan aangaan. Ik ben van mening dat het een garantie kwestie is en dus verantwoordelijkheid garage.
Grz,
Gerard
Gerard