Ik heb afgelopen zaterdag veel geklust en de remmen goed gekregen. Rechtervoorwiel lekte olie via de pakking van de stompe as die aan het swivelhuis zit. Zondag al wat gereden.
Mijn vraag gaat over de ombouw naar 4x4. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik alleen iets aan de versnellingsbak moest "plakken". Daar zit aan de voorkant namelijk een soort deksel. Ik had immers al een "aangedreven vooras". Ik twijfel nu echter want ik heb maar een pook en de pook voor lage en hoge gearing keuze zou voor de aftapping van de achteraandrijving moeten zitten anders kan die nooit in gearing geschakeld worden. Heb ik dus ook iets anders nodig tussen de versnellingsbak en dat gedeelte waarde handrem opzit? Ik dacht namelijk alleen iets tussen die bak (is dat de tussenbak?) en de voorste cardanas. Wie heeft raad?
Ombouw van 4x2 naar 4x4
- Hans Laro 88
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 24 Feb 2013, 15:06
- Locatie: Heerlen
Ombouw van 4x2 naar 4x4
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Re: Ombouw van 4x2 naar 4x4
Misschien voor de visualisatie even een paar foto's van wat je ziet.
de tussenbak die bij onze 109 aan de LT76 versnellingsbak zit heeft twee uitgaande assen. een aan de voorkant en een aan de achterkant. Aan de achterkant zit de as op de handrem trommel. maar onze bak heeft daar wel schroefpunten voor om de as aan vast te maken.
de tussenbak die bij onze 109 aan de LT76 versnellingsbak zit heeft twee uitgaande assen. een aan de voorkant en een aan de achterkant. Aan de achterkant zit de as op de handrem trommel. maar onze bak heeft daar wel schroefpunten voor om de as aan vast te maken.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
- Hans Laro 88
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 24 Feb 2013, 15:06
- Locatie: Heerlen
Re: Ombouw van 4x2 naar 4x4
Piet,
Ik zal morgen een foto maken en plaatsen. Ik zie aan de achterkant ook de trommel van de handrem en daaraan de as naar achteren. Ga ik van daaruit in dezelfde lijn naar voren dan zit er niks. Alleen een puntig deksel, zoiets als een clownshoed. Ik verwacht dat daar een as o.i.d. zit waar de tussenbak op moet. Weet jij waar je lage en hoge gearing keuzehandle aan vastzit. Zit hij "voor" de handrem trommel of op de bak naar de vooras?
Ik zal morgen een foto maken en plaatsen. Ik zie aan de achterkant ook de trommel van de handrem en daaraan de as naar achteren. Ga ik van daaruit in dezelfde lijn naar voren dan zit er niks. Alleen een puntig deksel, zoiets als een clownshoed. Ik verwacht dat daar een as o.i.d. zit waar de tussenbak op moet. Weet jij waar je lage en hoge gearing keuzehandle aan vastzit. Zit hij "voor" de handrem trommel of op de bak naar de vooras?
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Re: Ombouw van 4x2 naar 4x4
de selectie hoge of lage gearing (rode knop) zit bij ons aan de rechterkant van de versnellingsbak en loopt met een stangetje de tussenbak in.
heb jij ook een gele knop op je bak zitten op dit moment? die is namelijk om hoge gearing 4 wiel te krijgen omdat een series (met uitzondering van de stage 1) niet permanent 4 wiel is.
heb jij ook een gele knop op je bak zitten op dit moment? die is namelijk om hoge gearing 4 wiel te krijgen omdat een series (met uitzondering van de stage 1) niet permanent 4 wiel is.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Ombouw van 4x2 naar 4x4
had jij een belgisch leger 2x4?
die hebben een afwijkende tussenbak en standaard nieteens een aandrijfbare vooras
die hebben een afwijkende tussenbak en standaard nieteens een aandrijfbare vooras
gone
- Hans Laro 88
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 24 Feb 2013, 15:06
- Locatie: Heerlen
Re: Ombouw van 4x2 naar 4x4
Ja, ik heb een belgisch leger. Met alleen een normale schakelpook, geen gele en geen rode. Zelfs geen gat in de vloer hiervoor
Ik hoopte dat ik alleen iets bij hoefde te plaatsen omdat ik al een aandrijfbare vooras gemonteerd heb maar het begint erop te lijken dat ik meer moet veranderen.
Ik hoopte dat ik alleen iets bij hoefde te plaatsen omdat ik al een aandrijfbare vooras gemonteerd heb maar het begint erop te lijken dat ik meer moet veranderen.
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Re: Ombouw van 4x2 naar 4x4
Hans Laro 88 schreef:Ja, ik heb een belgisch leger. Met alleen een normale schakelpook, geen gele en geen rode. Zelfs geen gat in de vloer hiervoor![]()
Ik hoopte dat ik alleen iets bij hoefde te plaatsen omdat ik al een aandrijfbare vooras gemonteerd heb maar het begint erop te lijken dat ik meer moet veranderen.
maar hoe schakkel jij nu dan van hoog naar laag?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
- Hans Laro 88
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 24 Feb 2013, 15:06
- Locatie: Heerlen
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Ombouw van 4x2 naar 4x4
Hans, It would probably be easier to fit a "normal" Series Gearbox with 4x4 than to modify the existing 4x2 Unit. There are also some "enthusiasts" out there who are rebuilding their 4x2 back to original condition so it could be worth advertising your box.
.... and sorry but I couldn't resist
Rob
.... and sorry but I couldn't resist
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
- Hans Laro 88
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 24 Feb 2013, 15:06
- Locatie: Heerlen
Re: Ombouw van 4x2 naar 4x4
Rob,
Ja dat vermoeden begon ik al te krijgen.
Ik heb al contact met iemand in Belgie die biedt er een aan die uit een rijdende 88 is gekomen.
Ik denk dat ik dat maar doe.
Leuk plaatje, maar voorlopig vertel ik de buurman maar dat deze landrover een A-GS heeft....(from Belgium)
Ja dat vermoeden begon ik al te krijgen.
Ik heb al contact met iemand in Belgie die biedt er een aan die uit een rijdende 88 is gekomen.
Ik denk dat ik dat maar doe.
Leuk plaatje, maar voorlopig vertel ik de buurman maar dat deze landrover een A-GS heeft....(from Belgium)
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten