Oke, brand maar los..
De werking van een dumpvalve ken ik, bij een benzinemotor is dit ook zinvol. Maar? Hoe zit het bij diesels?
Volgende puntje. Heb ik hier baat bij? Td5 en rij regelmatig met een aanhanger.
Dump valve
Dump valve
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Re: Dump valve
For what it's worth:
Persoonlijk heb ik dan meer gevoel bij een 'variabele turbo' ook gezien wij nog wel eens wat 'trekken' achter de Disco.
Grtn
DengKao
tuning-gids punt nl:
Heb je een turbo-auto en wil je de maximale snelheid ermee behalen? Wat dacht je van een dumpvalve? Hiermee wordt het teveel aan turnodruk bij het schakelen uit het inlaatsysteem verwijderd, waardoor je turbo op snelheid blijft. Bij het opnieuw intrappen van het gaspedaal duurt het dan minder lang voordat de turbodruk weer is opgebouwd.
Sneller opspoelen turbo
Een dumpvalve of blow off valve dient voor een snellere acceleratie tijdens het schakelen bij turbo-auto's. Bij het schakelen, gas terugnemen of loslaten, ontstaat er een overdruk in het luchtsysteem. Hierdoor ontstaan er compressie schommelingen die zorgen voor een daling in de omwenteling van de lucht. Deze compressie schommelingen kunnen de turbo beschadigen. Met een dumpvalve worden deze compressie schommelingen voorkomen.
dumpvalve
HKS dumpvalve op een Subaru Impreza
Werking turbo
Een turbo dient om het rendement van de motor te verhogen en om de motor daarmee krachtiger te maken. Een manier om dit te doen is door meer lucht in de motor te laten. Een turbo doet dit door lucht samen te drukken, waardoor er meer lucht in de motor kan. Hoe meer lucht in een motor, hoe meer zuurstof, hoe krachtiger de motor. Via een turbo kunnen kleindere motoren gemaakt worden, maar de presaties gelijk blijven, of zelfs beter dan grotere motoren. Dit fenomeen wordt 'Downsizing' genoemd.
Door de overdruk neemt het toerental van de turbo af en komt de luchtstroming naar de motor nagenoeg tot stilstand. Als je dan weer gas geeft, moet deze luchtstroom weer opgebouwd worden. Als je in één keer veel gas geeft, kan een turbo 130.000 rpm halen. Er wordt dan een gigantische druk opgebouwd. Als je dan in één keer weer je gas los laat, is er een overvloed aan druk op weg naar de motor toe, maar het gasklepje staat dicht. Zonder een dumpvalve komt de luchtkolom weer terug in de turbo, waardoor de turbo ineens tot stilstand komt.
Werking dumpvalves
De dumpvalve zorgt ervoor dat de druk niet terug in de turbo gaat en dat de druk ineens vrijgelaten wordt. Bij het flink gas geven en opeens loslaten, ontstaat dan het ptssssj-geluid of phieeepp-geluid dat je hoort.
Afhankelijk van het soort blow off je hebt. Dumpvalves met het ptssssj-geluid wordt o.a. door het merk Forge en Bollen gemaakt. Dumpvalves met het phieeepp-geluid door o.a. HKS en SQQV.
Forge dumpvalve
Forge dumpvalve kit
Montage dumpvalves
Als er een dumpvalve gemonteerd is, wordt deze overdruk grotendeels via de dumpvalve afgeblazen. Hierdoor valt de turbo veel minder toeren terug en blijft de luchtstroom voor een groot deel op gang. Het is daarom belangrijk dat een dumpvalvezo dicht mogelijk bij het inlaatspruitstuk gemonteerd wordt.
Eeen dumpvalve kan tijdens het accelereren seconden winst geven en een zeer duidelijk voelbare reactie geven tijdens het gas loslaten en weer gas geven. Hierdoor blijft je turbo op snelheid en duurt het, bij het opnieuw intrappen van het gaspedaal, minder lang voordat de druk weer is opgebouwd. Dit heeft weer als voordeel dat het 'turbo-gat' wordt verkleind, iets wat weer gunstig is voor de acceleratietijden en indirect ook voor de levensduur van de turbo. Combineer dit dan met goede bougie soorten.
De nieuwere generatie turbo auto's wordt standaard geleverd met een soort overdruk-afblaassysteem (recirculatie). Maar die zijn meestal onder de maat en hebben niet voldoende capaciteit, vooral als de air-intake verbeterd is. Deze hoor je niet en vaak blazen ze pas bij een hogere druk af.
Turbogat verkleinen
De dumpvalve of blow off valve vermindert ook het turbogat door het turbinewiel te laten draaien als er geen gas gegeven wordt.
Dan is er dus minder tijd nodig om de turbo weer op gang te laten komen om turbodruk op te bouwen.
Als je weer gas geeft, wordt de dumpvalve gesloten. De dumpvalve helpt dus niet voor meer PK's, maar wel dat er geen turbogat is zodat de turbo sneller op gang komt. Hierbij ontstaat dan ook het sportieve afblaasgeluid.
Power boost valve
De power boost valve is een benzinedrukregelaar met 2 membranen: een acceleratie gedeelte en een gewone regelaar. Deze dumpvalve neemt de functie van de benzinedrukregelaar over. De power boost valve kan de benzinedruk traploos met 0.5 tot 1 bar verhogen voor een constante druk.Een dumpvalve met acceleratie gedeelte verhoogt de druk bij voluit accelereren met nog eens 0.4 tot 0.7 bar. Op deze manier krijgt de motor sneller en meer benzine, waardoor je auto sneller accelereert. De motor pakt dan beter op vanuit een lager toerental.
Turbo diesel
Bij een turbodiesel kan er geen benzine dumpvalve worden gebruikt, omdat er bij een turbodiesel geen vacuüm ontstaat bij het loslaten van het gas. Hierdoor heb je ook nooit het sportieve afblaas geluid. Doordat een turbodiesel veel sneller op maximum druk is, worden andere dumpvalves al open geblazen tijdens de acceleratie.
"Overtollige lucht dumpen via dumpvalve verkleint turbogat en verlengt levensduur turbo."
Doordat een turbodiesel veel sneller op maximum druk is, worden andere dumpvalves al open geblazen tijdens de acceleratie. Bij de diesel dumpvalve kun je de afblaasdruk regelen. Hierdoor zijn ze ook uitermate geschikt voor benzine-turbo motoren, die met zeer hoge druk werken.
Persoonlijk heb ik dan meer gevoel bij een 'variabele turbo' ook gezien wij nog wel eens wat 'trekken' achter de Disco.
Grtn
DengKao
You dont need eyes to see, you need vision
Discovery II, 2002, Zambezi Silver, TD5, HSE
Freelander I mk1 2005, Tonga green, TD4, HSE
Range Rover L322 Vogue, Giverny Green, 2004, TD6
Discovery II, 2002, Zambezi Silver, TD5, HSE
Freelander I mk1 2005, Tonga green, TD4, HSE
Range Rover L322 Vogue, Giverny Green, 2004, TD6
Re: Dump valve
Dank voor je toelichting, ikzelf zou ook graag een variabele turbo hebben. Helaas heb ik net een andere en om dan nog weer 1600eurie uittegeven aan een goeie dikke variabele turbo. Verder is de auto al niet standaard meer en is er al meer uit de turbo gehaald dan "standaard" en wellicht helpt een dumpvalve dan om de turbo te sparen en om een beetje meer vermogen te genereren..
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Dump valve
effect van dumpvalve op de trekkracht lijkt me vooral tijdens schakelen merkbaar, niet bij optrekken, daar werkt een variabele turbo veel beter door bij lagere toeren meer turbodruk
gone
Re: Dump valve
Snap ik, maar ik moet ook wel eens schakelen.. En met een aanhanger trek ik hem makkelijk even door om dan in gunstig toerengebied terecht te komen zodat het lekker doorrijd. Wat ik vooral van de dumpvalve begrijp is dat de druk tussen turbo en inlaat gereduceerd word en daardoor de lagers van de turbo minder belast worden. Maar dit gaat voorl op bij zeer hoge toerentallen zoals benzineauto's heb ik daar wel wat aan?
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Re: Dump valve
Het is vooral dat hij merkbaaractief word op een hoger toerental. Dan is er al vraag naar veel lieters lucht. Als je deE dan ook nog wil comprimeren moet je serieus veel lucht maken. En hoe groter de klap word als je gas loslaat om te schakelen
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Dump valve
tja....wat doet een impreza aan toeren? 6, hooguit 7 duizend, en 2 liter inhoud....de Td5 dik 4000 met 2,5 liter..... dan ligt het nog aan de ingestelde turbodruk wie de meeste lucht verplaatsen moet....
ik denk dat je dat levensduurverhaal moet zien als mogelijk merkbaar bijverschijnsel....de primaire winst zit in het sneller opspoolen na schakelen, en dat effect is er zeer waarschijnlijk ook bij een diesel.
bij rallytoepassingen wordt de turbo vaak op toeren gehouden door brandstof in het uitlaatspruitstuk te spuiten, de ontbranding zorgt voor aandrijving van de turbo tijdens schakelen en afremmen....dat lijkt me niet bevordelijk voor de levensduur, maar werkt wel voor het beoogde effect (bij gas geven snel weer turbodruk beschikbaar)
ik denk dat je dat levensduurverhaal moet zien als mogelijk merkbaar bijverschijnsel....de primaire winst zit in het sneller opspoolen na schakelen, en dat effect is er zeer waarschijnlijk ook bij een diesel.
bij rallytoepassingen wordt de turbo vaak op toeren gehouden door brandstof in het uitlaatspruitstuk te spuiten, de ontbranding zorgt voor aandrijving van de turbo tijdens schakelen en afremmen....dat lijkt me niet bevordelijk voor de levensduur, maar werkt wel voor het beoogde effect (bij gas geven snel weer turbodruk beschikbaar)
gone
Re: Dump valve
Turbotechniek is hoewel het principe eenvoudig is niet iets waar je aan moet gaan rommelen als je niet weet wat je doet. Op vroegere auto's met benzine motoren heb ik ook turbo's gehad met die stoomfluit. Berecool, reteduur en zelfs met een standaardkit van een gerenommeerde leverancier tot twee keer toe een turbo compleet opgeblazen!
Als je werkelijk iets daarmee wit doen of een variabele kopen en deze verkopen of naar een specialist gaan.

Als je werkelijk iets daarmee wit doen of een variabele kopen en deze verkopen of naar een specialist gaan.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Dump valve
de dump valve heeft hoofdzakelijk alleen nut bij het schakelen, om dan weer opnieuw op gang te komen. wat ik eerder denk wat meer nut heeft dan, is om het compressorwiel vd turbo te wisselen. ik heb dit bij mn 200tdi ook gedaan. geeft een merkbaar verschil, en je kunt zelf bij bestelling aangeven waar je de meeste lucht wilt hebben, onderin of bovenin de toeren. Ik heb destijds dat ding uit amerika weg laten komen, maar het betreffende bedrijf is helaas op de fles gegaan
(misschien ook een optie, zuurstoffles van een snijbrander of de luchtinlaat aansluiten met een slang en reduceerventiel. geeft ook een gigantische boost.. hebben het ook eens bij een crosswagen van ons geprobeerd, werkt echt fantastisch!!
tenminste voor die 10 minuten dat t blok t uithield voor ie warm; nja heel, heeeel erg warm liep...
)
(misschien ook een optie, zuurstoffles van een snijbrander of de luchtinlaat aansluiten met een slang en reduceerventiel. geeft ook een gigantische boost.. hebben het ook eens bij een crosswagen van ons geprobeerd, werkt echt fantastisch!!
tenminste voor die 10 minuten dat t blok t uithield voor ie warm; nja heel, heeeel erg warm liep...
B@rt
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten