keuze van nieuwe banden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Mlampie

keuze van nieuwe banden

Berichtdoor Mlampie » 02 Mar 2013, 20:02

Hallo Allemaal,

Het is nog even wachten op de lightbar deze staat in bestelling dus dan maar vast even met de banden aan de gang.
De 11 naar de vakantiebeurs en het liefst dan al met de nieuwe banden,
Wat een keuzes om gek van te worden.

mijn wensen:
**** Het mag er best goed uitzien
**** Breed is niet lelijk
**** 235 is niet echt breed

Nou kortom jullie hebben hem wel door. ik weet inmiddels ook dat breed niet altijd beter is maar het staat nu eenmaal zo geweldig mooi vind ik.
De huidige banden zijn de General Grabers 235 die standaard onder de Defender zijn geleverd.
En zou deze graag willen wisselen voor ik denk 265 die volgens mij onder de boost velgen zouden moeten passen.
Nou ben ik niet zo goed in het omrekenen maar volgens mij is de 235/85 toch niet hoger dan de 265/75 of heb ik het mis.
wil ook het liefst geen concessies doen in de hoogte.

http://www.topbanden.com/goedkope-banden/banden-goodyear-wrangler-duratrac-265-75-r16-4x4-p286114.html

Afbeelding

Bovenstaande band kom ik regelmatig tegen voor een redelijke prijs van rond de 140 euro.
In het verleden gereden (in mijn Korando) met BF Goodrich All Terrain T/A KO
265/75 R16 123Q gereden, leuk om te zien maar niet echt geweldig in de modder had ik het gevoel.

Heb best wat op het Internet afgezocht, ook in de grensstreek met Duitsland.
Als jullie nog tips hebben over ene goedkope leverancier hoor ik dit natuurlijk ook graag.

Uiteindelijk blijven er 4 van mijn huidige banden over (voor nog zeer goed achter redelijk)
De voorbanden zijn als eens vervangen 15K geleden. misschien is hier ook nog vraag naar.

RobStewart

Re: keuze van nieuwe banden

Berichtdoor RobStewart » 02 Mar 2013, 20:27

Mlampie schreef:Nou ben ik niet zo goed in het omrekenen maar volgens mij is de 235/85 toch niet hoger dan de 265/75 of heb ik het mis.
wil ook het liefst geen concessies doen in de hoogte

235/85's are 805.9 mm in diameter, have a circumference of 2531.81mm, and will give 394.97 revolutions per km
265/75's are 803.9 mm in diameter, have a circumference of 2525.53mm, and will give 395.96 revolutions per km

So there is very little in it other than your speedo will read a little slower (about 0.2kph at 80kph)

Mlampie schreef:In het verleden gereden (in mijn Korando) met BF Goodrich All Terrain T/A KO
265/75 R16 123Q gereden, leuk om te zien maar niet echt geweldig in de modder had ik het gevoel.

Heather and I had both the 235/85 on her 110 and 265/75 on my 90, both were BFGs and we never had any problems in terrain. Land Rover only changed to Grabbers because some stupid bean counter negotiated a better deal with General and they found they could sell 3 times the number of tyres due to wear than with the previous BFGs. You are never going to convince me of any other tyre to fit to a Defender.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Mar 2013, 20:29

Mlampie schreef:
Hallo Allemaal,

Het is nog even wachten op de lightbar deze staat in bestelling dus dan maar vast even met de banden aan de gang.
De 11 naar de vakantiebeurs en het liefst dan al met de nieuwe banden,

ik zou als ik jou was de 10e naar de vakantiebeurs gaan, dan is het er een stuk leuker dan de 11e
gone

Mlampie

Berichtdoor Mlampie » 03 Mar 2013, 13:00

Hahahaha, gelukkig staat het wel goed in de agenda, Anders zou het erg rustig zijn daar denk ik.

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 03 Mar 2013, 13:30

Mlampie schreef:In het verleden gereden (in mijn Korando) met BF Goodrich All Terrain T/A KO

Ik heb BFG AT's onder mijn Disco. Die keren dat ze in de blubber kwamen deden ze het prima. Daarnaast kan je er ook nog goed mee rijden op de verharde wegen.

Mocht door de modder rijden prioriteit hebben voor je, dan kan je altijd nog de Mud variant overwegen. Maar let wel dat Mud banden op de verharde wegen doorgaans slechte prestaties leveren. Het is altijd een afweging, ga je niet vaak off-road per jaar dan kan je beter voor de AT's gaan omdat die op de weg ook goed presteren.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Mar 2013, 23:24

Mlampie schreef:Hallo Allemaal,

....... en het liefst dan al met de nieuwe banden,

mijn wensen:
**** Het mag er best goed uitzien
**** Breed is niet lelijk
**** 235 is niet echt breed

Nou kortom jullie hebben hem wel door. ik weet inmiddels ook dat breed niet altijd beter is maar het staat nu eenmaal zo geweldig mooi vind ik.
.....

http://www.topbanden.com/goedkope-banden/banden-goodyear-wrangler-duratrac-265-75-r16-4x4-p286114.html

Afbeelding

Bovenstaande band kom ik regelmatig tegen voor een redelijke prijs van rond de 140 euro.
........

Mlampie,

Van de Goodyear wordt gezegd dat ie nog iets meer T is als de gemiddelde AT band (door de grove blokken aan de rand van het loopvlak), en desondanks toch grip geeft op natte/gladde weg (zelfs in sneeuw - met vlokje !! ) deze grip wordt dan "gegaranderd" door het veel fijnere middenprofiel. Of het waar is weet ik niet -- het is bijna te mooi om waar te zijn.

Zelf vind ik het jammer dat je hem niet (of nauwelijks) in 235/85x16 in Europe ziet (hij wordt wel zo in de USA geleverd). Ik zou 'm wel willen proberen. Nog maar net mogen beleven dat 50 cm losse sneeuw (in combi met ± 10% helling) voor een Michelin XPC, ondanks sneeuwkettingen, te veel van het goede is. En nog triester: een dikke laag slappe half gedooide sneeuw op een bevroren ondergrond was net zo erg, of nog erger ....

Groeten MarcS

« gewijzigd: nog wat uit het citaat geschrapt »
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 12 Mar 2013, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Mar 2013, 00:03

een BFG AT heeft (of had) ook een sneeuwvlok symbool, maar het is alles behalve een echt winterband.... als je prestaties verwacht in sneeuw en ander winters genot, neem dan een setje echte wintebanden
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mar 2013, 00:44

Roger B. schreef:een BFG AT heeft (of had) ook een sneeuwvlok symbool, maar het is alles behalve een echt winterband.... als je prestaties verwacht in sneeuw en ander winters genot, neem dan een setje echte wintebanden

Ik vermoed dat de Goodyear Duratrac wel iets meer winterse kwaliteit heeft als de BFG AT. Als ik me niet vergis kan de Duratrac zelfs gespijkerd worden.
Verder geldt voor winterbanden ook nog eens dat de omstandigheden buiten de "ordentelijk" geschoven en gestrooide wereld zeer divers kunnen zijn.
In diepe sneeuw wil je echt wel een (wat) grover profiel, op verijsde sneeuw wil je graag iets met lamellen. 't Is dus net als de discussie rond de AT banden versus Mud etc.

MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 12 Mar 2013, 07:48

Mijn zus heeft die Duratracs 265-75 onder haar 90.
En de grip in sneeuw en andere winterse omstandigheden is volgends haar goed.
Vele malen beter dan haar oude General standaard banden.
De grip op nat wegdek valt alleen tegen.
En de grip is nog steeds niet zo goed als haar Golf op Vredestijn Snowtracs (maar dat is ook een erg goede sneeuw band).
Zij zou het moeten kunnen beoordelen want ze heeft ook in de alpen gewoond.

BFG-ATs en MTs in de sneeuw vond ik altijd heel erg matig. Maar dat was nog in de tijd dat er geen sneeuw vlokjes op de band stonden.
Als ik ook naar het profiel kijk dan snap ik ook wel dat het niet werkt.

Dus als je het mij vraagt is de Duratrac een hele goede combinatie tussen Mud, winter en weg.
Als je in het rubber knijpt is het alleen vrij zacht. En daarom zou ik denken dat ze niet zolang meegaan als BFGs.
Maar dat is alleen een vermoeden. Kwalitatief is het in iedergeval een top band.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mar 2013, 09:01

*****zinloze quote verwijderd door moderator*****

Kijk da's nu eens een nuttig praktijk-bericht (en in lijn met wat er zowel door de fabrikant als door de - niet altijd betrouwbare "testimonials" - wordt gezegd). Blijft erg dom dat de 235/85x16 niet of moeilijk verkrijgbaar is in Yurp (= Europe).

Dat Snowtracs (en andere echte winterbanden) in de winter gewoonlijk beter presteren lijkt mij niet zo vreemd. Ik heb evenwel ook gezien dat echte winterbanden onder een "luxe-wagen" niets kunnen met diepe sneeuw, dus zodra je met je Renault Clio van het spoor afwijkt ben je verloren -- hier zullen Duratracs vanwege de grove randprofielen weer heel veel beter presteren. Het is altijd een kwestie van compromissen en afwegen.

En ... ja de BFG is qua slijtvastheid denkelijk niet te verslaan - ik ken iemand die er 200.000 km mee gereden heeft, het waren uiteindelijk wel bijna slicks - echter slijtvastheid en winterse grip zijn zo ongeveer tegenpolen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”