koppeling stuk

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tinus

koppeling stuk

Berichtdoor tinus » 27 Feb 2013, 20:53

een paar uur geleden stond ik met een stukke koppeling op de afrit van de snelweg A10. Gelukkig zijn er mensen die helpen en met een trekkabel met een Golfje ervoor ben ik achter een Mercedes gaan staan die ook stuk was. Dus gezellig samen wachten op de anwb dacht ik.Gezellig was het wel, aardige mevrouw. Maar de anwb kwam niet met een slepert, want ik had geen woonplaatswegenwacht en dat kost 78 euro extra. Geen probleem, betaal ik wel maar omdat het niet vantevoren betaald is kunnen ze niets doen. Huh?Het lijkt wel een gemeentedienst. Anyway, vriend gebeld en naar huis gesleept.
Heel verhaal, maar een traumatische ervaring moet je delen, anders blijf je er mee zitten. Maar waar het mij om gaat is dit: De koppeling staat hoog en is keihard. Niet in te trappen. Er zit nog voldoende vloeistof in het reservoir, is vorig jaar trouwens vernieuwd(slave en master).
Weet iemand waar ik naar moet kijken of moet de bak eronderuit. Heb even gekeken onder bij pedaal en onder het dekseltje, ik zie geen rare dingen.
Bij een kapotte drukgroep zakt de pedaal toch weg tot op de bodem? Of is dit hopen tegen beter weten in?
Martin

Johnny

Re: koppeling stuk

Berichtdoor Johnny » 27 Feb 2013, 21:33

Dekseltje scheef, of niet goed vast? De vloeistof trekt namelijk vocht aan die kan door warm koud hard worden. Ontluchtingsnippel open dicht zou verschil kunnen maken, heb dit namelijk elk jaar met een gelijkwaardig systeempje..
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Feb 2013, 21:41

wat voor landrover??

is de koppeling nu ontkoppeld (geen aandrijving)? zoniet, dan had je gewoon zelf kunnen rijden, ben zo eens van maastricht naar Helmond gereden en de dag erna ook naat sittard terug.

200/300Tdi?? denk dat je door de gaffel getrapt hebt, moet bak van de motor af om die te vervangen
gone

tinus

Berichtdoor tinus » 27 Feb 2013, 21:49

Ja rijden kan wel met tussengas schakelen enzo wanneer het heelrustig is en geen stoplichten. Maar in de spits Amsterdam gaat dat echt niet en dan ook eerst heuveltje op een beetje op gang helpen...
Ik ben ook een beetje ban g dat het dat gaffeltje is.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 27 Feb 2013, 22:26

Dit zijn helemaal de symptomen van een doorgesleten koppelingsvork.
De vork die het druklager bedient scharniert op een kogel. bij de pisbakstalen vork van een 90/110 slijt die kogel dan door de vork heen. De dikke gietijzeren vork van de serie III had dat probleem niet.
Er zijn versterkte vorken te koop maar die zijn ook zelf makkelijk te maken door een dikke stalen ring aan de andere kant van het kommetje te lassen waar de kogel in valt.

Groet,
Eric.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Feb 2013, 22:51

gewoon die vork vervangen als je de koppeling vervangt is doorgaans voldoende, de levensduur van een koppeling redt de vork normaalgesproken ook
gone

tinus

Berichtdoor tinus » 28 Feb 2013, 07:47

Dat wordt naar de garage dus. Had in het begin eeven de hoop dat het iets simpels was omdat de hele koppeling er zo'n 70k km in zit. Maar soms heb je hgewoon pech denk ik. Straks maar even bellen en een ambulance regelen. Bedankt voor de reacties.
Martin

TMW

Berichtdoor TMW » 28 Feb 2013, 10:37

Volgens TS 'Staat de koppeling hoog en is niet in te trappen'.

Lijkt me toch niet dat hij door de koppelingsvork is heengetrapt.
We hebben dat zelf een keer gehad en het pedaal ligt dan op de bodem en komt niet meer omhoog (wat ook logisch is).
Helaas voor TS heb ik niet een andere oplossing, maar de bekende vorkslijtage kan hij afstrepen als oorzaak.
Discovery2
Sankey/StormTrailer

retep

Berichtdoor retep » 28 Feb 2013, 11:29

tinus schreef:Heel verhaal, maar een traumatische ervaring moet je delen, anders blijf je er mee zitten. Maar waar het mij om gaat is dit: De koppeling staat hoog en is keihard. Niet in te trappen. Er zit nog voldoende vloeistof in het reservoir, is vorig jaar trouwens vernieuwd(slave en master).
Weet iemand waar ik naar moet kijken of moet de bak eronderuit. Heb even gekeken onder bij pedaal en onder het dekseltje, ik zie geen rare dingen.
Bij een kapotte drukgroep zakt de pedaal toch weg tot op de bodem? Of is dit hopen tegen beter weten in?
Martin

Bij een versleten drukgroep/koppelingsplaat, is de koppelingsplaat steeds dunner geworden waardoor de drukvingers de dunnere plaat steeds verder moet aandrukken, en dan komen de drukvingers steeds hoger te liggen waardoor je pedaal juist hoger komt te staan ipv onderin.
De drukvingers in de drukgroep werken als een soort van wip. Dus doe denkbeeldig een wip horizontaal zetten en leg onder een uiteinde blok hout
die je koppelingsplaat voorsteld. Aan de andere kant leg je een spiraalveer die de wip dan omhoog duwt, en dus aan de andere kant het blok hout aandrukt. Als dat blok hout dunner word, dan zakt de wip aan die kant en komt de wip aan de andere kant steeds hoger te liggen, tot de limiet bereikt is en de spiraalveer aan de andere kant het blok hout niet meer kan aandrukken, en dan heb je een koppeling die versleten is en gaat slippen.
Verder weet ik niet hoe een koppeling van een landrover eruit ziet, maar ik vermoed dat er een koppelingscillinder in zit die een kort stangetje
heeft dat als een duwstangetje werkt, en vermoed ik dat die dan op een of andere manier uit de vork geschoten is en ergens tegen de behuizing klem zit, vandaar je het pedaal niet meer kunt intrappen.

Dixo

Berichtdoor Dixo » 28 Feb 2013, 11:42

Mocht het de koppelingsvork zijn, dan zijn plaatjes wel leuk ter verduidelijking:

Afbeelding
Bron: LR4x4.com

Samen met een nieuwe:
Afbeelding
Bron: LR4x4.com

En een versterkte:
Afbeelding
Bron: johnrichardssurplus.co.uk

Terug naar “Techniek”