Mede forum leden,
Vandaag heb ik een kleine beurt gegeven aan mijn defender 110 puma. Bij controle onder de auto viel me op dat de achter stabilizer stang krom is aan de linker zijde. Op de foto lijkt het of de link scheef staat maar als ik deze recht zet past de bout er niet meer in. De rubbers zijn scheef afgeschuurd.
Nu dacht ik slim te zijn en heb ik geprobeerd met de high lift jack om de stabilizer stang uit te buigen. (zelfs na 14 centimeter uitslag boog hij gewoon weer terug)
Wie heeft een oplossing?
Of nieuwe rubbers kopen, erin duwen en niet meer naar kijken?
Johan
achter stabilizer stang krom
- vandestraatweg
Re: achter stabilizer stang krom
Terugbuigen is bijna niet te doen. Mocht je wisselen, dan is de aanschaf van een dikkere stabilisator te overwegen. Minder frictie, dus meer stabilisatie en komt wegligging ten goede.
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
- vandestraatweg
voor de liefhebbers het gehele plaatje. op de foto zie je nummer 3
- Bijlagen
-
plaatje.pdf- (74.24 KiB) 186 keer gedownload
-
Roger B.
domme vraag, maar hoe zit het met de andere kant, staat die ook scheef naar binnen, of juist naar buiten (dus dan zou de stabistang verschoven zijn in de rubbers aan het chassis)
ik heb ook al gehoord dat de stabi-koppelstangetjes "omklappen" bij extreme articulatie dan dus de stang ipv onder, boven het as-bevestigingspunt zit, is dat wellicht aan één kant gebeurd?
ik heb ook al gehoord dat de stabi-koppelstangetjes "omklappen" bij extreme articulatie dan dus de stang ipv onder, boven het as-bevestigingspunt zit, is dat wellicht aan één kant gebeurd?
gone
- vandestraatweg
Nee rechterkant staat mooi recht.
En zover ik weet is hij nooit doorgeklap boven de as (moet je volgens mij ook wel een zwieper maken). Kan zijn dat hij ook weer terug is geklapt en dat ik het niet gemerkt heb.
Een aantal maanden geleden heb ik wel, zwaar beladen (twee daktenten op het dak hahaha) een enorme eland manoeuvre moeten uitvoeren omdat ik gangetje 70 van de weg werd geduwd door een vrachtwagen. Wellicht is dat de oorzaak.
Maar hoe nu verder (vervangen is hier ook niet echt makkelijk)
Johan
En zover ik weet is hij nooit doorgeklap boven de as (moet je volgens mij ook wel een zwieper maken). Kan zijn dat hij ook weer terug is geklapt en dat ik het niet gemerkt heb.
Een aantal maanden geleden heb ik wel, zwaar beladen (twee daktenten op het dak hahaha) een enorme eland manoeuvre moeten uitvoeren omdat ik gangetje 70 van de weg werd geduwd door een vrachtwagen. Wellicht is dat de oorzaak.
Maar hoe nu verder (vervangen is hier ook niet echt makkelijk)
Johan
-
Roger B.
vanwege verkrijgbaarheid niet makkelijk, of?? kan terwijl de auto op zijn wielen staat op de grond nog gedaan worden... zijn zat moelijker klussen
gone
Is de bevestiging aan je chassis nog mooi recht? Die blikken beugels waar de stang op scharniert? Want als ie omgeklapt is geweest dan zie je dat daar meestal wel aan. Als je standaard schokbrekers hebt zou dat niet moeten kunnen trouwens. Denk dat ie ergens een optater heeft gehad.
Terug buigen gaat trouwens best wel. Eronderuit halen, goed inklemmen en een hele lange buis erop. Je moet idd wel bizar ver doorbuigen om iets resultaat te hebben ja.
Maar het lukt wel.
Terug buigen gaat trouwens best wel. Eronderuit halen, goed inklemmen en een hele lange buis erop. Je moet idd wel bizar ver doorbuigen om iets resultaat te hebben ja.
Maar het lukt wel.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- vandestraatweg
Roger, nee joh simpel klusje. Het probleem is dat er hier geen LR shop is (10 uur rijden is er één). Ik neem de onderdelen meestal mee met het vliegtuig vanuit NL. Maar dan moet ik met de vrouw in discussie (qua gewicht van het onderdeel) of pindakaas of een onderdeel!
verder geen schade aan andere onderdelen: Ik ga nogmaals proberen om de stang goed om te buigen!
dank voor de reactie: ik waardeer dat erg!
verder geen schade aan andere onderdelen: Ik ga nogmaals proberen om de stang goed om te buigen!
dank voor de reactie: ik waardeer dat erg!
Bij de 130 heb ik hem ook gesloopt en dus er maar onder weggehaald. Moet zeggen dat ik het verschil niet echt merk. Dus eventueel gewoon eraf halen tot je een keer de onderdelen in huis hebt en dan weer terug zetten.
Dat laatste zie ik bij de 130 nie snel meer gebeuren......

Dat laatste zie ik bij de 130 nie snel meer gebeuren......
Edward van Vugt