Roestbehandeling?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
TMW

Roestbehandeling?

Berichtdoor TMW » 21 Feb 2013, 13:17

Net met de D2 door de APK, geen enkele afkeur.... :D

Echter was de opmerking van de keurmeester wel dat ik een keer iets aan de roestvorming moest gaan doen.
Nu heb ik hier al meerdere keren discussies over gezien (maar kan het niet terug vinden op het nieuwe forum).
Wat is hier handig en financieel te overzien:
Zelf doen (met beperkte middelen; geen garage waar de auto inpast en geen brug) of laten doen?
Wat voor middelen zijn er?
En wat zijn de voor en nadelen?
Heeft iemand goede ervaringen met bedrijven (liefst in Brabant of omgeving) die een dergelijke behandeling aanbieden?

hoor graag advies/ervaringen (zowel positief als negatief)

Grt, Toine
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Edward

Re: Roestbehandeling?

Berichtdoor Edward » 21 Feb 2013, 13:59

Goedkoopste is om zelf onder de wagen te gaan liggen terwijl die op assteunen staat en het chassis schoon te maken met een borstel, dan roestomvormer erop smeren en dan een chassis lak. Daarna nog in de Tectyl of Dinitrol oid en je kunt er weer jaren tegen.

Laten doen kan ook, maar dat kost uiteraard het nodige. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

TMW

Berichtdoor TMW » 21 Feb 2013, 16:44

Was ook mijn eerste gedachte.
Echter als ik lees over binnenkant van chassisbalken of de moeilijker te bereiken plekken, lijkt me een borstel niet voldoende.
De zichtbare delen kan ik goed bij, maar zit het probleem niet met name in de moeilijk bereikbare plekken?

Heb vandaag even wat rondgebeld, maar er blijkt nogal wat verschil te zijn;
Textyl ML/valvoline
Dinitrol
Navy Rusan
Waxoyl
Mike Sander vet

Als leek kan ik moeilijk inschatten wat het beste resultaat oplevert. Prijsverschil is groot, zeker in laten doen. :?
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Feb 2013, 16:59

Tijdje terug heb ik drie D2's op bezoek gehad en ging het hier ook over. Samen met de onze even naar de garage paar honderd meter verderop gereden en ze 1 voor 1 op de brug gezet en even met de camera in de kokerbalken gekeken. Zonder uitzondering brandschoon! Maar ook bovenop het chassis is weinig te zien.

Het is vooral oppervlakte roest waar ik me niet te druk om maak, gewoon goed schoonmaken waar je bij kunt en dan alles in de roestomvormer en andere middelen. De binnenkant zit bij de onze al Navy Rusan in en dat kruipt echt overal naartoe. Mij is het wel best zo. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Feb 2013, 18:05

geen idee of er kwaliteitverschil in de chassis van de D2 zit, verspreid over de jaren..

van de oudere (99, 00, 01) lijkt het gevaar het grootst bij de tank daar roesten de chassis vaak op het vertikale deel

en een auto die nooit een modderbad gehad heeft is vast veel schoner in de balk dan in de balken van de olifant, of die van ray
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 21 Feb 2013, 18:43

Roger B. schreef:geen idee of er kwaliteitverschil in de chassis van de D2 zit, verspreid over de jaren..

They used the same quality material in the all the chassis, so they all rust :lol: .

Most of the rust seems to collect on the rear right hand chassis leg after the back axle up to the rear cross member. On the outer side of this leg is the "normally" unreadable VIN Number which can keep me entertained for a good half hour on an APK. Where the two halves of the chassis come together on the lower side there is normally some spreading and if poked carefully will run for about 15cms and 2 cms wide. The left hand leg tends not to show these signs, mainly due to the heat of the exhaust drying out any moisture. Pay particular attention to the upper sections of both rear chassis legs where the brake pipes are affixed, I have failed many a DII due to corrosion in this area. The rear floor cross members need a good look too. Moving to the front, the underside protection bar (ABY100000) that supports the centre of the front bumper always rots away completely.

Other than that, most of the oil leakage from the engine, gearbox, transfer box and drive train coats the rest of the chassis making preventative maintenance unnecessary ;)

I have seen a number of "protected" vehicles over the years and the quality in coatings varies immensely, so my advice would be to look at the particular vehicle that any recommendations come from and the most important part of the protection is in the preparation phase, any "protection" applied to a rusted surface will either fall off or worse hold in existing moisture and speed up the "rot from inside-out" problem. If you do decide to do it then I would recommend that it is done during a prolonged dry spell in the weather when all the held moisture has had time to dry out and the coating has a better chance of bonding.

Oh and my recommendation for product is Waxoyl which I have used personally over the years and always concentrate more on spraying the inside of the cavities rather than on the surfaces.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Feb 2013, 20:35

helemaal geen coat, dan zie je ook goed waar en wanneer het weer gaat roesten...

roestomvormer en dan laagje lak hooguit, of iets als navy rusan wat de oppervlakte niet dusdanig verhult dat je rot onder de coat niet ziet.

als die coatings als dinitrol en zo beschadig je in het terrein gemakkelijk, en als daar dan roest begint en het kruipt onder de coat........
gone

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 21 Feb 2013, 23:33

Bedrijven die een antiroest behandeling doen heb ik mijn twijfels over.
Een auto grondig schoon spuiten waar roest op zit en laten drogen en vervolgens onderkalken is mijn inziens voor de look.
Ze coaten gewoon over de roest heen en zeggen dat het beschermt tuurlijk.
Je moet het echt wel goed kaal maken en met roest oplosser en stopper behandelen
En dan coaten .
Ik heb dat gedaan maar dan alleen het gedeelte vanaf de achter as.
In de koker zit navy rusan.
Het is goed zelf te doen maar het is niet mijn favoriete klus .

Ray.....

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 22 Feb 2013, 19:56

Now Raymond, that is class, sheer class. That is exactly what I would expect a good rust proofing job to look like.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

TMW

Berichtdoor TMW » 25 Feb 2013, 10:53

Hoi Ray,

Ben het zeker met je eens; een keer met de staalborstel/slijptol erover heen is een stuk beter dan het afspuiten wat bij de meeste bedrijven gebeurd.
Wat heb jij er uiteindelijk als laatste laag op zitten?
Dus eerst goed kaal maken, roestoplosser erop, stopper en dan vervolgens coaten.

Hoe heb je dat gedaan met de lastige plekken, rondom de tank bijvoorbeeld?
Zowel staalborstel als slijptol passen daar niet tussen.
Heb jij veel gedemonteerd?

mvgrt,
Toine
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Terug naar “Techniek”