Goedemorgen,
Al enige tijd, had ik last van een olielekkage op mijn vooras en wel bij de bolling waar het differentieel zit.
Al eens laten lassen maar de lekkage kwam terug,.
Nu werd de lekkage de laatste tijd wel erg heftig en zodanig dat ik al mijn olie verloor, tijd om het aan te pakken dus.
Omdat aan de buitenzijde lassen weinig resultaten had opgelevert in het verleden werd me hier aangeraden om de as zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde te laten lassen.
Ik ben een paar dagen geleden dus aan de slag gegaan, en heb steekassen met homokinenten uit de as gehaald, en ook het diff zodat de as nu 'leeg"is en er ook aan de binnenzijde bijgekomen kan worden..
Ook heb ik de oude las-ellende uit het verleden weggeslepen.
Om vervolgens nu eens goed te bepalen waar de as nu lekte heb ik de as gevuld met water.
en aan de buitenzijde leek die lekkage klein maar wel consistent.
Vervolgens geprobeerd om die kleine lekkage electrisch te lassen aan de buitenkant, en wat schetst daarna mijn verbazing...daar waar gelast is lekt hij niet meer, maar water komt er nu aan de buitenkant via diverse andere punten uit
Ik ben dus eens goed gaan kijken naar de constructie van de voor as en nu blijkt dat die as feitelijk uit 2 delen bestaat, nl de as zelf en dat zogenaamde pannetje waar dat diff in ligt
en dat lijkt tegen elkaar aan gelast te zitten
Ik was erg verbaasd over deze zwakke constructie overigens, maar belangrijker, hoe los ik deze ellende nu op?
Is er iemand met soortgelijke ervaringen of heeft iemand wel eens met dit bijltje gehakt om deze specifieke lekkage te verhelpen, en zo ja hoe gehandeld?
ben benieuwd,
gr
Luke
Lekkage Voor as defender 110
Lekkage Voor as defender 110
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re: Lekkage Voor as defender 110
Hoi Luke, weet niet of ik helemaal snap. Maar als ik het goed heb dan lekt die pan van je as. Zelf nog nooit bij de hand gehad. Je kunt die pan ook helemaal vernieuwen http://www.paddockspares.com/lr149-diff-pan-weld-on-with-hole-for-filler-plug-front-axle.html?___SID=U
Groeten Jan
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Re: Lekkage Voor as defender 110
Hallo Jan,
Inderdaad lijkt hij daarop te lekken.
Nooit geweten dat die pan ook los verkrijgbaar was, dank je wel voor de link dus.
Probleem is dat als ik die pan in zijn geheel ga vervangen dan moet die as er gegarandeerd helemaal onderuit om een goeie lektest te kunnen doen als hij er eenmaal onder zit
bovendien duurt het opsturen hierheen bijna 6 weken dus op dit moment even geen optie.
Ik zal het dus echt voor elkaar muten gaan krijgen met wat er nu onder zit.
Maar de nieuwe pan is een zeer goeiesecond option als niets anders meer werkt
gr
Luke
Inderdaad lijkt hij daarop te lekken.
Nooit geweten dat die pan ook los verkrijgbaar was, dank je wel voor de link dus.
Probleem is dat als ik die pan in zijn geheel ga vervangen dan moet die as er gegarandeerd helemaal onderuit om een goeie lektest te kunnen doen als hij er eenmaal onder zit
bovendien duurt het opsturen hierheen bijna 6 weken dus op dit moment even geen optie.
Ik zal het dus echt voor elkaar muten gaan krijgen met wat er nu onder zit.
Maar de nieuwe pan is een zeer goeiesecond option als niets anders meer werkt
gr
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re: Lekkage Voor as defender 110
Dan zul je de plek waar de lekkage zit goed moeten uitslijpen. Dus de hele scheur uit slijpen. Weet niet of je er aan kunt komen maar er bestaan spuitbussen waarmee je scheurtjes op kunt sporen, één bus is vel rood/ oranje en de andere is een soort kalk. Ik ken ze van griffon http://webshop.multiweld.com/Griffon-Haarscheuronderzoek--P5388.aspx En weer dichtlassen. Als het gat te groot wordt een stuk plaat er in lassen misschien. En idd het is een relatief dun ding. Gewoon uit een plaat geperst.
Succes, groeten Jan
Succes, groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Re: Lekkage Voor as defender 110
Gewoon een las over de oude originele lasnaad leggen werkt ook prima. Ik doe dat meetsal gewoon met de autogeenbrander, hoeft de as er ook niet onderuit.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Lekkage Voor as defender 110
Goed, eventjes een follow up
Vandaag dus 6 uur bij een bedrijf gezeten die het spul zou lassen.
Werd een kerel bijgehaald die mij behoorlijk profi overkwam, dat moet je hier nl altijd nog maar afwachten
Afijn hij is dus aan het werk gegaan en kwam om te beginnen tot de conclusie dat van binnen lassen feitelijk niet te doen was met de as onder de auto, maar hij zei dat het wel van buiten op te lossen viel.
Man had een mooi klein lasapparaatje bij zich wat van hemzelf bleek te zijn (nog een indicatie van een vakmannetje hier in Brazilie) en dat kon hij erg fijn afstellen.
Het werd dus electrisch lassen, met speciaal door hem verzochtte electrodes (wederom signaal dat hij leek te weten waar hij mee bezig was)
Hij is dus aan de slag gegaanen heeft eea aardig voor elkaar gekregen.
Ben zelf geen lasser maar ik begreep uit zijn worden dat hij lasjes was gaan stapelen zoals dat in jargon blijkbaar heet. (term die ik ook al eerder voorbij heb horen komen)
Pan bleek wel dusdanig dun te zijn dat het een aantal keren gebeurde dat er toch gaten ontstonden net naast de plek waar hij aan het lassen was, ondanks de secuurheid waar hij mee bezig leek te zijn.
Nu had ikzelf 2 dagen geleden met een kennis hier die ook kon lassen al een poging gedaan om hem op dezelfde manier te lassen, en het resultaat daarvan bleek dat het op andere plekken onder de lasnaden leek te lekken, wat ik overigens vreemd vond, immers sluit een lasnaat niet water of vloeistof dicht af dan?
Met deze ervaring in mijn achterhoofd wel aan die lasser gevraagd een lektest te doen, en dus na het lassen ter plaatse water in het diff gekieperd.
Op dat moment leek hij netjes dicht te zijn.
Piet lut als ik echter ben, met de lekkage ellende in mijn achterhoofd heb ik het vervolgens na thuiskomst nogmaals gedaan en nu gedurende een langere periode (paar uur)
En wat blijkt, hij lijkt toch nog te lekken op 1 plekje
spelde prikje waar hij op zweet zeg maar, maar wat mij betreft lek is lek, dus zal toch terug moeten.
Wat me overigens ook opviel was dat die lasser een keer of 2 ook ook met de vlam en zuurstof aan de gang ging (lassen / solderen hoe heet die methode? oxigeen? )
dus blijkbaar kan je dat ook met elkaar vermengen?
Heb vanavond nog even gekeken en mijn bange vermoedde werd inderdaad bevestigd, nat, was donker dus dan kan je het nooit toppie zien, maar heb het eea drook gemaakt en heb de auto met water in het diff laten staan, en dan morgen maar eens bij daglicht kijken hoe de situatie is, en de plek markeren met een markeerstift.
Overigens ben ik er toch nog altijd niet al te gerust op dat ik hem dicht kan krijgen hoewel die lasser toch zichtbaar goed werk heeft gedaan en al een heel groot deel verholpen heeft, maar het feit dat hij nog altijd niet 100 % dicht is baart me zorgen. Hopelijk wordt het niet het eindeloze liedje van istie dalijk op deze plek dicht en lekt hij weer op een andere, das wat me zorgen baart
dus.........
wordt vervolgt.........
Luke
Toch maar zo'n nieuwe pan op de lijst van mee te nemen onderdelen zetten als ik volgende maand toch in NL ben
tenslotte nog even een algemene opmerking,
het komt , zo weet ik uit ervaring, veelvuldig voor dat wanneer een auto opgekrikt moet worden de krik onder het diff wordt gezet, simpelweg omdat dit het laagste punt aan de voorkant onder de auto is, en ook bij mij is dat gebeurt. Ik heb me hier nooit zo druk om gemaakt omdat ik in de veronderstelling was dat de pan van het dif deel uitmaakte van de as en dus hetzelfde (dikke) materiaal zou zijn als die as....NIET DUS.
Zet dus NOOIT een krik onder je diff!!! door schade en schande wordt men wijs zeggen ze wel eens, en ik ben er haast zeker van dat dit een grote boosdoener is als het om oorzaken van lekkages aan diffs gaat!
Bezint eer ge met krikken begint of iets van dien aard
Vandaag dus 6 uur bij een bedrijf gezeten die het spul zou lassen.
Werd een kerel bijgehaald die mij behoorlijk profi overkwam, dat moet je hier nl altijd nog maar afwachten
Afijn hij is dus aan het werk gegaan en kwam om te beginnen tot de conclusie dat van binnen lassen feitelijk niet te doen was met de as onder de auto, maar hij zei dat het wel van buiten op te lossen viel.
Man had een mooi klein lasapparaatje bij zich wat van hemzelf bleek te zijn (nog een indicatie van een vakmannetje hier in Brazilie) en dat kon hij erg fijn afstellen.
Het werd dus electrisch lassen, met speciaal door hem verzochtte electrodes (wederom signaal dat hij leek te weten waar hij mee bezig was)
Hij is dus aan de slag gegaanen heeft eea aardig voor elkaar gekregen.
Ben zelf geen lasser maar ik begreep uit zijn worden dat hij lasjes was gaan stapelen zoals dat in jargon blijkbaar heet. (term die ik ook al eerder voorbij heb horen komen)
Pan bleek wel dusdanig dun te zijn dat het een aantal keren gebeurde dat er toch gaten ontstonden net naast de plek waar hij aan het lassen was, ondanks de secuurheid waar hij mee bezig leek te zijn.
Nu had ikzelf 2 dagen geleden met een kennis hier die ook kon lassen al een poging gedaan om hem op dezelfde manier te lassen, en het resultaat daarvan bleek dat het op andere plekken onder de lasnaden leek te lekken, wat ik overigens vreemd vond, immers sluit een lasnaat niet water of vloeistof dicht af dan?
Met deze ervaring in mijn achterhoofd wel aan die lasser gevraagd een lektest te doen, en dus na het lassen ter plaatse water in het diff gekieperd.
Op dat moment leek hij netjes dicht te zijn.
Piet lut als ik echter ben, met de lekkage ellende in mijn achterhoofd heb ik het vervolgens na thuiskomst nogmaals gedaan en nu gedurende een langere periode (paar uur)
En wat blijkt, hij lijkt toch nog te lekken op 1 plekje
spelde prikje waar hij op zweet zeg maar, maar wat mij betreft lek is lek, dus zal toch terug moeten.
Wat me overigens ook opviel was dat die lasser een keer of 2 ook ook met de vlam en zuurstof aan de gang ging (lassen / solderen hoe heet die methode? oxigeen? )
dus blijkbaar kan je dat ook met elkaar vermengen?
Heb vanavond nog even gekeken en mijn bange vermoedde werd inderdaad bevestigd, nat, was donker dus dan kan je het nooit toppie zien, maar heb het eea drook gemaakt en heb de auto met water in het diff laten staan, en dan morgen maar eens bij daglicht kijken hoe de situatie is, en de plek markeren met een markeerstift.
Overigens ben ik er toch nog altijd niet al te gerust op dat ik hem dicht kan krijgen hoewel die lasser toch zichtbaar goed werk heeft gedaan en al een heel groot deel verholpen heeft, maar het feit dat hij nog altijd niet 100 % dicht is baart me zorgen. Hopelijk wordt het niet het eindeloze liedje van istie dalijk op deze plek dicht en lekt hij weer op een andere, das wat me zorgen baart
dus.........
wordt vervolgt.........
Luke
Toch maar zo'n nieuwe pan op de lijst van mee te nemen onderdelen zetten als ik volgende maand toch in NL ben
tenslotte nog even een algemene opmerking,
het komt , zo weet ik uit ervaring, veelvuldig voor dat wanneer een auto opgekrikt moet worden de krik onder het diff wordt gezet, simpelweg omdat dit het laagste punt aan de voorkant onder de auto is, en ook bij mij is dat gebeurt. Ik heb me hier nooit zo druk om gemaakt omdat ik in de veronderstelling was dat de pan van het dif deel uitmaakte van de as en dus hetzelfde (dikke) materiaal zou zijn als die as....NIET DUS.
Zet dus NOOIT een krik onder je diff!!! door schade en schande wordt men wijs zeggen ze wel eens, en ik ben er haast zeker van dat dit een grote boosdoener is als het om oorzaken van lekkages aan diffs gaat!
Bezint eer ge met krikken begint of iets van dien aard
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re: Lekkage Voor as defender 110
Luke,
Weet niet of het zal lukken maar je kunt misschien de laatste haarscheurtjes dicht maken met hard soldeer. Dus met een acetyleen brander en een staafje hard soldeer de kieren dicht maken. Is best sterk, wel minder dan lassen maar denk dat het best zal kunnen werken omdat het vloeibaar is terwijl het staal nog vast is.
Lastig probleem, succes, groeten Jan
Weet niet of het zal lukken maar je kunt misschien de laatste haarscheurtjes dicht maken met hard soldeer. Dus met een acetyleen brander en een staafje hard soldeer de kieren dicht maken. Is best sterk, wel minder dan lassen maar denk dat het best zal kunnen werken omdat het vloeibaar is terwijl het staal nog vast is.
Lastig probleem, succes, groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Lekkage Voor as defender 110
ik waag te betwijfelen of dat krikken de oorzaak van je probleem is, ik heb dat bij heel veel land rovers gedaan en gedaan zien worden....en in die tijd nooit een lekke pan meegemaakt.
wel vaker gezien dat iemand de pan gedeukt had soms doorgeschuurd met het kroonwiel. ook doorgeroest heb ik al gehoord.
is dat laatste niet het geval, het klimaat bij jou is als ik het goed begrepen heb tamelijk roest bevorderend toch?
wel vaker gezien dat iemand de pan gedeukt had soms doorgeschuurd met het kroonwiel. ook doorgeroest heb ik al gehoord.
is dat laatste niet het geval, het klimaat bij jou is als ik het goed begrepen heb tamelijk roest bevorderend toch?
gone
Re: Lekkage Voor as defender 110
Dat zuurstof met nog iets is autogeen lassen. Dat is zeker niet minder sterk dan gewoon lassen, zeker niet als je anders lassen moet gaan stapelen. De sterkte van de las is het probleem ook niet als het materiaal zo dun is dat je er meteen doorheen valt.
En drie berichten geleden adviseerde ik al om het autogeen te doen en niet 'gewoon' te lassen.....
Nadeel van die gestapelde lassen is vooral dat je nooit weet waar het dan lekt. En nee, een las is zeker niet zomaar waterdicht.....
En drie berichten geleden adviseerde ik al om het autogeen te doen en niet 'gewoon' te lassen.....
Nadeel van die gestapelde lassen is vooral dat je nooit weet waar het dan lekt. En nee, een las is zeker niet zomaar waterdicht.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Lekkage Voor as defender 110
Heren,
dank voor de reacties weer.
Auto heeft een nachtje gestaan nu met water in het diff om te kijken hoe het staat met de lekkage.
het is feitelijk niet meer als licht zweten op 1 hooguit 2 puntjes
water (meeste althans) stond nog in het diff, en olleen de lekkende speldeprikjes vertoond een roestplekje / spoortje, dus het was zeg maar eerder verdampt als gaan stromen.
Ga straks nog even die lasser aan zijn staart trekken, en kijken of het opgelost kan gaan worden
@ Roger, Roesten waardoor materiaal dunner is geworden is met het klimaat hier zeer zeker een mogelijke oorzaak geweest, pan was niet gedeukt dus veel opties blijven er dan niet over.
@ Edward, ben het met je eens dat ik het beste van begin af aan autogeen had moeten laten lassen, maar er was in het verleden al eens eeerder electrisch aan gelast en die 2 gaan niet lekker samen hoorde ik.
Luke
dank voor de reacties weer.
Auto heeft een nachtje gestaan nu met water in het diff om te kijken hoe het staat met de lekkage.
het is feitelijk niet meer als licht zweten op 1 hooguit 2 puntjes
water (meeste althans) stond nog in het diff, en olleen de lekkende speldeprikjes vertoond een roestplekje / spoortje, dus het was zeg maar eerder verdampt als gaan stromen.
Ga straks nog even die lasser aan zijn staart trekken, en kijken of het opgelost kan gaan worden
@ Roger, Roesten waardoor materiaal dunner is geworden is met het klimaat hier zeer zeker een mogelijke oorzaak geweest, pan was niet gedeukt dus veel opties blijven er dan niet over.
@ Edward, ben het met je eens dat ik het beste van begin af aan autogeen had moeten laten lassen, maar er was in het verleden al eens eeerder electrisch aan gelast en die 2 gaan niet lekker samen hoorde ik.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten