Koppakking 300tdi

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
DutchRover

Koppakking 300tdi

Berichtdoor DutchRover » 12 Feb 2013, 23:02

Reservoir was steeds sneller leeg, dacht dat het aan de waterpomphuispakking lag, maar de kachel werd ook niet meer warm, en op de kleine afstanden die ik normaal rondtoer circa tot 5km merk je er niet veel van, totdat wat verder weg liep ie aardig warm, thermostaat er uitgehaald, zelfde problemen nog, gooit koelwater er meteen weer uit, bouwt duidelijk druk op. Lijkt aan de buitenkant te lekken bij de voorste cilinder. Zal dus koppakking vervangen worden, moest de distributie toch nog vervangen, scheelt kan alles in 1 keer. Mensen hier ervaring mee, en moet de kop ook gevlakt worden.
Zal alvast delen bestellen, koppakking, kopbouten, wat ben je zoiets nog meer nodig?
Disco 300tdi 1995 Automatic
Disco 300tdi 1994/95 r380 2x

Edward

Re: Koppakking 300tdi

Berichtdoor Edward » 12 Feb 2013, 23:06

Is een redelijk recht toe recht aan klusje. Ik laat de kop altijd controleren, vlakken en indien nodig de klepseals en of zittingen doen. Kost afhankelijk van het werk tussen de 150 eb 250 euri.

Doe ook gelijk de distributie, je hebt het dan toch open liggen en vergeet de P pakking achter de dynamo bracket niet. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Feb 2013, 23:08

hoi,

even kort antwoord op je vragen....
Kop zal zo goed als op zeker gevlakt moeten worden, de kans dat het niet zo is , is miniem, zeker omdat je er al een tijdje mee gereden hebt
Nieuwe pakking met 3 gaatjes ertussen, het gelamineerde type

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Ovi

Berichtdoor Ovi » 12 Feb 2013, 23:10

Ik heb wel ervaring met koppakkingen vervangen, alleen niet van een 300tdi. Ik zou de kop altijd laten vlakken. Even naar de lokale machinefabriek brengen en die kunnen dan kijken of het nodig is. Kan nooit veel geld kosten. Verder heb je denk ik nodig een pakkingset: koppakking, kleppendekselpakking, en thermostaathuispakking? Bouten kan je recyclen mits ze goed zijn. Wel even verdiepen in de aandraaimomenten en volgorde van aandraaien van de bouten....

Succes met deze leuke klus!
Laro 90 2,5td 1985

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Feb 2013, 23:52

distributie hoeft niet gelijk mee, de kop kan er af met de riem nog op zijn plek.....(onderliggende nokkenas)

koppakking de juiste nemen, dus niet standaard die met 3 gaatjes.
De gaatjes geven aan hoe dik de pakking is, en de dikte van de pakking bepaal je aan de hand van de overstand van de zuigers, en heeft dus niks te maken met de kop.
Wil je het heeel goed doen, dan zou je dus de overstand van de zuiger moeten meten en aan de hand daarvan de juiste pakkingsdikte bepalen... maar je veranderd niks aan blok en zuigers, dus 99,9% zeker dat je dan op dezelfde pakking uit komt als er nu in zit.....gewoon dezelfde als er nu in zit nemen dus(even kijken hoeveel gaatjes er in een van de lippen die buiten de motor uitsteken zitten)

Als de motor meer dan pakweg 100.000 gelopen heeft zou ik, nu de kop er toch af is gewoon hele controle van de kop laten doen en alles wat nodig is vervangen/repareren (klepgeleiders, klepzittingen, kleppen, vlakken, klepsteelrubbers) Voor de kop is een complete set pakkingen verkrijgbaar, daar zit alles in wat er aan pakkingen in en aan de kop zit.

Of de bouten opnieuw gebruikt mogen worden durf ik zo niet meer te zeggen, dat is te lang geleden, maar Rob weet dat vast wel
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Feb 2013, 00:20

De bouten van een 300Tdi mogen tot 4x hergebruikt worden. Distributie hoeft idd niet, maar als je toch bezig bent kan het net zo makkelijk mee.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 13 Feb 2013, 01:25

@ Roger,

Jouw uitleg is volledig correct....in theori

En ook de purist zou zo te werk gaan
Echter......
aAls een kop gevlakt wordt zal dit zoals jje weet ten koste gaan van je compressieruimte wat je vervolgens dan weer compenseert door er een iets dikkere koppakking tussen te doen
Probleem met de 300 Tdi is echter dat hij erg gevoelig is voor oververhitting (hoewel er inmiddels wel een gemodigficeerde kop op de markt is).
Om de veiligheids marge van de kop iets te vergroyten is het dus weldehgelijk raadzaam om direct over te gaan tot een 3 gats pakking, maar er zit wel 1 nadeel aan vast....de kop is in principe naar ik meen 3 keer te vlakken en daarna is het einde oefeningen moet er een nieuwe kop op. De gaatjes in de koppakking zijn niet alleen ter indicatie van de dikte, maar geven dus dan ook aan hoevaak je kop is gevlakt., ga je gelijk over tot een 3 gaats pakking dan bestaat het risico dat het in een later stadium niet meer te controleren valt of de kop al dan niet nog gevlakt kan worden

NB, er is bij de mijne een nieuwe kop op gegaan en ik ben daarbij ook direct over gegaan tot een 3 gats pakking. No problem. en ja voor de purist die jij bent, dat houd dan ook in dat je vermoedelijk een grotere compressieruimte hebt dan volgens de waarden in wpl hndbk...so be it !
Knappe jongen die verschil in prestatie van de motor zal merken

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Feb 2013, 05:52

jouw verhaal zou impliceren dat een nieuwe motor dus altijd 0 of 1 gat in de koppakking heeft, (die heeft immers een nog nooit opnieuw gevlakte kop).... en DAT is pertinent zeker niet het geval, ik heb nieuwe motoren gezien met 3 gaatjes, maar ook met 1 gaatje.

EN dat minimale verschil in dikte......dat doet waarschijnlijk net zo weinig aan de temperatuur als aan de prestaties aan de temperatuur. Bovendien is de kop van een 300 TDI voor zover ik me herinner (is dik 10 jaar gelee dat ik de laatste in mijn handen had) vlak (dus geen kuil waar de cilinders zitten) de verbrandingsruimte zit IN de zuiger
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 13 Feb 2013, 07:09

I always have the heads pressure tested and flattened.

The thickness of the head gasket has nothing to do with whether the head has been flattened but how far the pistons come up above the surface of the block (see attached) the thickness is very important.
300tdi Gasket Thickness.pdf
(22.9 KiB) 316 keer gedownload

There is a pakking kit for the 300Tdi that contains all the bits you need but without the Head Gasket and the bolts, you can reuse the bolts as Edward says and I don't know many heads that have been off the maximum number of times.

If you are doing the head then although you do not have to disturb the timing belt etc, it makes sense to do both the belt and the gasket behind the timing cover if it is coming up for renewal while you have your tools out and are sitting in a nice warm garage ;)

If anyone wants the full list of parts required then I could post it this evening.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Feb 2013, 17:17

op de site van vis wordt gezegd dat nieuwe kopbouten wel moet
gone