Koppakking Td5 vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Thomas Td5

Koppakking Td5 vervangen

Berichtdoor Thomas Td5 » 10 Feb 2013, 13:52

Helaas werd rond de jaarwisseling geconstateerd dat er koelvloeistof in het uitlaatgas van de Disco zat. :( Ergens was een lek ontstaan waardoor en koelwater verbrand werd door de motor. De schattingen liepen uiteen van een kapotte koppakking tot een nieuwe motor. :o

Dus besloot ik om de klus maar zelf te doen. 8-) Hieronder een paar foto's...

De kop eruit halen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na uitbouw heb ik de kop gestript. Daarna heb ik de kop naar een revisiebedrijf gebracht voor vlakken en druktest. Na een paar dagen de kop zo goed als nieuw terug gekregen en vervolgens de kop weer opgebouwd.

De kop tijdens opbouw:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna het zaakje met de nieuwe pakking op het onderblok geplaatst.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna alle dingen weer aangesloten op het blok. Tevens de injector harness vervangen omdat de oude droop van de olie op de connectoren. :roll:
Afbeelding

En daarna deed de Td5 het weer perfect. :D

Voor de liefhebbers het foto album van de complete ingreep:
https://picasaweb.google.com/Thomastdi5 ... Vervangen#

Roger B.

Re: Koppakking Td5 vervangen

Berichtdoor Roger B. » 10 Feb 2013, 15:35

Nou..... vanaf nu gaat die disco eindelijk een stuk minder kosten......

als je dit kunt, hoeft ie nergens meer voor naar de jager, dan is de rest ook prima zelf te doen

niet aarzelen, gewoon DOEN :mrgreen:
gone

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 10 Feb 2013, 15:50

Well done :mrgreen: de Jager zal wel verdrietig zijn met een klant minder. :mrgreen:
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 10 Feb 2013, 16:37

Roger B. schreef:Nou..... vanaf nu gaat die disco eindelijk een stuk minder kosten......

als je dit kunt, hoeft ie nergens meer voor naar de jager, dan is de rest ook prima zelf te doen

niet aarzelen, gewoon DOEN :mrgreen:

Goed gedaan!
Ik dacht het zelfde, voor zelfs een simpel beurtje naar Jager. En een kop doe zelf ;) Dus van af nu ook de beurtjes zelf?

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

tim

Berichtdoor tim » 10 Feb 2013, 17:06

Sjesus Thomas, wat dacht je; " krijg allemaal de hik, no more mister nice guy, pay back time" ?? :mrgreen: :mrgreen:

Mooi werk, knap!!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Feb 2013, 17:25

Tja, het zal wederom wel weer aan mij liggen. Tijdje terug had Thomas hulp nodig om een reservewieldrager om de draaien en nu reviseert hij alleen een Td5 blok? :roll: :roll:

Ja vast. :shock: :shock: Ik geloof best dat Thomas dat samen met een meer ervaren monteur gedaan heeft, maar nu wekt ie de indruk dat ie dat helemaal alleen gedaan heeft. Trap mij maar van het forum, maar dat geloof ik never nooit niet!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 10 Feb 2013, 17:30

Kom op edward, die gooser maakt zijn eerste stappen in de mechaniek van zijn auto.
Dat een rob figuurlijk uit de foto's zijn geschopt doet er toch effe niet toe. :roll: :mrgreen:
Hij neemt de boel ter hand, al dan niet met professionele hulp op de achtergrond, laten we dat dan waarderen.
110 HT 200 Tdi 1989.

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Feb 2013, 17:52

tim schreef:Kom op edward, die gooser maakt zijn eerste stappen in de mechaniek van zijn auto.
Dat een rob figuurlijk uit de foto's zijn geschopt doet er toch effe niet toe. :roll: :mrgreen:
Hij neemt de boel ter hand, al dan niet met professionele hulp op de achtergrond, laten we dat dan waarderen.

Dat waardeer ik ook zeker. Maar alle eer opstrijken voor iets wat je met een ander samen gedaan hebt is op z'n zachtst gezegd niet integer.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Seagull

Berichtdoor Seagull » 10 Feb 2013, 18:08

Het maakt niet uit of Thomas het alleen of met hulp gedaan heeft zolang het maar in eigen beheer uitgevoerd is.

Ik dacht even dat ik de enige op dit forum was die een kopwissel/revisie aan het uitvoeren is of heeft uitgevoerd.

Op mijn vraag over 'Advies vervanging Td5 kop' kwamen 34 reacties op de topic waarvan een enkele bruikbaar (o.a. Rob S. en aanbeveling Alkmaarse Motoren Revisie) en de rest was vervuiling over een VW kop, een of andere Ernst uit Mosselkanaal, bier, ruzie en weet ik wat.

Het lijkt erop dat veel reageerders nog nooit een Td5 kop gelicht hebben en Thomas wel.

Klasse Thomas en ???

Jan (die het vandaag te koud vond om de Td5 kop te monteren)

tim

Berichtdoor tim » 10 Feb 2013, 18:11

Naar aanleiding van Edward;

Ook al komt het inderdaad zo over, dat thomas dus van A tot Z de boel zelf heeft gedaan, ik kan de daadwerkelijke toepassing die hij heeft ondernomen bijzonder waarderen.
Maar de randopmerking ( de suggestie die opkomt) van je is een andere waarheid.

Thomas, die witte stofwerkplaatsjas van je, dat kan natuurlijk niet.
Bij de volgende fotorapportage van je graag de volgende setting:

ontblood bovenlijf, tato's op de bovenarmen met respectievelijk de tekst "moeder"en "vader" (graag siemetrich aangebracht) diagonale smeervegen van achtereenvolgens kopervet, 10/w 40, wd 40, 80 w90, ATF.
Vervolgens een woest kijkende blik in de lens en aan beide zijde's van je een geinig buurtmeisje.
Die uiteraard om jou nek hangen.
Pas dan kan ik jouw sleutelvaardigheden echt serieus nemen! :mrgreen:
110 HT 200 Tdi 1989.

Terug naar “Techniek”