Heb het gevoel dat de turbo van mijn Defender 2.5 TD niet echt op druk komt.
De turbo draait wel, ook stationair, maar loopt m.i. zwaar. Ook het fluiten van de turbo heb ik nog niet gehoord.
Als de motor stil staat en ik met een schroevendraaier probeer de turbo aan te "slingeren" loopt deze niet vrij uit (staat meteen weer stil). Mogelijk is dit normaal (glijlagers?) maar van andere turbo's ben ik gewend dat ze vrij draaien.
Ik heb de turbodruk gemeten op de inlaat (via de "wastegate" slang). Deze loopt bij toenemend toerental op tot 0,4 bar bij max. toerental.
Is dit OK?
Wat hoort de turbo druk te zijn? zag op you tube een filmpje van een defender met een trubodruk boven de 1.0 bar?
Heeft warme olie hierop nog een positief effect (zit nu 10 W40 in)?
Indien deze 0.4 bar niet OK is, is revisie dan zelf uit te voeren of wat zijn goede adresjes om dit te fixen?
Turbodruk Defender 110 2.5 TD
Turbodruk Defender 110 2.5 TD
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object
-
Roger B.
Re: Turbodruk Defender 110 2.5 TD
turbo revisie is bijna niet zelf te doen
ik zou niet met een schroevendraaier aan een turbo-schoepenwiel gaan poeren... een beschadiging die onbalans geeft helpt je turbo snel aan gort...
0,4 bar overdruk is best aardig wat.... hoe heb je dat gemeten, in de vrij volgas? of rijdend? een turbo levert pas echt druk als de motor belast wordt omdat er dan meer expansie-energie in de uitlaatgassen zit.
En je zegt dat je gemeten hebt op het slangetje van de wastegate? heb je dat dan van de wastegate af gehaald? en werkt de wastegate dan dus niet?
in dat geval meet je dus nog niet de druk die de motor toegevoerd krijgt...
ik zou niet met een schroevendraaier aan een turbo-schoepenwiel gaan poeren... een beschadiging die onbalans geeft helpt je turbo snel aan gort...
0,4 bar overdruk is best aardig wat.... hoe heb je dat gemeten, in de vrij volgas? of rijdend? een turbo levert pas echt druk als de motor belast wordt omdat er dan meer expansie-energie in de uitlaatgassen zit.
En je zegt dat je gemeten hebt op het slangetje van de wastegate? heb je dat dan van de wastegate af gehaald? en werkt de wastegate dan dus niet?
in dat geval meet je dus nog niet de druk die de motor toegevoerd krijgt...
gone
Volgens Roger is 0,4 bar al een redelijke druk.
En inderdaad, de druk is gemeten terwijl de motor niet belast werd (in z'n vrij). De druk kan dus nog hoger worden als:
1. De motor belast wordt (Meer diesel= meer uitlaatgassen= P*V = vermogen)
2. De olie naar de turbo heter is waardoor de turbo beter draait?
Blijft de vraag wat de maximale druk kan/ mag zijn. Met andere woorden wanneer topt de waste gate de druk van de turbo af?
n.b. de druk meting zat met een T-stuk in de wastegate slang en het woord poeren had ik niet gebruikt. Beter had ik kunnen schrijven: " licht aanslingeren met mijn vinger"
En inderdaad, de druk is gemeten terwijl de motor niet belast werd (in z'n vrij). De druk kan dus nog hoger worden als:
1. De motor belast wordt (Meer diesel= meer uitlaatgassen= P*V = vermogen)
2. De olie naar de turbo heter is waardoor de turbo beter draait?
Blijft de vraag wat de maximale druk kan/ mag zijn. Met andere woorden wanneer topt de waste gate de druk van de turbo af?
n.b. de druk meting zat met een T-stuk in de wastegate slang en het woord poeren had ik niet gebruikt. Beter had ik kunnen schrijven: " licht aanslingeren met mijn vinger"
-
Roger B.
als de wastegate aangesloten was, kan het dus zijn dat de turbo voldoende druk leverde om de wastegate aan te sturen en de druk dus begrenst werd door de wastegate.
Ik weet niet wat de druk van een 2,5TD moet zijn, bij de Td5 is het 0,25 bar overdruk of iets in die orde (ik ga er bij jou ook van uit dat die 0,4 de overdruk is, en niet absolute druk, dan zou ie namelijk onderdruk zuigen)
Als de wastegate de druk afkapt, dan kun je met belast testen hooguit het toerental verlagen waarbij de druk bereikt wordt, hij zal niet hoger worden.
Mensen maken zich vaak onnodig zorgen om de turbo.....maar een controle (mits juist beoordeeld) is niet verkeerd
Met poeren bedoelde ik ook dat je niet met harde materialen in je turbo moet gaan, mits ie niet heet is, werkt het met je vinger prima, en mol je de boel niet zo snel.
Ik weet niet wat de druk van een 2,5TD moet zijn, bij de Td5 is het 0,25 bar overdruk of iets in die orde (ik ga er bij jou ook van uit dat die 0,4 de overdruk is, en niet absolute druk, dan zou ie namelijk onderdruk zuigen)
Als de wastegate de druk afkapt, dan kun je met belast testen hooguit het toerental verlagen waarbij de druk bereikt wordt, hij zal niet hoger worden.
Mensen maken zich vaak onnodig zorgen om de turbo.....maar een controle (mits juist beoordeeld) is niet verkeerd
Met poeren bedoelde ik ook dat je niet met harde materialen in je turbo moet gaan, mits ie niet heet is, werkt het met je vinger prima, en mol je de boel niet zo snel.
gone
- JoostKenya
Een turbo overdruk van 0,4 is niet veel. Maar je moet deze druk wel tijdens belasting meten. Bijvoorbeeld bij volgas in zijn 3 bergop.
Een waarde gemeten zonder belasting zegt niet zo veel.
De waardes die Roger geeft kloppen niet.
Een TDI turbo hoort ongeveer 0.9 bar overdruk te leveren. De exacte waarde staat in het werkplaatshandboek.
Een TD5 turbo kan kortstondig ongeveer 1.25 bar overdruk leveren zonder in fout te gaan, dus 1.25 bar plus de omgevingsdruk is 2.25 bar absolute druk.
Sluit je een nanocom aan op de TD5 dan zal de druksensor maximale waarden van ongeveer 2 bar aangeven (hier op 2000 meter in iedergeval). Op zeeniveau vast nog wel iets hoger.
De exacte waardes voor de TD ken ik niet precies maar zullen ook wel in de buurt van een bar liggen.
Een waarde gemeten zonder belasting zegt niet zo veel.
De waardes die Roger geeft kloppen niet.
Een TDI turbo hoort ongeveer 0.9 bar overdruk te leveren. De exacte waarde staat in het werkplaatshandboek.
Een TD5 turbo kan kortstondig ongeveer 1.25 bar overdruk leveren zonder in fout te gaan, dus 1.25 bar plus de omgevingsdruk is 2.25 bar absolute druk.
Sluit je een nanocom aan op de TD5 dan zal de druksensor maximale waarden van ongeveer 2 bar aangeven (hier op 2000 meter in iedergeval). Op zeeniveau vast nog wel iets hoger.
De exacte waardes voor de TD ken ik niet precies maar zullen ook wel in de buurt van een bar liggen.
[quote="Harmz"]
Als de motor stil staat en ik met een schroevendraaier probeer de turbo aan te "slingeren" loopt deze niet vrij uit (staat meteen weer stil).
Bij mijn 2.5 td blok kon je het schoepenwiel van de turbo gewoon vrij rond draaien met de vingers, en liep normaal verder uit.
Als de motor stil staat en ik met een schroevendraaier probeer de turbo aan te "slingeren" loopt deze niet vrij uit (staat meteen weer stil).
Bij mijn 2.5 td blok kon je het schoepenwiel van de turbo gewoon vrij rond draaien met de vingers, en liep normaal verder uit.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
JoostKenya schreef:De waardes die Roger geeft kloppen niet.
oke, dan heb ik de weergave van Nanocom destijds verkeerd begrepen, of verkeerd onthouden, toen iemand die bij de mijne uitgelezen heeft, meende dat dat 1,25 bar absoluut was....
gone
De max turbo druk stond idd in de manual (druk waarop de wastegate opent)
Voor de 2.5 TD is dit 0.64 bar (overdruk).
Eens kijken of we deze onder belasting ook bereiken
Voor de 2.5 TD is dit 0.64 bar (overdruk).
Eens kijken of we deze onder belasting ook bereiken