startproblemen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dirk van de Maele

startproblemen

Berichtdoor Dirk van de Maele » 07 Feb 2013, 16:06

Hallo ,

Ik ben een Belg die als 60 plusser zich de luxe heeft veroorlooft om ,weliswaar tweede hands, een freelander Td 4 bouwjaar 2001 met als kilometerstand 81500 aan te schaffen. Ik heb vier maand genoten van deze wagen zowel op de baan als in het veld. Maar op zeker ogenblik heeft hij me eenvoudig in de steek gelaten en heb hem moeten laten takelen naar de garage ( geen BL garage°) Het specifieke probleem is dat de motor perfect rond gaat maar niet aan wil slaan en ook geen poging tot aanslaan doet.
geen motormanagement storing op het dash. Wie heeft ditzelfde ooit meemaakt en wat was de uiteindelijke oorzaak?

Thomas Td5

Re: startproblemen

Berichtdoor Thomas Td5 » 07 Feb 2013, 18:10

Ook al zie je geen lampje branden, toch kunnen er meldingen opgeslagen zijn. Uitlezen is altijd handig.

Maar als je motor rond gaat, maar niet start, misschien iets als je brandstofpomp?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Feb 2013, 18:56

is ie afgeslagen ineens, is ie afgestorven (afnemend vermoger tot afslaan) of heb je probleemloos gereden, motor afgezet en de volgende keer wilde ie niet meer aan?

nog iets gedaan / gebeurd in de periode voordat het probleem naar voren kwam?
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 07 Feb 2013, 21:32

Thomas Td5 schreef:Maar als je motor rond gaat, maar niet start, misschien iets als je brandstofpomp?

I'd go with the young padwan on this one, the normal non start failure for a Td4 is the secondary electric fuel pump dying. On the 2001 model it is on the left hand front wing under the e-box (the big box next to the zekering kast), the fuel filter sits next to it. The Td4 is very sensitive to fuel pressure and anything under the required amount and it won;t go and will not light the MIL lampje. Even if it is running then it may not be able to push the fuel through hard enough officially the system needs 2,4 - 4,0 bar however in real life anything approaching 3,0 bar gives problems. Occasionally its the primary fuel pump that sits in the tank that dies but it is occasionally. You can listen to both and see if either don't work or are working slowly but the only real way is to have the system read out via diagnostic equipment and see what the fuel pressures are.

The attached
Brandstof.pdf
(239.81 KiB) 191 keer gedownload
gives a description of the system

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Vet

Berichtdoor Vet » 07 Feb 2013, 22:13

RobStewart schreef:
Thomas Td5 schreef:Maar als je motor rond gaat, maar niet start, misschien iets als je brandstofpomp?

I'd go with the young padwan on this one,
Rob

The force is strong with this one......
ik blijf verbaasd over je antwoorden, een geweldige hulp.

Dirk van de Maele

Berichtdoor Dirk van de Maele » 08 Feb 2013, 15:51

Beste Thomas,

De motor heeft tot de laatste stop probleemloos gedraaid , zonder enige hapering . Motor bij aankomst gewoon gestop maar wou vervolgens ( na ongeveer 15 min stil te hebben gestaan) niet meer starten

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 08 Feb 2013, 17:50

Dirk van de Maele schreef:Beste Thomas,

De motor heeft tot de laatste stop probleemloos gedraaid , zonder enige hapering . Motor bij aankomst gewoon gestop maar wou vervolgens ( na ongeveer 15 min stil te hebben gestaan) niet meer starten

Maar heeft je garage niet gekeken naar iets als de brandstofpomp? Het lijkt me een voor de hand liggende gedachte als je motor wel rond gaat maar niet wil starten.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Feb 2013, 22:06

blijkbaar gaat die pomp vaker stuk, dus is de kans redelijk aanwezig dat dat hier ook het geval is, maar er zijn meer dingen die een motor niet laten aanslaan bij starten dan alleen een brandstofpomp.....

distributie problematiek, BDP-sensor of andere sensoren die gebruikt worden om te bepalen wanneer er ingespoten wordt en hoeveel, kabelboom problemen (marterschade bijvoorbeeld), ECU defect, startonderbreker die vreemd reageerd..........
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Feb 2013, 22:13

Ook hier geld meten is weten. Eerste verdachten op mijn lijstje zouden de brandstofopvoerpomp (heeft een Td4 die?) of de startonderbreker zijn.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Feb 2013, 22:24

uit Rob's post begrijp ik dat een Td4 een (opvoer)pomp in de tank heeft, maar die niet vaak stuk gaat, en een tweede (hogedruk)pomp diewel vakerde geest zou geven..

een aantal van de door mij aangegeven opties zouden waarschijnlijk ook wel motorstoringslamp laten branden, maar zeker uit te lezen zijn
gone

Terug naar “Techniek”