Startproblemen series 2a

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rense

Startproblemen series 2a

Berichtdoor Rense » 07 Feb 2013, 11:17

Hallo allen,

Mijn series 2a start niet meer. Draai de sleutel om en doet niets. Nou heeft ie wel in de vrieskou gestaan, in een schuur. Dus zou je denken dat de accu leeg is.
Had de accu lader er die dag iets van 6 uur erop zitten, erna weer geprobeert te starten, zag mijn collega in eens een grote vonk in de buurt van het startrelai (wat bij mij boven de startmotor zit).
Heb ook kort geleden nog de startmotor laten reviseren, dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij.

Nou is mijn vraag hebben jullie een idee wat het probleem kan zijn?

Groet,

Rense

Roger B.

Re: Startproblemen series 2a

Berichtdoor Roger B. » 07 Feb 2013, 12:12

ook een gereviseerde startmotor is geen garantie dat er niks met de startmotor/het relais is... maar een grote vonk kan ook betekenen dat er een kabel losgeraakt is en nu kortsluiting kan maken..

Verder is het zoals bij alle elektrische storingen... meten is weten.....

Dus neem je multimeter en meet waar je spanning krijgt, en waar niet... vergeet daarbij niet dat je naast een plus ook massa nodig hebt om een elektrische verbruiker te laten werken
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Feb 2013, 13:37

Handig is om dit even met twee te doen.
Dan kun je namelijk meten terwijl de tweede persoon het contact aanzet. (dan kun je het ook snel weer uitzetten als er iets gaat vonken of smeulen ;))

Het handigste is waarschijnlijk om eerst te meten of je spanning zet op de je start relais. Dit om twee redenen. als eerste om te controleren of je geen zekering er uit hebt liggen nu (scheelt veel frustratie tijdens het meten ;)) en als tweede omdat daar de vonk gezien is.
Trek voor deze meeting even de pool op het start relais los wanneer je een zekering hebt moeten vervangen. dan weet je overigens ook gelijk waar het probleem zit als de zekering nu niet kapot zou gaan.
Als je spanning op die toevoer hebt even meten wat de aanvoer ( + ) is op je start relais en dan nog een keer contact aan kijken of het relais schakelt.
Als hij niet schakelt dan is de kans groot dat de spoel van het relais kapot is..
als dat het niet is, dan stap voor stap verder gaan.

Voor je trouwens gaat meten idd even met je meter kijken of je een goede verbinding hebt met het chassis door te meten tussen de uitgaande pool van de dynamo en het punt op het chassis. krijg je spanning dan kun je verder met meten.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Rense

Berichtdoor Rense » 08 Feb 2013, 18:53

Hallo allen,

Bedankt voor jullie reacties. Heb zelf vandaag een nieuwe accu gekocht die andere was namelijk slecht.
Maar bij sleutel omdraaien hoor ik het startrelai schakelen. Dan moet het dus aan de startmotor liggen.
Heb ook al een multimeter op de startmotor gezet. Misschien heb ik verkeerd gemeten maar ik kreeg
geen spanning. Misschien dat jullie mij daarbij opweg kunnen helpen?

Mvg

Rense

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Feb 2013, 19:21

Rense schreef:Hallo allen,

Bedankt voor jullie reacties. Heb zelf vandaag een nieuwe accu gekocht die andere was namelijk slecht.
Maar bij sleutel omdraaien hoor ik het startrelai schakelen. Dan moet het dus aan de startmotor liggen.
Heb ook al een multimeter op de startmotor gezet. Misschien heb ik verkeerd gemeten maar ik kreeg
geen spanning. Misschien dat jullie mij daarbij opweg kunnen helpen?

Mvg

Rense

Je hoort het startrelais, kun jij dan horen dat ie schakelt? Da's knap. Het feit dat je bij de startmotor geen spanning meet doet anders vermoeden. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Feb 2013, 20:43

simplistische weergave van de startmotor met aansluitingen:

Startmotor simpel.jpg
Startmotor simpel.jpg (17.65 KiB) 5228 keer bekeken

A is de stuurstroom, hier komt spanning als je je contactslot in de "start" stand draait. dit meet je door een pen van de multimeter (ingesteld op DC volt) hiertegen te houden en de andere op metaal van de startmotor (blank uiteraard)

B is de stroomtoevoer, hier moet altijd spanning op staan meten met ene pen op de bout waar de kabel onder zit, en de andere op blank metaal

C is de uitgang van het startrelais daar komt als het goed is spanning als het relais ingeslagen is (startsleutel omgedraaid en vrij harde "klak" gehoord) meten zoals eerder.

Als je geen spanning meet, ook eens proberen met draad van minpool naar de pen die je op het metaal hield.
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 08 Feb 2013, 22:08

Als je het metaal van de startmotor niet vertrouwd dan kun je ook de nulpool pakken (dat is dat andere draadeind dat uitsteekt aan de andere kant dat roger in zijn tekening niet geletterd heeft.

of wat je ook kunt doen is een draad van de accu naar de multimeter leggen. dan weet je zeker dat je een goede minpool hebt (even testen door met die draad te meten naar de plus pool van de accu.

Je zult altijd tussen de nul van de startmotor en pool B een spanning van 12V moeten meten. Zo niet dan is je kabel tussen de starmotor en het kruispunt op het schutbord kapot. Maar als dat het geval is, dan zou je dashboard waarschijnlijk ook niet werken. tenminste bij onze series loopt de stroomtoevoer van het dashboard over de B pool van de startmotor.

Zodra je nu iets meet.. Dan het stappenplan van Roger verder volgen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Feb 2013, 22:15

waar zit die nulpool nou?? kan me niet voor de geest halen wat je daarmee bedoeld..

Maar meten tov metaal van de startmotor, en niet tov minpool accu zorgt dat je gelijk weet dat de min goed is, anders zie je een ontbrekende min wellicht over het hoofd....meet je niks op de B, dan even tov minpool aan B meten, dan wel spanning?, dan heb je geen massa.
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 08 Feb 2013, 22:33

Roger B. schreef:waar zit die nulpool nou?? kan me niet voor de geest halen wat je daarmee bedoeld..

Maar meten tov metaal van de startmotor, en niet tov minpool accu zorgt dat je gelijk weet dat de min goed is, anders zie je een ontbrekende min wellicht over het hoofd....meet je niks op de B, dan even tov minpool aan B meten, dan wel spanning?, dan heb je geen massa.

Ik had toevallig mijn startmotor nog op de eetkamer tafel liggen na het reviseren (door de kou er nog niet terug in gezet). Ik heb de pool met mijn vinger aangewezen.

Met die min heb je wel gelijk idd.. het is beter om idd op de startmotor te meten.. mijn oplossing was meer van, mocht je daar niks meten, dan kon je in ieder geval wel de min uitsluiten.

PS, dit is een series 3 24V startmotor, dus die zou er iets anders uit kunnen zien, maar zou die minpool ook verwachten bij een series 2 omdat de startmotor gewoon op een 2.25 blok past (en vandaan komt)
Bijlagen
2013-02-08 22.24.25.jpg
Laatst gewijzigd door piet_g op 08 Feb 2013, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
------

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Feb 2013, 22:35

ohh dacht dat ie in mijn tekening zichtbaarwas.. maar die aansluiting is niet altijd op een startmotor voor handen, wellicht zelfs typisch series of zelfs defensie....
gone

Terug naar “Techniek”