ruitenwisser td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
robvanvuuren

ruitenwisser td5

Berichtdoor robvanvuuren » 03 Feb 2013, 12:20

de ruitenwisser voor gaat niet meer uit. relais is goed!, schakelaar is goed!. De ruitewisser werkt wel gewoon [interval-wiswas-langzaam-snel] als de wissers niet op het raam drukken! het lijkt een spanningsprobleen, maar als de motor draait, heb ik voldoende spanning en werkt het ook niet?! wie o wie

Roger B.

Re: ruitenwisser td5

Berichtdoor Roger B. » 03 Feb 2013, 13:13

het wordt lastig als niet gemeld wordt om wat voor auto het gaat.,..

snap ook niet goed wat het nu wel doet als de wissers niet op het raam drukken.... als ie niet uit gaat, doet ie het toch ook?/

ik vermoed de eindschakelaar in je ruitwissermotor (uitgaande van een defender)
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 03 Feb 2013, 13:51

Roger B. schreef:ik vermoed de eindschakelaar in je ruitwissermotor (uitgaande van een defender)

x2 :lol:

It's the most common problem for the windscreen wipers. The switch is mounted on the motor itself. It is part number 520160 and will cost you €33,41 inc BTW from Land Rover, €22,06 inc BTW from Budget and €6,40 inc BTW from Paddocks

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

robvanvuuren

Berichtdoor robvanvuuren » 03 Feb 2013, 14:27

oke, het is een defender 110, bj 2004 sorry voor het niet vermelden hahi. ps, het is voor mij de 1e keer dat ik op een forum zit ... moet het dus nog een beetje leren.
eindschakelaar bij de motor zelf, oke maar waarom werkt het dan wel allemaal als de wissers van het raam af zijn, en niet als de wissers weer op het raam drukken?
Bij stilstand het nodige geprobeerd, en dan kan je tijdens het wissen de wissers van van het raam afhalen, vandaar.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Feb 2013, 14:45

het is me nu nog steeds niet duidelijk wat ie wanneer wel en niet doet......
gone

Roger

Berichtdoor Roger » 03 Feb 2013, 16:32

Is mijns inziens inderdaad ook de eindschakelaar op de motor zelf.
Kost een drol, maar vervangen vond ik een klote klus omdat je halve dashboard eraf moet.
Het verwijderen van de schakelaar was simpel, maar het eropzetten van de nieuwe was wederom tricky.
Het zwartmetalen clipje zat dermate strak, dat bij het eropschuiven de gehele clip van de schakelaar loskwam en in de motorbehuizing verdween (nooit meer teruggevonden, maar so far so good).
Het clipje van de oude schakelaar gebruikt en daarna zeeeeeer voorzichtig teruggeplaatst. Ook nu kwam clipje steeds weer los van de schakelaar. Vreselijk gefreubel vond ik. Wellicht als je de gehele motor verwijdert gaat het makkelijker, maar ik kreeg de staaldraad die de wissers aandrijft niet los van het motorisch gedeelte.

Zal mijn onbenulligheid en onkunde zijn geweest.

Alles werkt wel weer naar behoren.

Succes
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

robvanvuuren

Berichtdoor robvanvuuren » 03 Feb 2013, 20:43

Roger B. schreef:het is me nu nog steeds niet duidelijk wat ie wanneer wel en niet doet......

nou, als de ruitenwisser gewoon tegen het raam aan drukken (zoals het hoort) doen ze niet meer wat er van gevraagt wordt bij het in-/uitschakelen, interval en wiswas, of te wel de wisser aanzetten geen probleem, maar ze gaan pas na 20-50 keer heen en weer uit, als je de schakelaar uitgezet hebt.
Als ik de wisserbladen van het raam afklap, dan doen ze precies wat ik vraag, en gaan ze ook direct uit als de schakelaar in de uit positie staat/ gezet wordt.

robvanvuuren

Berichtdoor robvanvuuren » 18 Mar 2013, 22:22

ik had eerst nog het ruitenwisser relay vervangen door een nieuwe bij REGA (de Goorn) besteld (dacht dat dat het probleem was) maar die is al weer overleden (0 garantie) :evil: > gelukkig werkte het oude relay nog wel!
De eindschakelaar besteld bij Budget > met 2 dagen was die binnen. Nog even wat warmer weer afgewacht en de eindschakelaar gemonteerd (wel de wissermotor gedemonteerd > scheelt een hoop gepruts)
en alles werkt weer zoals het hoort.
heren > allemaal bedankt voor de reacties :P

Terug naar “Techniek”