cilinderkop series3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
clarence

cilinderkop series3

Berichtdoor clarence » 30 Jan 2013, 23:06

hallo club leden,
Ik wil de cilinderkop van onze 2.25l serie3 diesel bj 1974(santana)vervangen.
de klepzittingen zijn ingebrand, de voorverbranding kamer behoorlijk gebarsten en de klep rubbers zo lek als een mandje.
Mijn vraag is, zijn deze uitwisselbaar, of heb je hier nog verschillende type's van.
Wat zijn betrouwbare bedrijven die gereviseerde koppen kunnen leveren.
Of weet iemand een bedrijf wie onze kop kan reviseren en wat zijn dan ongeveer de kosten.

piet_g

Re: cilinderkop series3

Berichtdoor piet_g » 30 Jan 2013, 23:23

Als je dat zo omschrijft, is de rest van het blok zeker te weten nog wel goed? Dus ook geen inbranding op de zuigers? (rare) slijtage op de lagers, enz? Zou zonde zijn om de kop te vervangen als het volgende er aan zit te komen.

Voor zover ik weet is de kop van een 2.25d gewoon uitwisselbaar tussen de blokken. Je moet er alleen wel op letten dat je geen kop van een 2.25 benzine hebt. Die zijn iets anders omdat daar ook de boegies nog in moeten en geen gloeispiralen in moeten. Verder moet je even kijken wat voor gloeispiralen jij er in hebt zitten. De latere 2.25D blokken hebben dezelfde gloeispiralen als de 2.5D blokken (kop is ook het zelfde, in ieder geval de vroege edities)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

clarence

Berichtdoor clarence » 02 Feb 2013, 17:18

Piet,
we hebben het hele blok uit elkaar gehad.
behalve de nokken as en krukas(blok zit nog in de auto.
De zuigers heb ik er wel uitgehaald en gecontroleerd, de schaallagers waren nog ok(geen slijtage)
De blokjes op de nokkenas rollers moesten wel vevangen worden.
Bijlagen
DSC03685 (800x450).jpg
DSC03676 (800x450).jpg

piet_g

Berichtdoor piet_g » 02 Feb 2013, 19:15

clarence schreef:Piet,
we hebben het hele blok uit elkaar gehad.
behalve de nokken as en krukas(blok zit nog in de auto.
De zuigers heb ik er wel uitgehaald en gecontroleerd, de schaallagers waren nog ok(geen slijtage)
De blokjes op de nokkenas rollers moesten wel vevangen worden.

Goed bezig ;). Dat blok zit nog goed in de lak. Als ik het zo zie dan zou ik bijna zeggen dat het pas uit de laro is geweest en volledig opgeknapt is.

De reden dat ik het het trouwens vroeg was omdat wij hele rare slijtege op ons 2.25 blok hadden dat we laatst uit onze laro hebben gehaald.

Ik zou trouwen ook de startmotor even uit elkaar trekken nu en schoonmaken. Is ook een knusje van niks en bij ons kwam daar behoorlijk wat vuil uit omdat de rubbers slecht waren.

Wie eventueel een kop voor je kan vlakken of reviseren kan ik niet uit ervaring zeggen. Ik weet wel dat VIS het nodige reviseerd. Misschien moet je dan daar even informeren. Laat ze dan ook gelijk kijken of je zuigerveren nog voldoende veren en voldoende dik zijn beetje jammer om dat later nog een keer te moeten vervangen omdat je dan weer een nieuwe koppakking moet steken. Buiten het werk.

Groet piet
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 03 Feb 2013, 20:09

piet_g schreef:Voor zover ik weet is de kop van een 2.25d gewoon uitwisselbaar tussen de blokken. Je moet er alleen wel op letten dat je geen kop van een 2.25 benzine hebt. Die zijn iets anders omdat daar ook de boegies nog in moeten en geen gloeispiralen in moeten. Verder moet je even kijken wat voor gloeispiralen jij er in hebt zitten. De latere 2.25D blokken hebben dezelfde gloeispiralen als de 2.5D blokken (kop is ook het zelfde, in ieder geval de vroege edities)

Dat is niet helemaal waar.
Er zijn "imperial" 2,25 blokken en metrische 2,25 blokken.
Landrover heeft wel een montage set om een metrische kop op een imperial onderblok te zetten maar volgens mij geen set om een imperial kop op een metrisch onderblok te zetten. Dus de 2,25 koppen zijn niet zonder meer allemaal uitwisselbaar.

Als ik de foto zo zie gaat het hier om een 3 maal gelagerd onderblok dus dat is zowiezo een imperial blok.
Als de topicstarter dus een metrische kop aanschaft zal hij ook de extra montageset nodig hebben.
Het partnummer van die set moet ik ff opzoeken.

Edit: Partnumber van die set is RTC2956.

Groet,
Eric.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 04 Feb 2013, 10:24

Eric Tol schreef:Dat is niet helemaal waar.
Er zijn "imperial" 2,25 blokken en metrische 2,25 blokken.
Landrover heeft wel een montage set om een metrische kop op een imperial onderblok te zetten maar volgens mij geen set om een imperial kop op een metrisch onderblok te zetten. Dus de 2,25 koppen zijn niet zonder meer allemaal uitwisselbaar.

Als ik de foto zo zie gaat het hier om een 3 maal gelagerd onderblok dus dat is zowiezo een imperial blok.
Als de topicstarter dus een metrische kop aanschaft zal hij ook de extra montageset nodig hebben.
Het partnummer van die set moet ik ff opzoeken.

Edit: Partnumber van die set is RTC2956.

Groet,
Eric.

Zo leer ik ook weer wat. Dacht dat het enige verschil tussen de metrische en de imperial kop was dat alles een andere draad had. (nooit die voetnoot in de parts manual gezien :P)

Persoonlijk zou ik wel dezelfde kop terug zetten in de zin van zelfde type. Dit omdat dan alle sensoren en dergelijke nog passen.

Even een klein beetje op glad ijs hier, maar als ik het allemaal goed begrepen heb kun je het verschil tussen de koppen zien door de het verschil in draad natuurlijk, maar ook door de gloeistiften. deze zijn voor de imperial kop de oude dikkere stiften met de krultang op het einde.. en voor de metrische de dunnere stiften waarbij je het verwarmingselement niet kunt zien (gewoon een metalen pen).
------

clarence

Berichtdoor clarence » 05 Feb 2013, 21:02

OK,
het gaat inderdaad om een 3-gelagerd onderblok en heb er inderdaad van die "krultang" gloeipluggen inzitten.
ga er dan ook van uit dat het een imperial blok gaat.
Ben wel vergeten te zeggen dat het hier om een Santana gaat.
Hoewel bij deze Laro's van dit bouwjaar veel nog het zelfde en dus uitwisselbaar is.
Wisten jullie dat de zuigers van deze santana 5 veren hebben?
DSC03274 (800x450).jpg

piet_g

Berichtdoor piet_g » 05 Feb 2013, 22:16

ook in de ringen is de series 3 bearing diesel het zelfde. beetje lastig te zien, maar op de foto hieronder kun je ook dezelfde ringen zien. ;) alleen onze oude cilinder zag er niet meer zo mooi uit als die van jou :D
Bijlagen
DSCN0960 (912 x 684).jpg
------

Terug naar “Techniek”