Hallo,
de ventilatie in een Defender (Td5) is niet helemaal de sterkste kant van het ontwerp zullen we maar zeggen. Afgelopen periode bleek weer dat de zijruiten schoon houden in elk geval bij mij betekent dat ik geregeld met een doekje in de hand de waas moet wegpoetsen. Dat gaat aan de bestuurderskant prima, maar de andere kant is als je alleen rijdt toch wat lastiger...
Natuurlijk heeft de aftermarket daar wat op gevonden, ik heb er twee gespot:
1) de Demister, zie http://www.regashop.nl/a-22110169/accessoires/demister-set-re0075/
2) de DefenderVent, zie https://shop.landreiziger.nl/defendervent.html
Wie heeft ervaring met één van deze twee, of iets anders. Werkt het echt, ontwasemt de voorruit ook nog wel, etc?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ventilatie zijruiten
Ventilatie zijruiten
Defender 90 Td5 CSW 2002
Re: Ventilatie zijruiten
Ik heb er gewoon voor gezorgd dat mijn motor sneller warm wordt met https://www.paddockspares.com/catalogse ... A2161BLACK
lekker goedkoop...
lekker goedkoop...
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
Re: Ventilatie zijruiten
Het plaatsen van een luchtuitstroom bij de zijruit is mijns inziens totaal nutteloos zolang de kachel geen warmte levert.
Beide varianten zijn belachelijk veel geld voor weinig product. Bij beide is de werking minimaal omdat de luchtstroom ernstig gehinderd wordt. Voor drie knaken maak je zelf een betere oplossing waarbij je dan wel aandacht kunt besteden aan de flow.
Beide varianten zijn belachelijk veel geld voor weinig product. Bij beide is de werking minimaal omdat de luchtstroom ernstig gehinderd wordt. Voor drie knaken maak je zelf een betere oplossing waarbij je dan wel aandacht kunt besteden aan de flow.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Ventilatie zijruiten
Dragon schreef:Ik heb er gewoon voor gezorgd dat mijn motor sneller warm wordt met https://www.paddockspares.com/catalogse ... A2161BLACK
lekker goedkoop...
En laat ik over zo'n muff nou weer gehoord hebben dat het niets uitmaakt... Bij jou wel dus?
Defender 90 Td5 CSW 2002
Re: Ventilatie zijruiten
Edward schreef:Het plaatsen van een luchtuitstroom bij de zijruit is mijns inziens totaal nutteloos zolang de kachel geen warmte levert.
Beide varianten zijn belachelijk veel geld voor weinig product. Bij beide is de werking minimaal omdat de luchtstroom ernstig gehinderd wordt. Voor drie knaken maak je zelf een betere oplossing waarbij je dan wel aandacht kunt besteden aan de flow.
Kom maar door met het drieknakenontwerp dan
Defender 90 Td5 CSW 2002
Re: Ventilatie zijruiten
Edward schreef:Voor drie knaken maak je zelf een betere oplossing waarbij je dan wel aandacht kunt besteden aan de flow.
Nou? ... vertel!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Ventilatie zijruiten
ernsts schreef:Dragon schreef:Ik heb er gewoon voor gezorgd dat mijn motor sneller warm wordt met https://www.paddockspares.com/catalogse ... A2161BLACK
lekker goedkoop...
En laat ik over zo'n muff nou weer gehoord hebben dat het niets uitmaakt... Bij jou wel dus?
Jazeker maakt dat uit! De motor is sneller warm waardoor het interieur sneller opgewarmd wordt en blower beter werkt, zodat ruiten verwarmd worden.
Is ook beter voor de motor, zie andere draad over standkachels en zo, als het onder 10 graden is, muff ervoor!
is een besparing op brandstof en motorslijtage.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Ventilatie zijruiten
Dragon schreef:ernsts schreef:Dragon schreef:Ik heb er gewoon voor gezorgd dat mijn motor sneller warm wordt met https://www.paddockspares.com/catalogse ... A2161BLACK
lekker goedkoop...
En laat ik over zo'n muff nou weer gehoord hebben dat het niets uitmaakt... Bij jou wel dus?
Jazeker maakt dat uit! De motor is sneller warm waardoor het interieur sneller opgewarmd wordt en blower beter werkt, zodat ruiten verwarmd worden.
Is ook beter voor de motor, zie andere draad over standkachels en zo, als het onder 10 graden is, muff ervoor!
is een besparing op brandstof en motorslijtage.
Precies, een Muff helpt beslist, maar is ook weer niet het einde. Als het eerste deel van je traject weinig diesel vraagt wordt een Td5 toch nog steeds tergend langzaam warm (een Puma heeft een slimmer koelsysteem, want qua warmte efficiëntie is de Puma vergelijkbaar met de Td5, toch krijg je bij de Puma sneller kachel-warmte).
Wil je nog sneller warmte dan moet je hetzij aan een Standkachel of aan een "Zweedse Motorvärme" (maar die laatste is een enorm stuk goeikoper maar doet het alleen als je 220 in de buurt hebt).
Groeten MarcS
PS Je kan een Muff ook zelf maken, of gewoon een stuk plastic achter de grill schroeven.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Ventilatie zijruiten
O ja, ik had in mijn oude blauwe Td5 links en rechts gewoon twee grotere ronde gaten geboord in de dashbord-eindstukken.
Als je dan de klepjes (of een klepje, dat achter het dashbord) op een kiertje zet dan worden de zijruiten een stuk sneller schoon.
Voor een paar kwartjes meer zet je er een slang aanvast, achterlangs het dashbord, en dan eventueel nog een 12 V computer-fannetje.
De condens-problemen ontstaan nl door het opwarmen van iets vochtiger lucht en het feit dat de zijruiten als koudste ruiten het vocht dus als langste aantrekken.
Groeten MarcS
Als je dan de klepjes (of een klepje, dat achter het dashbord) op een kiertje zet dan worden de zijruiten een stuk sneller schoon.
Voor een paar kwartjes meer zet je er een slang aanvast, achterlangs het dashbord, en dan eventueel nog een 12 V computer-fannetje.
De condens-problemen ontstaan nl door het opwarmen van iets vochtiger lucht en het feit dat de zijruiten als koudste ruiten het vocht dus als langste aantrekken.
Groeten MarcS
Re: Ventilatie zijruiten
we hadden het over een twee knaken oplossing, en dat is een muff!
Toch?
Natuurlijk zijn er veel duurdere oplossingen, zoals standkachels enz....
ik ben blij met mijn muff, doet precies wat ik wil, de auto sneller opwarmen.
Toch?
Natuurlijk zijn er veel duurdere oplossingen, zoals standkachels enz....
ik ben blij met mijn muff, doet precies wat ik wil, de auto sneller opwarmen.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten