Uitstervend ras: de lift(st)er

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
R1200C

Uitstervend ras: de lift(st)er

Berichtdoor R1200C » 24 Jan 2013, 09:07

Gisteren in de vrieskou twee Belgische liftsters opgepikt die toevallig bij een van onze buren moesten zijn naar later bleek. Ze hadden mazzel dat ik niet met een van de Land Rovers was want dan had ik moeten kiezen welke van de twee ik mee zou nemen :D

Vroegah (toen ik nog jong was vertelt opa) kwam ik ze nog wel eens tegen maar het is volgens mij jaren geleden dat ik iemand met een duim omhoog langs de kant heb zien staan. Komen jullie ze nog wel eens tegen (of liften jullie nog?) en nemen jullie ze dan nog mee?
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Re: Uitstervend ras: de lift(st)er

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2013, 10:43

R1200C schreef:Gisteren in de vrieskou twee Belgische liftsters opgepikt die toevallig bij een van onze buren moesten zijn naar later bleek. Ze hadden mazzel dat ik niet met een van de Land Rovers was want dan had ik moeten kiezen welke van de twee ik mee zou nemen :D

Vroegah (toen ik nog jong was vertelt opa) kwam ik ze nog wel eens tegen maar het is volgens mij jaren geleden dat ik iemand met een duim omhoog langs de kant heb zien staan. Komen jullie ze nog wel eens tegen (of liften jullie nog?) en nemen jullie ze dan nog mee?

Tja, de goede oude tijd.

Vroegeuh liftte ik zelf, tijdens mijn studie was het liften of fietsen, voor het liften nam ik ongeveer de tijd die ik met het OV ervoor zou moeten nemen en ik was in jaren tijd één keer te laat en meestal ruim te vroeg. Ik zag er toen (nog) barokker uit als nu, en dat was een voordeel, de mensen kenden mijn - ik kreeg ook eens een lift van een vrouw die zei "Ik heb je al dagen zien staan, dus neem ik je maar eens mee" .... ik dacht «je had me dus dagen eerder mee kunnen nemen .... en het is maar goed dat ik niet al dagen heb staan wachten op deze éne lift» maar zei iets vriendelijks, en kreeg dus vaker van deze vrouw een lift. Een ander, met een blauwe Mercedes, kwam zelfs achterruit rijden als hij me zag lopen opweg naar mijn vaste liftplek. En nog maar pas zei iemand in de AH alhier "jij liftte vroeger toch altijd" hij bleek vroeger een kever gehad te hebben dus ik zei: jammer want als het een bijzonderder auto geweest was dan had ik er wellicht nog goede herinneringen aan (zo had ik bijv. ook een "vaste" MG).
O ja, vroeger had ik ook, zodra het weer daar aanleiding toe gaf, een parapluie bij me - dat lift een stuk beter, je stap dan niet doorweekt in de auto en kennelijk is dat ook een overweging. En natuurlijk had ik eigenlijk altijd een duidelijk en adequaat bordje met de reisbestemming erop bij me.

Nu neem ik dan ook lifters mee als het een beetje kan. En afhankelijk van de situatie, in het buitenland, eventueel ook wel iemand in de laadbak.
Maar het is waar, je ziet nauwelijks nog lifters, ook niet in het nabije buitenland – kennelijk gaat het te goed met "ons".

Verder, wat betreft lifters en liftsters en de gevaren: Ook als lifter loop je enige risico's: Mannen met oneerzame bedoelingen, een vrouw (toen ik naar Andorra liftte) die me wel in bad wilde doen (misschien, eigenlijk wel zeker, kon ik dat wel hebben, toch maar niet gedaan), en dan verder de rijstijl: meestal suf en sullig maar soms ook weer een beetje te veel van het goede.

En dan, omdat het toch de kroeg is een paar toppertjes (geen visserslatijn daar is het nog te vroeg voor):
Een lift met een Mehari van Harwich naar Milford Haven, een lift met 5 Franse militairen in 4 Saviem-bussen van Rouen naar Lille (toen er nog geen autoweg lag), maar ook eindeloos veel korte liftjes van Dollgellau naar Weymouth (met daaronder een MG zo klein dat mij rugzak alleen in delen paste, een Austin Ten uit 1937 en een Bond-Buggy). En eigenlijk maar verduiveld weinig liften van LandRovers gehad.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2013, 11:13

Met de Range nam ik ze altijd mee. Als ik ze nu tegenkom is het vaak met de Disco en dan wordt het lastig want geen achterbank. Met de 130 neem ik ze ook altijd mee, maar daar zit je niet voor je lol achterin... Bovendien deel je dan vaak de plek met een over enthousiaste hond. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2013, 11:49

Edward schreef:Met de Range nam ik ze altijd mee. Als ik ze nu tegenkom is het vaak met de Disco en dan wordt het lastig want geen achterbank. Met de 130 neem ik ze ook altijd mee, maar daar zit je niet voor je lol achterin... Bovendien deel je dan vaak de plek met een over enthousiaste hond. :lol: :lol:

Ach je bent als lifter niet al te kieskeurig. Ik kreeg ooit ook eens een lift van een Renault 4 met een hoog Fred Flintstone karakter, net ouder als ikzelf (inmiddels zijn beiden echte "oldies"), en ondanks de rugzak op schoot en dus de voeten rond de gaten in de vloer was ik maar wat blij met de "vooruitgang".

Groeten MarcS

Renault 4CV.png

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2013, 12:35

Landmarcs schreef:
Edward schreef:Met de Range nam ik ze altijd mee. Als ik ze nu tegenkom is het vaak met de Disco en dan wordt het lastig want geen achterbank. Met de 130 neem ik ze ook altijd mee, maar daar zit je niet voor je lol achterin... Bovendien deel je dan vaak de plek met een over enthousiaste hond. :lol: :lol:

Ach je bent als lifter niet al te kieskeurig. Ik kreeg ooit ook eens een lift van een Renault 4 met een hoog Fred Flintstone karakter, net ouder als ikzelf (inmiddels zijn beiden echte "oldies"), en ondanks de rugzak op schoot en dus de voeten rond de gaten in de vloer was ik maar wat blij met de "vooruitgang".

Groeten MarcS

Renault 4CV.png

Wij hebben altijd mazzel wat dat betreft. Toen we eens de bus gemist hadden stopte er een Bently die ons voor de deur van het station afzette. Op vakantie werden we opgepikt door een taxi. Al hebben we ons bij die laatste wel de hele weg afgevraagd of we wellicht de rit moesten betalen! :) :)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2013, 14:06

Edward schreef:
Landmarcs schreef:

Groeten MarcS

Renault 4CV.png

Wij hebben altijd mazzel wat dat betreft. Toen we eens de bus gemist hadden stopte er een Bentley die ons voor de deur van het station afzette. Op vakantie werden we opgepikt door een taxi. Al hebben we ons bij die laatste wel de hele weg afgevraagd of we wellicht de rit moesten betalen! :) :)

Ik had ooit bijna een lift van een Rolls Royce .... de brave bestuurder had zijn Rolls Royce net ingeruild voor een luxe Jaguar.
Tijdens mijn studietijd hield ik de liftauto's bij: Lada, VW-kever en duidelijk minder vaak 2CV hoorden tot de algemeensten.
Overigens ook eens een lift gehad van Nico Haak (maar net gedaan of ik 'm niet herkende, dat was wel zo goed voor de goede vrede).

Groeten MarcS

Johnny

Berichtdoor Johnny » 24 Jan 2013, 15:07

als het uitkomt neem ik ze wel mee, echter is het lang geleden dat ik de laatste gezien heb. Was naar de boot richting Engeland. zowel op de heen en terug weg 2 lifters mee genomen...
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

dennis83

Berichtdoor dennis83 » 24 Jan 2013, 15:32

Ik woon in Breda en zie hier nog wel eens een verdwaalde Belg naast de weg staan. Ik heb er twee keer een meegenomen maar iedere keer bleken ze naar de "shop" te zijn geweest of te gaan. In dat geval doelen ze dus op de koffieshop en ben ik ook gestopt met lifters mee nemen richting Belgie.

Nu heb ik zelf redelijk recent een mooie studententijd gehad en ken er toch wel een paar die op deze mannier een mooie ehn goedkope vakantie hebben gehad.

Het gebeurt dus nog wel maar zeker niet veel meer.

Gr.

Dennis
Groeten,

Dennis

Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2013, 17:37

dennis83 schreef:Ik woon in Breda en zie hier nog wel eens een verdwaalde Belg naast de weg staan. Ik heb er twee keer een meegenomen maar iedere keer bleken ze naar de "shop" te zijn geweest of te gaan. In dat geval doelen ze dus op de koffieshop en ben ik ook gestopt met lifters mee nemen richting Belgie.

Nu heb ik zelf redelijk recent een mooie studententijd gehad en ken er toch wel een paar die op deze mannier een mooie ehn goedkope vakantie hebben gehad.

Het gebeurt dus nog wel maar zeker niet veel meer.

Gr.

Dennis

Omgekeerd kan ook, een keertje in Z-Limburg, na een lange wandeling vanaf Welkenraedt/Herbestal naar net ergens in NL.
De bus deed nog lang op zich wachten dus dan maar proberen wat liften wilde opleveren ....
Een vriendelijke Belg bracht ons naar Maastricht, netjes naar het station. Deze Belg echter mocht de koffieshop alleen nog maar via de achterdeur in, zo high was zijn THC-gehalte. Het "netjes" naar het station brengen sloeg dan ook niet op zijn rijstijl, die was netzo verruimdenkend als zijn geest inmiddels verruimd was. Maar goed, met de bus hadden we pas de volgende trein gehaald, dus niks te klagen.

Groeten MarcS

Quark2

Berichtdoor Quark2 » 24 Jan 2013, 20:12

Ja ik kom zo nu en dan wel eens lifters tegen en neem ze dan meestal wel mee.
Vorig jaar stond ik met mijn series IIa te tanken bij een benzinestation aan de snelweg toen ik werd aangesproken door een jongen die vroeg of hij mocht meerijden, mede omdat hij het zo'n leuke auto vond. Ik zei "dat is goed maar we kunnen niet praten onderweg"
Hij zei 'oh ik ben wel stil als je dat liever hebt', waarop ik antwoordde 'oh je mag van mij best praten maar als we eenmaal op de snelweg zijn hoor ik je toch niet meer' :lol:

Terug naar “Kroeg”