Ik ben nu al een tijdje bezig met de remmen van onze laro. Niet aan een stuk hoor, maar omdat we deze nog steeds op kenteken willen krijgen moet de verdeling in de remkracht wel kloppen.
Het gaat om een series 3 109 ex defensie. Bij ons zit de remkracht verdeling op dit moment omgedraaid ten opzichte van de RDW richtlijnen. Of te wel bij ons zit het grootste gedeelte van de remkracht achter en niet voor. Nu hebben er ondertussen alles nagelopen en vervangen, maar ook een aantal ontdekkingen gedaan.
buiten de leidingen is alles aan de remmen vervangen. En het laatste wat ik wilde doen was de rem leidingen tussen de hoofdremcilinder en de Pressure Differential Warning Actuator aan een kant omwisselen omdat ik gezien had dat de verkeerde kant van de reservoir leeggepompt werd wanneer ik bij de achter remmen de ontluchtingsnippel open liet staat. Volgens wat ik gevonden had moest namelijk op dat moment het achterste reservoir (gezien vanaf de bestuurder) leeg gaan, maar bij ons ging het voorste leeg.
Echter toen ik de ledingen om probeerde te draaien kwam ik er achter dat dit niet ging. de schroefdraad is verschillend wat betreft dikte. Dus ben ik nog eens verder gaan kijken en het viel me op dat de leidingen nog nooit zijn vervangen, dus dat het origineel zo is aangesloten dat de achter remmen zwaarder bekrachtigt worden.
Nu waren we laatst bij iemand die vaker aan defensie laros sleutelt en die kwam ook met het verhaal dat de laro's van defensie achter harder remmen omdat dit te maken had met het feit dat als ze volledig bepakt waren, dat daar ook het meeste gewicht zat.
Maar nu vraag ik me af of er mensen zijn met een 109 ex defensie die het zelfde hebben en of ze daarmee door de keuring zijn gekomen of niet? of die misschien het verhaal hierboven ontkrachten.
remkrachtverdeling series 3 ex defensie
remkrachtverdeling series 3 ex defensie
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
- Martijn en Caroline
Re: remkrachtverdeling series 3 ex defensie
yep, wij hebben dat ook bij onze 109. En dus ook nog eens op geel kenteken. Maar ik denk dat je er het slimst aan doet contact met Ron Bolleboom op te nemen die weet écht alle details!
Grt Martijn
Grt Martijn
Re: remkrachtverdeling series 3 ex defensie
Martijn en Caroline schreef:yep, wij hebben dat ook bij onze 109. En dus ook nog eens op geel kenteken. Maar ik denk dat je er het slimst aan doet contact met Ron Bolleboom op te nemen die weet écht alle details!
Grt Martijn
Ik heb ook met Ron contact gehad hierover. en die wist het mij ook te vertellen. Alleen vanaf 1 feb mag je met voertuigen ouder dan 30 jaar nog maar naar 5 RDW keuringsstations in nederland. Dit omdat ze dan de kennis van oudere voertuigen kunnen bundelen op die stations. maar het nadeel is dat het station waar Ron mee bevriend is niet op de lijst staat en die 109 van ons nu net ouder is dan 30..
Maar ondanks dat het normaal was, was het dus de vorige keer niet bekend bij het keuringsstation (Roosendaal) waar wij naar toe waren gegaan (ook niet bij ons toen). We moeten tegenwoordig naar Zwijndrecht.
------