Haha tirfors, mijn favoriete onderwerp
Ik ben fan van die handwinchen, staalkabeltrekkers of staaldraadtakels !
Ik kocht enkele jaren geleden een T-max 1.6 ton voor 220€ bij Gitrax (momenteel 254€, zie
http://www.gitrax.be/catalogus_item.php?part=2&item=340)
Veel heb ik hem nog niet gebruikt, maar heb nog geen minuut spijt van m'n aankoop.

Ik kan er een Defender 110 mee uit de prut halen, zoals hier bv:
http://www.youtube.com/watch?v=jNLzZ1r1AwQhttp://www.youtube.com/watch?v=RSYfIsSsuDs Een andere 110 die met z'n snuit in een diepe greppel zat, kwam er weer uit met behulp van die tirfor.
Ik zie er de volgende voordelen in:
Multi-inzetbaar: vooraan, achteraan, ander voertuig, niet 4x4 toepassingen, ...
Betrouwbaar: niet afhankelijk van draaiende motor of batterij, werkt altijd in alle omstandigheden.
Relatief goedkoop
Geen aanpassingen nodig aan je wagen (winchbumper...)
Helaas zijn er ook nadelen:
Vraagt fysieke inspanning
Traag (anderzijds ook een voordeel want je kan zeer gecontroleerd werken)
Heeft een plaatske nodig in je wagen
Voor sporadisch gebruik tijdens het greenlanen lijkt het mij een ideale oplossing, een challenge of trophy zou ik er niet mee gaan rijden.
Niemand zal ontkennen dat de staaldraadtakels van het merk Tirfor (het origineel volgens het patent van de fransman Simon Faure, nu gemaakt door Tractel) veruit de beste zijn. Vraag is natuurlijk dat jij zonodig het beste/duurste nodig, hebt rekening houdend met het gebruik dat jij voor ogen hebt?
De europese alternatieven zijn schaars, maar als ge goed zoekt vind je er wel, zoals bv Brano (Cz). Van sommige twijfel ik nog of ze uit europa komen (Alba, Yale)
Er zijn een massa chinese tirfors op de markt die onder verschillende merknamen (Valkenpower, BlackRat, Wadra, Rema, Bighaul) en vooral tegen verschillende prijzen (!) worden verkocht. Vele daarvan zijn door europese bedrijven geïmporteerd onder hun eigen merknaam, bv Hoistmaxx. Die bedrijven gaan hun goede naam niet verbranden door rommel te importeren.
Zelfde verhaal voor T-max. Die gaan ook in china shoppen. Dacht je soms dat Warm ed nooit in China gaan shoppen? Ge moet de fotokes van al die verschillende merken maar eens goed vergelijken ...
Enfin, ik heb zelf ook wel naar een goede 2°hands uitgekeken, maar constateerde toch dat er veel rommel op die markt verschijnt, afdankers die ze op een ander niet meer vertrouwen, zelden kom je goede tirfors tegen! of tegen prijzen dat het ook niet meer interessant is ... dus 't is ne nieuwe chinees geworden van een merk dat zich probeert te profileren op de 4x4-markt, T-max.
Nog even over de krachten. Je kan een tirfor niet overbelasten, er zit een breekpen in de hendel. Die 1.6 ton is eigenlijk hijskracht! De trekkracht zou vlot tot 2,5 ton gaan! De kabel zelf (11,3mm) kan tot 8 ton aan.
Je kan die kracht verdubbelen door gebruik van een snatchblok, maar dat doe je best met een 2de kabel of winchrope. De kabels die in een tirfor gebruikt worden, zijn speciaal voor die toepassing gemaakt en kunnen die kleine buigradius van de snatchblok niet aan.

Voor de liefhebbers nog een filmke met wat uitleg:
http://www.youtube.com/watch?gl=FR&v=5UzX3F4Oygw&hl=frLuister misschien eens bij Edward, die heeft mogelijk nog een mmoie 2de hands voor je liggen.
Succes met je keuze!