Vlugge vraag, wat is de vuist regel van dikte kabel voor auto's Dus hoeveel ampere per mm kwadraad? Ja ik weet dat het afhangt van lengte en dat het te berekening met een aantal formules. Als ik google kom ik verschillende dingen tegen.
Groeten Jan
Diameter kabel
Diameter kabel
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Re: Diameter kabel
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Diameter kabel
Hoi Vincent,
Dank voor je lijstje. Twijfel niet aan wat er staat maar wel wat er in de praktijk gebruikt wordt. Wat wl ik achter om mijn rooofrack twee werklampen monteren van elk 55W en de kabels lang het rack nar voren laat lopen ik dan een kabel moet gaan trekken van 6mm2. Dat is best een flinke kabel wat niemand trekt vor dit doel. Vandaar mijn vraag wat men in de praktijk doet.
Groeten Jan
Dank voor je lijstje. Twijfel niet aan wat er staat maar wel wat er in de praktijk gebruikt wordt. Wat wl ik achter om mijn rooofrack twee werklampen monteren van elk 55W en de kabels lang het rack nar voren laat lopen ik dan een kabel moet gaan trekken van 6mm2. Dat is best een flinke kabel wat niemand trekt vor dit doel. Vandaar mijn vraag wat men in de praktijk doet.
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Diameter kabel
2,5 mm², als je het ruim neemt 4mm²
Soortelijke weerstand van koper 0,0175 ohm.mm²/m
dus 2,5mm², 5m snoer (massa viacarrosserie nemen we als weerstandsloos)
0,0175 x 5 / 2,5 = 0, 035 ohm
bij 6mm² wordt dat 0,0175 x 5 / 4 = 0,0219 ohm
spanningsval bij 2x55W : de stroom door de kabel bij 14V boordspanning bij lopende motor -->110/14 =7,86A
bij 2,5mm² kabel verlies je 7,86 x 0,035 = 0,275volt
bij 6mm² kabel is dat 7,86 x 0,0219 = 0,172 volt
Soortelijke weerstand van koper 0,0175 ohm.mm²/m
dus 2,5mm², 5m snoer (massa viacarrosserie nemen we als weerstandsloos)
0,0175 x 5 / 2,5 = 0, 035 ohm
bij 6mm² wordt dat 0,0175 x 5 / 4 = 0,0219 ohm
spanningsval bij 2x55W : de stroom door de kabel bij 14V boordspanning bij lopende motor -->110/14 =7,86A
bij 2,5mm² kabel verlies je 7,86 x 0,035 = 0,275volt
bij 6mm² kabel is dat 7,86 x 0,0219 = 0,172 volt
gone
Re: Diameter kabel
JanTD5 schreef:Hoi Vincent,
Dank voor je lijstje. Twijfel niet aan wat er staat maar wel wat er in de praktijk gebruikt wordt. Wat wl ik achter om mijn rooofrack twee werklampen monteren van elk 55W en de kabels lang het rack nar voren laat lopen ik dan een kabel moet gaan trekken van 6mm2. Dat is best een flinke kabel wat niemand trekt vor dit doel. Vandaar mijn vraag wat men in de praktijk doet.
Groeten Jan
De tabellen gaan uit van wat een kabel kan hebben, vaak wanneer deze in geissoleerde of warmere ruimtes ligt. Wanneer je een kabel in de buitenlucht hebt liggen (dus zonder buis er om heen) dan kun je meestal wel grotere belastingen over de kabels zetten.
aan de andere kant als jij 55W lampen gebruikt dan is dat ongeveer 4,5 A per stuk (uitgaande van 12v). zeg dat je er 4 op zet kom je op een totaal van 18A. ik weet niet of je ze allemaal gelijk zou en welke lengte, maar ik zou in dat geval gewoon de kabel diktes uit de tabel pakken. die vallen kwa dikte nog wel mee (max 2 maal 8mm2 als je de nul ook via een kabel terug laat lopen).
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: Diameter kabel
Roger B. schreef:2,5 mm², als je het ruim neemt 4mm²
Soortelijke weerstand van koper 0,0175 ohm.mm²/m
dus 2,5mm², 5m snoer (massa viacarrosserie nemen we als weerstandsloos)
0,0175 x 5 / 2,5 = 0, 035 ohm
bij 6mm² wordt dat 0,0175 x 5 / 4 = 0,0219 ohm
spanningsval bij 2x55W : de stroom door de kabel bij 14V boordspanning bij lopende motor -->110/14 =7,86A
bij 2,5mm² kabel verlies je 7,86 x 0,035 = 0,275volt
bij 6mm² kabel is dat 7,86 x 0,0219 = 0,172 volt
ja dat was idd ook nog een reden om een iets dikkere kabel te pakken. zeker bij hoge amperages en veel te dunne draden gaat dit een probleem worden.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: Diameter kabel
JanTD5 schreef:Hoi Vincent,
Dank voor je lijstje. Twijfel niet aan wat er staat maar wel wat er in de praktijk gebruikt wordt. Wat wl ik achter om mijn rooofrack twee werklampen monteren van elk 55W en de kabels lang het rack nar voren laat lopen ik dan een kabel moet gaan trekken van 6mm2. Dat is best een flinke kabel wat niemand trekt vor dit doel. Vandaar mijn vraag wat men in de praktijk doet.
Groeten Jan
Tja, in theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk vaak wel.
Er zwerft ook nog ergens een formule rond waarmee je met als invoer maximaal aanvaardbare spanningsverlies, lengte, stroom, en soortelijke weerstand, meteen de gewenste draaddiameter krijgt, zoals Roger hiervoor ook al berekende (zal het eens opzoeken).
In mijn tabelletje zal wel met de theoretische waarden rekening gehouden zijn, dus klein gewenst spanningsverlies, 2x draadlengte (heen en terug c.q. plus én massa). Maar dat is theorie... en zals gezegd verschilt dat nogal eens met de praktijk, o.a. vanwege economische en praktische redenen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Diameter kabel
Dank jullie voor jullie reacties, zie net dat landrover ook in het wire manual de draad oppervlakte er ook bij zet. De koplampen, ook 55W, gaan over 2mm kwadraat kabel ook de massa is van de zelfde dikte. Ben dus de draad een beetje kwijt
Dat beetje spanning verlies ga ik waarschijnlijk niets van merken. Heb alleen geen zin in gesmolten kabels. Ook scheelt een 2mm kwadraat kabel tov een 6mm kwadraat kabel nogal in de kost prijs per meter. Ook is een dunnere kabel wat makkelijker weg te werken.
Groeten Jan
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Re: Diameter kabel
N.B. Denk erom dat, hoewel in het algemeen gesproken wordt over draaddiameter (zie ook je topic titel) en draaddikte, er in de tabellen en formules draaddoorsnede wordt bedoeld. En dan valt de (echte) dikte in de praktijk wel weer mee, want: 6 mm2 doorsnede (oppervlak) = 6 / 3.14 = 1.9 mm diameter. Daar komt nog wat aan isolatie bij, maar doorsnede is dus wat anders als diameter 
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Diameter kabel
Dat weet ik
Maar als je 5 van zulke draden plus even zoveel massa draden langs je voorkant naar beneden moet werken dan is het een flinke kabel boom! Want er komen 4 verstralers op en twee werk lampjes aan de achter kant. Dus 10x een draad van zeg 2mm wordt een dikke bundel. Vandaar dat ik voor laten we zeggen de gulden midden weg wil gaan.
Groeten Jan
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten