Diameter kabel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Diameter kabel

Berichtdoor JanTD5 » 16 Jan 2013, 13:27

Vlugge vraag, wat is de vuist regel van dikte kabel voor auto's Dus hoeveel ampere per mm kwadraad? Ja ik weet dat het afhangt van lengte en dat het te berekening met een aantal formules. Als ik google kom ik verschillende dingen tegen.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Diameter kabel

Berichtdoor VeeTee » 16 Jan 2013, 15:30

image.jpg
image.jpg (34.57 KiB) 4820 keer bekeken
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Diameter kabel

Berichtdoor JanTD5 » 16 Jan 2013, 15:40

Hoi Vincent,

Dank voor je lijstje. Twijfel niet aan wat er staat maar wel wat er in de praktijk gebruikt wordt. Wat wl ik achter om mijn rooofrack twee werklampen monteren van elk 55W en de kabels lang het rack nar voren laat lopen ik dan een kabel moet gaan trekken van 6mm2. Dat is best een flinke kabel wat niemand trekt vor dit doel. Vandaar mijn vraag wat men in de praktijk doet.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Diameter kabel

Berichtdoor Roger B. » 16 Jan 2013, 17:12

2,5 mm², als je het ruim neemt 4mm²

Soortelijke weerstand van koper 0,0175 ohm.mm²/m

dus 2,5mm², 5m snoer (massa viacarrosserie nemen we als weerstandsloos)

0,0175 x 5 / 2,5 = 0, 035 ohm

bij 6mm² wordt dat 0,0175 x 5 / 4 = 0,0219 ohm

spanningsval bij 2x55W : de stroom door de kabel bij 14V boordspanning bij lopende motor -->110/14 =7,86A

bij 2,5mm² kabel verlies je 7,86 x 0,035 = 0,275volt
bij 6mm² kabel is dat 7,86 x 0,0219 = 0,172 volt
gone

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Diameter kabel

Berichtdoor piet_g » 16 Jan 2013, 17:15

JanTD5 schreef:Hoi Vincent,

Dank voor je lijstje. Twijfel niet aan wat er staat maar wel wat er in de praktijk gebruikt wordt. Wat wl ik achter om mijn rooofrack twee werklampen monteren van elk 55W en de kabels lang het rack nar voren laat lopen ik dan een kabel moet gaan trekken van 6mm2. Dat is best een flinke kabel wat niemand trekt vor dit doel. Vandaar mijn vraag wat men in de praktijk doet.

Groeten Jan


De tabellen gaan uit van wat een kabel kan hebben, vaak wanneer deze in geissoleerde of warmere ruimtes ligt. Wanneer je een kabel in de buitenlucht hebt liggen (dus zonder buis er om heen) dan kun je meestal wel grotere belastingen over de kabels zetten.

aan de andere kant als jij 55W lampen gebruikt dan is dat ongeveer 4,5 A per stuk (uitgaande van 12v). zeg dat je er 4 op zet kom je op een totaal van 18A. ik weet niet of je ze allemaal gelijk zou en welke lengte, maar ik zou in dat geval gewoon de kabel diktes uit de tabel pakken. die vallen kwa dikte nog wel mee (max 2 maal 8mm2 als je de nul ook via een kabel terug laat lopen).
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Diameter kabel

Berichtdoor piet_g » 16 Jan 2013, 17:17

Roger B. schreef:2,5 mm², als je het ruim neemt 4mm²

Soortelijke weerstand van koper 0,0175 ohm.mm²/m

dus 2,5mm², 5m snoer (massa viacarrosserie nemen we als weerstandsloos)

0,0175 x 5 / 2,5 = 0, 035 ohm

bij 6mm² wordt dat 0,0175 x 5 / 4 = 0,0219 ohm

spanningsval bij 2x55W : de stroom door de kabel bij 14V boordspanning bij lopende motor -->110/14 =7,86A

bij 2,5mm² kabel verlies je 7,86 x 0,035 = 0,275volt
bij 6mm² kabel is dat 7,86 x 0,0219 = 0,172 volt


ja dat was idd ook nog een reden om een iets dikkere kabel te pakken. zeker bij hoge amperages en veel te dunne draden gaat dit een probleem worden.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Diameter kabel

Berichtdoor VeeTee » 16 Jan 2013, 17:29

JanTD5 schreef:Hoi Vincent,

Dank voor je lijstje. Twijfel niet aan wat er staat maar wel wat er in de praktijk gebruikt wordt. Wat wl ik achter om mijn rooofrack twee werklampen monteren van elk 55W en de kabels lang het rack nar voren laat lopen ik dan een kabel moet gaan trekken van 6mm2. Dat is best een flinke kabel wat niemand trekt vor dit doel. Vandaar mijn vraag wat men in de praktijk doet.

Groeten Jan


Tja, in theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk vaak wel. ;)

Er zwerft ook nog ergens een formule rond waarmee je met als invoer maximaal aanvaardbare spanningsverlies, lengte, stroom, en soortelijke weerstand, meteen de gewenste draaddiameter krijgt, zoals Roger hiervoor ook al berekende (zal het eens opzoeken).
In mijn tabelletje zal wel met de theoretische waarden rekening gehouden zijn, dus klein gewenst spanningsverlies, 2x draadlengte (heen en terug c.q. plus én massa). Maar dat is theorie... en zals gezegd verschilt dat nogal eens met de praktijk, o.a. vanwege economische en praktische redenen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Diameter kabel

Berichtdoor JanTD5 » 16 Jan 2013, 17:42

Dank jullie voor jullie reacties, zie net dat landrover ook in het wire manual de draad oppervlakte er ook bij zet. De koplampen, ook 55W, gaan over 2mm kwadraat kabel ook de massa is van de zelfde dikte. Ben dus de draad een beetje kwijt :? Dat beetje spanning verlies ga ik waarschijnlijk niets van merken. Heb alleen geen zin in gesmolten kabels. Ook scheelt een 2mm kwadraat kabel tov een 6mm kwadraat kabel nogal in de kost prijs per meter. Ook is een dunnere kabel wat makkelijker weg te werken.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Diameter kabel

Berichtdoor VeeTee » 16 Jan 2013, 18:11

N.B. Denk erom dat, hoewel in het algemeen gesproken wordt over draaddiameter (zie ook je topic titel) en draaddikte, er in de tabellen en formules draaddoorsnede wordt bedoeld. En dan valt de (echte) dikte in de praktijk wel weer mee, want: 6 mm2 doorsnede (oppervlak) = 6 / 3.14 = 1.9 mm diameter. Daar komt nog wat aan isolatie bij, maar doorsnede is dus wat anders als diameter ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Diameter kabel

Berichtdoor JanTD5 » 16 Jan 2013, 19:28

Dat weet ik ;) Maar als je 5 van zulke draden plus even zoveel massa draden langs je voorkant naar beneden moet werken dan is het een flinke kabel boom! Want er komen 4 verstralers op en twee werk lampjes aan de achter kant. Dus 10x een draad van zeg 2mm wordt een dikke bundel. Vandaar dat ik voor laten we zeggen de gulden midden weg wil gaan.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten