Met de LaRo om en rond de Vildmarksvägen

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Dommel

Met de LaRo om en rond de Vildmarksvägen

Berichtdoor Dommel » 15 Jan 2013, 22:12

De plannen om met de auto naar Londen te gaan (-klik- zijn gewijzigd in een weekendje per vliegtuig.
Het nieuwe plan is de omgeving rond de Wildernessroad te verkennen! Heeft iemand hier deze Wildernisweg in Zweden al eens met z'n Land Rover getrotseerd?

Afbeelding
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Fred W

Re: Met de LaRo om en rond de Vildmarksvägen

Berichtdoor Fred W » 16 Jan 2013, 15:32

Wij zijn daar vorig jaar geweest. Als je specifieke vragen hebt, stuur mij dan maar even een PM.
Nu humour, no life. No risk, no Champagne!

2004 Defender 90 "KIP"

LTE

Berichtdoor LTE » 17 Jan 2013, 21:08

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat je ervan vond Fred.
Is het bijv. de moeite waard om er eens een kijkje te gaan nemen?
Zou je het aanraden?

Erno

Dommel

Berichtdoor Dommel » 17 Jan 2013, 22:49

Het is de bedoeling in huisjes of B&B te overnachten. Zijn er genoeg van deze accommodaties?

Blijft de route leuk?
Links bomen, rechts bomen. We zijn verzeild geraakt in een bos, bos nog meer bos.
Ik ben een persoon die prikkels nodig heeft... in bijv. een kuuroord wordt ik gek. :mrgreen:

Ook wil ik zo nu en dan van de route wijken om ook langs de begaande wegen de 4WD modus te gebruiken.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2013, 23:22

Dommel schreef:Het is de bedoeling in huisjes of B&B te overnachten. Zijn er genoeg van deze accommodaties?

Blijft de route leuk?
Links bomen, rechts bomen. We zijn verzeild geraakt in een bos, bos nog meer bos.
Ik ben een persoon die prikkels nodig heeft... in bijv. een kuuroord wordt ik gek. :mrgreen:

Ook wil ik zo nu en dan van de route wijken om ook langs de begaande wegen de 4WD modus te gebruiken.

Bomen rechts, bomen links .... bos, bos en nog meer bos ... als je dat geen prikkelarme omgeving vindt ???
Nu ja, je hebt'r ook nog die zzzz .. zzzz .. prikkertjes. Als je geluk hebt, en in de goeie tijd komt, dan kijk jij niet naar de natuur maar naar de muggen die weer verlekkerd door de ruit naar binnen kijken.

Nee ik ken de Vildmarksvägen niet. Ik zou hem misschien ook wel juist vermijden. Als je gewoon in de Zweedse binnenlanden - je hoeft daarvoor niet eens zo noordelijk - de kleine en de kleinste wegen neemt dan heb je je eigen circuit en nog wat meer prikkels (nl ook: hoe zou de weg verder gaan, waar zijn er hier nog winkeltjes etc.). Ik herinner me ook ergens een zijweg van een zijweg met een bordje bij een paadje naar een uitzichttoren ... bleek een paar kilometer over vlonders door het moeras (met heel veel hjorton) en aan het eind, net over een bultje in dat moeras een uiterst riante uitzichttoren, ruim genoeg om een paar dagen te bivakkeren.

O ja, officieel mag er heel veel in Zweden maar off-road mag gewoonlijk weer niet.

Groeten MarcS

Fred W

Berichtdoor Fred W » 18 Jan 2013, 14:12

Zoveel mensen zoveel meningen. Ik ga morgen weer terug als het kan, prachtig! Muggen zijn onvermijdelijk zodra je iets hoger in Zweden komt, het heeft mij nog nooit gestoord. Stugor zijn overal in overvloed te vinden, dus een slaapplaats is er altijd wel. Off roaden in de meer extreme vorm is in Zweden niet toegestaan maar het betere greenlanen kan hier zeker ( soms zelfs met een leuke uitdaging ). Kortom, doen!
Nu humour, no life. No risk, no Champagne!

2004 Defender 90 "KIP"

Dommel

Berichtdoor Dommel » 18 Jan 2013, 21:29

Ik realiseer me net dat twee weken vakantie (te) kort is om naar de VILDMARKSVÄGEN toe te rijden, te doen en weer terug te keren. Echter een rondreis door Zweden is nog altijd te doen!

Zijn die stuga's ook op de bonnefooi te gebruiken, of moet je die van te voren reserveren? Kan hierin alleen worden geslapen of is er ook zelf te koken of avond in/voor door te brengen?

Met off road bedoel ik natuurlijk meer greenlanen, waar je met een gewone auto niet komt en 4x4 toch wel gewenst is.
Echt off road zou ik overigens niet zo snel doen op vakantie met slechts één Freelander in middle of nowhere. Dan iig altijd minstens twee auto's waarvan één iig een Def of Disco.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2013, 21:57

Dommel,

Hoe het precies staat met de Stuga's, dat weet ik niet, wel weet ik dat lang geleden we een "soort van verdwaald waren" op een van de Fjellen tegen de Noorse grens. Niet echt verdwaald, maar gewoon wat optimistisch een rondje uitgekozen op basis van een marginaal natuurreservaat-bordje. Vergeten goed naar de schaal te kijken, en ook de klok vergeten (want het blijft toch lang licht). Anyway, na een erg mooie wandeling bovenover kwamen we bij een hutje waar twee wat verontruste wandelaars bij zaten -- zij vreesden het hutje met ons te moeten delen, niet dat wij zo afschrikwekkend zijn, maar als je een eind gelopen hebt hoop je op "je eigen" hutje en geen gedoe aan je kop. Nu hadden wij slechts minimale wandelbagage dus die schik was snel over. Van het hutje was er een kortere weg terug, door een vallei, dat bleek wat optimistisch qua "korter" maar wel spectaculair omdat er een heel stuk was waar ik .... om te beginnen dacht: zijn ze hier gek geworden, maar zo bomen kappen in een reservaat, en maar zo ergens ver weg, en bovendien ook zo kris kras, en zo drassig moerassig .... 't waren dus bevers die zoals bevers doen.
Uiteindelijk terug bij de auto, 11 uur s'avonds hadden we niet echt zin in tentje ergens opzetten en d'r was bovendien een onbewaakte hut. Heel riant, ruim genoeg voor 6 -- 8 gezinnen, heel proper en schappelijk geprijsd (geld in envelop in brievenbus, alles op vertrouwen. De hut was dus ook op basis van vertrouwen .... zoals wel gezegd wordt: als iets maar makkelijk genoeg te vandaliseren is dan is er geen lol aan (en omgekeerd trekt hufterproof juist hufters aan). Mijn broertje had ook een tijdje een Stuga te leen (gewoon omdat ie vriendelijke buren had met een leuke Stuga) en die Stuga, die wij dan weer mochten lenen, was van alle gemakken voorzien.

En dan wat betreft het greenlanen: echte greenlanes heb je niet veel in Zweden. En als je dan eens een stukje end-of-track hebt, dan rijden die rare Zweden er nog gewoon met hun Volvo heen. Gelukkig zijn er wel zoveel niksige grindwegen dat je al je het goed doet soms uren niemand tegen komt.

Groeten MarcS

Afbeelding 113.png

Ergens in N-Dalarna

Dommel

Berichtdoor Dommel » 18 Jan 2013, 23:14

Landmarcs schreef:En dan wat betreft het greenlanen: echte greenlanes heb je niet veel in Zweden. En als je dan eens een stukje end-of-track hebt, dan rijden die rare Zweden er nog gewoon met hun Volvo heen. Gelukkig zijn er wel zoveel niksige grindwegen dat je al je het goed doet soms uren niemand tegen komt.

Voila: de Volvo XC70 -filmpje-

De FL2 en de XC70 staan op hetzelfde platform. IMO had Land Rover in z'n Ford tijdperk serieus een variant op deze stationcar moeten bouwen en/of rebadgen en als variant onder de Freelander moeten brengen. Heb er destijds serieus getwijfeld tussen een FL2 en een XC70.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Bulli

Berichtdoor Bulli » 07 Mar 2013, 22:50

Goedenavond

Houd er rekenng mee als jullie een stuga zoeken dat er veel mensen na 19.00 s'avonds niet open doen of zeggen dat ze vol zitten.
Ik weet niet wat de Vildmarksvägen inhoud maar ik denk dat je vanaf midden Zweden prachtige routes kan rijden langs prachtge meren en beekjes.
Dorpjes en steden.
Bj ons 22 klometer hiervandaan ligt een prachtig oud boswerkers dorpje waar je je in tijd van Ot en Sien waant als je daar rond kijkt.
Vergeet vooral niet het natuurreservaat Tividen door te rijden daar rijd je tussen de stenen die in/of na de ijstijd gesplitst zijn echt prachig gebied.
En vergeet natuurlijk je vishengel niet mee te nemen.

Mocht je bij ons in de buurt zijn wip dan binnen voor een bakkie of zet je tent op op de camping of misschien hebben we wel een stuga vrij en misschien heb je dan nog tips voor mijn renovatie van mijn 109 als die dan nog niet klaar is.
Nou voor iedereen de naar Zweden komt en alle anderen wens ik natuurlijk een prachtige mooie vakantie.
Groeten Dimitry
www.sundanceranch.eu
Eigenaar OurLittle Farm in Zweden
Discovery 1 1998 en 2 2002 en een Defender 2003
Www.ourlittlefarm.se

Terug naar “Reizen”