Auto heeft soms geen power en slaat opeens af

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Meknes

Auto heeft soms geen power en slaat opeens af

Berichtdoor Meknes » 13 Jan 2013, 17:46

Beste mede landie rijders,

Al een paar maanden, heb ik af en toe last van dat de auto tijdens het rijden geen power heeft, gas los en weer erop en ik kan weer rijden. Ik had het vermoeden dat er vuil uit de tank komt, maar weet het niet zeker.
Afgelopen donderda, rij net 20 meter, auto opeens stil en ik kan hem niet meer starten.
Alles geprobeerd totdat de accu leegraakte en dit voor 100ah accu.
Gisteren de anwb gebeld, de beste man spuitte wat brandstof in de slang van de intercooler en de auto startte in een keer.
De monteur kon mij verder niets vertellen alleen dat de motor goed loopt en dat misschien de diesel pomp de boosdoener is of de
Voordat ik langs allerlei garages langsga, wil ik eerst jullie vragen of iemand dit herkent of een idee heeft wat er hier aan de hand kan zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken en geniet van het koude weer :(
Appie

RobStewart

Re: Auto heeft soms geen power en slaat opeens af

Berichtdoor RobStewart » 13 Jan 2013, 17:57

Appie, if it starts by putting some explosive material down the air intake then it's 100% sure its a fuel starvation problem. Now your 300Tdi engined vehicle isn't complicated, so either it's the fuel pump not supplying the injection pump, or the injection pump not supplying the injectors. I would be looking at the fuel pump first and because it's cold I'd be looking at the fuel filter to make sure there is no water/ice in it. You can manually test the fuel pump by pressing the priming lever on the bottom and seeing if any fuel comes out of the bleed screw on the filter housing. Also do you have a sedimentor on your vehicle (I know it's not an original 300Tdi) as they are prone to blocking too.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2013, 18:32

en voor minder bekenden van je, is het vermelden van welk type landrover, en welke motor het betreft wellichtook handig.....

maar de opvoerpomp en beide filters zou ik mee beginnen
gone

Meknes

Berichtdoor Meknes » 13 Jan 2013, 22:44

Heren bedankt voor jullie hulp.
Het gaat om een 110 defender sw 300tdi r380 bj 1986
De diesel filter is een paar maanden oud en de laatste keer dat ik hem inspecteerde was ie schoon.
Een andere filter heb ik niet gezien.
Waar kan ik het beste zo,n opvoerpomp bestellen.
Nogmaals bedankt,
Appie

Meknes

Berichtdoor Meknes » 14 Jan 2013, 20:50

RobStewart schreef:Appie, if it starts by putting some explosive material down the air intake then it's 100% sure its a fuel starvation problem. Now your 300Tdi engined vehicle isn't complicated, so either it's the fuel pump not supplying the injection pump, or the injection pump not supplying the injectors. I would be looking at the fuel pump first and because it's cold I'd be looking at the fuel filter to make sure there is no water/ice in it. You can manually test the fuel pump by pressing the priming lever on the bottom and seeing if any fuel comes out of the bleed screw on the filter housing. Also do you have a sedimentor on your vehicle (I know it's not an original 300Tdi) as they are prone to blocking too.

Rob

Rob, hartstikke bedankt voor je hulp
ik zal een nieuwe opvoerpomp bestellen en zal ook de tank schoonmaken, kan het geen probleem zijn met een zender in de tank of zal ik gewoon de opvoerpomp en de luchtfilter vervangen.
Ik heb geen andere filter gezien maar zal de auto grondig onderzoeken wanneer ik de tank schoonmaak en de slangen insprecteer.
Mvg,
Appie

P.s

Tevreden Roger.
*****************************************moderatie mededeling***************************************
(engelse post vervangen door nederlandse tekst die in quote geplaatst was door Appie)
Ja Appie, prima gedaan, dankjewel
***********************************************************************************************************

Terug naar “Techniek”