Tijdens de vakantie in de bergen kwam ik erachter dat bij wegrijden op een wat stijlere helling (in hoge gearing, maar een helling die een normale auto nog aan moet kunnen) de motor afsloeg. Laatst gebeurde me dat ook toen er een hoopje zand voor de voorwielen lag. Iemand een idee in welke richting ik dit moet zoeken?
Groet,
Bas
Afslaan td5
- Thomas Td5
Re: Afslaan td5
Afslaan kan o.a. komen door te weinig brandstof of niet voldoende lucht voor de motor.
Merk je bij normaal rijden dat de motor inhoudt als je bijvoorbeeld gas bij geeft? Inhouden bij de Td5 kan erop wijzen dat je lucht massa meter kapot is.
Misschien als je de motor laat uitlezen dat je een hint kan vinden in welke richting je moet zoeken.
Merk je bij normaal rijden dat de motor inhoudt als je bijvoorbeeld gas bij geeft? Inhouden bij de Td5 kan erop wijzen dat je lucht massa meter kapot is.
Misschien als je de motor laat uitlezen dat je een hint kan vinden in welke richting je moet zoeken.
-
Landmarcs
Bas110 schreef:Tijdens de vakantie in de bergen kwam ik erachter dat bij wegrijden op een wat stijlere helling (in hoge gearing, maar een helling die een normale auto nog aan moet kunnen) de motor afsloeg. Laatst gebeurde me dat ook toen er een hoopje zand voor de voorwielen lag. Iemand een idee in welke richting ik dit moet zoeken?
Groet,
Bas
Goedenavond Bas,
Het afslaan van de Td5 kan een ingebakken ongemakje zijn. Zolangs je met je voet van het gaspedaal afblijft werkt er een anti-stall regeling. Je kan dus met stationair de koppeling laten opkomen en zolang je dat niet al te lomp doet (men leze: met wat gevoel) dan rijdt de auto gewoon op stationair weg en merk je dat ie zelf gas bijgeeft.
Raak je echter het gaspedaal aan dan valt de anti-stall-regeling weg -- dit kan dus als je tegen een helling aan staat en rustig wilt wegrijden verrassend uitpakken: als je de koppeling laat opkomen, voelt dat ie pakt en je geeft dan zuinig gas bij dan kan dat net te weinig zijn (en dus veel minder als het door de anti-stall-regeling bepaalde pseudo-stationair) en dan slaat ie dus af.
Bij de Puma hebben ze de anti-stall-regeling een heel end uitgebreid, de auto rijdt gewoon zelf (maar soms merk je het ook, dan voel je dat ie meer gas geeft als je zelf zou willen).
Tegen het afslaan van de Td5 zijn er 3 oplossingen: 1º zonder gas bijgeven wegrijden, met vriendelijk koppelen, 2º met gewoon wat meer gas wegrijden, dan kan je direct gasbijgeven en zit je zonder het overnemen van de anti-stall, 3º in low wegrijden (dit laatste is bij een Td5 soms het handigst, dwz als je een serieus hellinkje hebt en de brute aanpak is onhandig bijv. omdat je geen uitzicht hebt of omdat de grip beperkt is).
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er iets mis is waardoor de motor minder presteert, maar dan zou je ook meer moeten merken.
Groeten MarcS
Had mijn 2001 Defender ook. Is inderdaad bizar. Is een ingebakken "foutje" in de software, of een gevolg van de anti stall regeling inderdaad. Ik irriteerde me er in het begin aan, maar het went en je kunt het zoals omschreven voorkomen.
Ik meen dat na het tunen van mijn chip ik er later minder last van had, maar het blijft altijd aanwezig.
Ik meen dat na het tunen van mijn chip ik er later minder last van had, maar het blijft altijd aanwezig.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Roger schreef:Had mijn 2001 Defender ook. Is inderdaad bizar. Is een ingebakken "foutje" in de software, of een gevolg van de anti stall regeling inderdaad. Ik irriteerde me er in het begin aan, maar het went en je kunt het zoals omschreven voorkomen.
"ingebakken" is het wel, of het een "foutje" is is een definitie-kwestie, ik zou zeggen een onhebbelijkheid, als je het weet (en vooral als je weet wat er mis gaat) is er goed mee te leven. Het is een beetje "twee kapiteins op een schip" de anti-stall regeling de de motor aanstuurt als je geen gas geeft en jouw gasgeven. Men heeft ervoor gekozen dat het bedienen van het gas altijd voorrang heeft, op zich een goed idee behalve dat je dus geen feedback hebt over hoeveel de anti-stall had bijgeregeld toen je nog geen gas gaf. En het anti-stall is weer een antwoord op de karakteristiek van de 5-cyl-pompverstuiver-techniek, de motor luistert in principe juist beter naar het gas als zijn voorgangers (zoals je een ouderwetse "voorkamer-diesel" al helemaal moeilijk kan smoren, als die eenmaal draait draait ie onverstoorbaar).
Groeten MarcS
Het is helemaal geen foutje, kwestie van het boek lezen. Leuk zo'n regeling, maar soms onhandig en dan schakel je hem simpel uit door je voet iets op het gas te houden. Bij de Puma helemaal noodzakelijk, want die trekt echt door en slaat niet af.
Heb al veel weddenschappen gewonnen door hem tegen een boom te zetten in 1laag en gewoon uit te stappen..

Heb al veel weddenschappen gewonnen door hem tegen een boom te zetten in 1laag en gewoon uit te stappen..
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Hou er ook rekening mee dat een koude Td5 gewoon geen vermogen heeft (die van mij althans).