Hallo Allemaal,\
Ik heb een defender 110 op grijs kenteken. Nu zit er vanaf het moment dat ik hem gekocht heb een rol beugel of stijfheidsbeugel, oid in. Ik ben de landrover aan het klaarmaken voor een tocht door afrika en die beugel zit mij eigenlijk in de weg. Volgens mij beidt hij alleen stijfheid aan het chassi wanneer je extreem gaat. Zou ik deze zo kunnen verwijderen of heeft dit gevolgen voor het chassis? Ik heb wat foto's bijgevoegd.
rolbeugel verwijderen kan dat?
- Wim defender 110
rolbeugel verwijderen kan dat?
- Bijlagen
-
- beugel 3.jpg (191.97 KiB) 5529 keer bekeken
-
- beugel 2.jpg (142.54 KiB) 5529 keer bekeken
-
- beugel 1.jpg (199.41 KiB) 5529 keer bekeken
Re: rolbeugel verwijderen kan dat?
Hij is gewoon bedoeld als de auto een rol maakt, dat heeft verder weinig met extreem rijden te maken, maar de kans is natuurlijk wel groter dat je hem nodig hebt als je grenzen gaat opzoeken.
Zover ik weet (en zeker gezien de vele boutjes) is de kooi gewoon een accessoire welke er later ingebouwd is. Het staat namelijk lost van de stijfheid ofzo van de auto.
Persoonlijk zou ik hem er liever inhouden, voor het geval dat je toch een rol zou maken.. maar kan ook begrijpen dat tie in de pad kan zitten
.
Zover ik weet (en zeker gezien de vele boutjes) is de kooi gewoon een accessoire welke er later ingebouwd is. Het staat namelijk lost van de stijfheid ofzo van de auto.
Persoonlijk zou ik hem er liever inhouden, voor het geval dat je toch een rol zou maken.. maar kan ook begrijpen dat tie in de pad kan zitten
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
- Wim defender 110
Tja dat is een overweging he. Voor een langere tocht heb ik eigenlijk alle ruimte nodig, Ik verwacht eigenlijk niet dat ik op deze reis zo extreem ga dat er een rol zou kunnen komen. Alhoewel je het maar nooit weet natuurlijk
Het gaat mij erom dat ik niet het verband uit het chassis haal of zo. Hij is er inderdaad later ingezet dat kun je duidelijk zien.
Het gaat mij erom dat ik niet het verband uit het chassis haal of zo. Hij is er inderdaad later ingezet dat kun je duidelijk zien.
Wim defender 110 schreef:Het gaat mij erom dat ik niet het verband uit het chassis haal of zo. Hij is er inderdaad later ingezet dat kun je duidelijk zien.
Ja dat vermoeden had ik al.. dus over het verband van het chassis moet je je geen zorgen maken. Dat red zichzelf wel
Ik hoop het ook idd niet voor je dat je die rol beugel ook nodig hebt.. meestal is dat geen positief teken
------
- JoostKenya
Als ik de foto's bekijk dan betreft het hier een 110 Hardtop waarbij het tussenschot verwijderd is zodat de stoelen verder achteruit kunnen.
De versteviging van de foto's is bedoeld om stijfheid in de opbouw terug te winnen. Ik zou het geen rollbar willen noemen.
Deze versteviging zou ik ook niet zomaar verwijderen want body wordt vervolgens een parallellogram zonder enige vorm van stijfheid.
Dus als je een ongeluk krijgt en de auto rollt (niet onwaarschijnlijk in Afrika) dan wordt de overlevingskans een stuk lager.
De versteviging van de foto's is bedoeld om stijfheid in de opbouw terug te winnen. Ik zou het geen rollbar willen noemen.
Deze versteviging zou ik ook niet zomaar verwijderen want body wordt vervolgens een parallellogram zonder enige vorm van stijfheid.
Dus als je een ongeluk krijgt en de auto rollt (niet onwaarschijnlijk in Afrika) dan wordt de overlevingskans een stuk lager.
Lijkt mij ook meer een soort van lomp uitgevoerde "bulkhead removal bar". Die zou ik er iid zo maar niet uithalen. Het is een lullig schotje dat achter de stoelen zit, maar wel redelijk essentieel voor de stijfheid van de b-stijlen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Die zou ik er inderdaad niet uithalen; je kunt de body van een defender vergelijken met een cola blikje;
ga maar eens op zo'n blikje staan, gaat prima totdat hij ineens in elkaar zakt. 
- Wim defender 110
Hmmm dat klinkt allemaal logisch. Ik vermoedde al zoiets dat er een tussenschot was weggehaald. Nou ja dan laat ik hem maar zitten geloof ik. Is ook zo lullig als we straks dubbel plat zijn 
-
Landmarcs
Wim defender 110 schreef:Hmmm dat klinkt allemaal logisch. Ik vermoedde al zoiets dat er een tussenschot was weggehaald. Nou ja dan laat ik hem maar zitten geloof ik. Is ook zo lullig als we straks dubbel plat zijn
Zoals altijd hep ieder nadeel zo se voordeel.
Het standaard schot van de HardTop laadbak laat weer weinig levensruimte mocht de HardTop toch niet zo hard blijken. Geen schot geeft je in geval van wellicht weer wat lucht. Aan de andere kant: Je hebt wel graag voldoende stijfheid, want als HardTop- en Laadbak-zijwanden vrijelijk zijdelings kunnen harmonica-en dan is het allemaal nog minder als een bierblikje. Ik heb zelf van nabij gezien dat een HardTop eigenlijk nog opvallend veel stevigheid heeft als hij bijeengehouden wordt op een samenhangende laadbak. Eigenlijk is een HardTop zo gek nog niet: een 5 deurs carrosserie heeft veel minder samenhang.
Groeten MarcS
-
Roger B.
ik weet niet of een vlak zijschot sterker is dan een deur en deurstijlen....
gone