demontage motor RR v8 4,6 1997

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Royw

demontage motor RR v8 4,6 1997

Berichtdoor Royw » 09 Jan 2013, 21:07

Ik ben de bouten waar de motor mee aan de bak zit gemonteerd aant zoeken .Heb er pas 4 gevonden .
Iemand tips ?
Dit is de RR
viewtopic.php?f=12&t=3037

piet_g

Re: demontage motor RR v8 4,6 1997

Berichtdoor piet_g » 10 Jan 2013, 08:18

Royw schreef:Ik ben de bouten waar de motor mee aan de bak zit gemonteerd aant zoeken .Heb er pas 4 gevonden .
Iemand tips ?
Dit is de RR
viewtopic.php?f=12&t=3037

nu weet ik dat er bij onze series iets van 13 in zitten. Maar heb je al een keer in het onderdelen boek gekeken hoeveel moertjes / boutjes je nodig hebt. of de werkplaats handleiding?

en anders even in de weer met ontvetter om te kijken of ze misschien super vuil zijn.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jan 2013, 16:30

even uit het hoofd.... is lang gelee

zeer zeker een stuk of 8, misschien wel 10 meen twee maten, allemaal metrisch

enige niet metrischedraden zijn de tapeinden van de uitlaat en de boutjes van de cardanassen en wellicht een sensor hier en daar
gone

Royw

Berichtdoor Royw » 10 Jan 2013, 23:28

Ik heb er 8 gevonden ,6 er uit ......en die laatste 2 wil ik maar niet bij komen .
Ga nog een poging doen met frisse energie en anders laat ik de bak wat zakken .

Heb wel een cdrom met wat RR p38 info werkplaatshandboek staat er bij ,
staat alleen geen enkele demontage handleiding in .

Dan heb ik nog autodate maar daar staan alleen aanhaalmomenten in enz
Wel ben ik er de krikpunten tegen onder de assen word gezegd maar ik heb steeds gwoon onder het chassis opgekrikt .
Vraag me nu alleen af of het mss slecht voor de luchtvering is .

Mvg Roy

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jan 2013, 07:44

nee, luchtvering kan daar best tegen. krikken onder de assen is doodeenvoudig omdat het de veerweg aan krikhoogte scheelt..... 8-)

de bovenste twee kom je het best aan door de bak te laten zakken, let hierbij op kabels en leidingen en of je fan niet tegen de radiateur komt.

bak onder auto vandaan halen heb ik bij de p38 maar twee keer gedaan, 13 jaar terug, maar volgens mij kan de boel na langzaam achterover zakken wel "vrij" hangen (dus zonder achter nog te ondersteunen)
daarna aan de voorkant de motor ondersteunen met houtblokjes op as/panhardstang of wat er geschikt voor is zodat ie niet voorover valt als de bak er af gaat...
plaatje tegen koppelingshuis onderaan,bij cater weghalen en de bouten waarmee de koppelomvormer aan de "vliegwielplaat" vastzit heb je al gedaan? meen 3, anders 4 bouten zijn dat

bedenk me dat je de donor sloopt....krijg je de hele boel niet geheel eruit? de motor en bak tezamen dus?
gone

Royw

Berichtdoor Royw » 11 Jan 2013, 11:35

Ik ben nog niet met de donor bezig ...Nu het schade blok aant uitbouwen dan is de donor aan de beurt .

Ik heb de waterpomp met fan al gedemonteerd ,dus tussen blok en radiator heb ik redelijk wat plek .
Ga de motor er aan de bovenkant uit halen ,motorkap heb ik ook gedemonteerd .

Ook heb ik een opmerking gevonden in keuringpapieren dat de bak wat olie zou zweten .
Nu doe ik nog avondschool autotechniek en volgende jaar gaan we heel jaar met versnelingsbakken aan de gang .
Dan wil ik de reserve bak reviseren en wisselen met de bak die er nu onder zit .

Met de donor ga ik het via de onderkant proberen te doen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jan 2013, 11:56

ik bedoeld naar boven er uit...... naar beneden de motor eruit zal wat lastig zijn met de koppen er op, en sowiezo zit je as dan in de weg.

motorkap van p38 kan vertikaal.......bekend?

automaat reviseren......zou ik niet zelf aan beginnen.....zat bedrijven die dat doen als core business en dan nog geen topresultaat afleveren......,de meeste dhz sleutelaars missen er ook het gereedschap voor
gone

Royw

Berichtdoor Royw » 30 Jan 2013, 20:38

motorkap van p38 kan vertikaal.......bekend? Dat wist ik niet .

Heb het een beetje druk ,dus niet veel meer aan de RR kunnen doen .Wel bij de Laro Daeler geweest voor pakking van het inlaatspruitstuk.
Met het bwj 97 kwam de beste man met een tekening van een ander inlaatspruitstuk aan ,dus maar ff niks besteld .

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jan 2013, 20:47

een 97er zou een GEMS motormanagement moeten hebben, boven op de motor staat een "blok" met 4,6 erop

vanaf 99 zit er een THOR (bosch manangement) motor in, die heeft een inlaat die er uit ziet als 8 buizen die om en om van klepdeksel naar het midden tegen elkaar aan liggen.

De inlaatspruitstukpakking is volgens mij bij beide motoren gelijk. naast de gebogen "plaat" heb je ook twee rubberstrookjes nodig. Zelf gebruik ik op de pakking ook nog een laagje hylomar compound, dun aangebracht als extra afdichting

je mag uiteraard bij de dealer je parts betrekken... maar er zijn voordeliger kanalen :P

Motorkap.....makkelijkst met zijn tweeën te doen, maar het kan alleen
motorkap open zetten
met klein schroevendraaiertje het klemmetje over het kogelgewricht beneden iets naar "buiten" trekken en iets naar benee schuiven (zodat ie niet terug schiet)
Andere kant ook
Gasdemper ontlasten (motorkap lichtjes verder open drukken) en gewricht van het kogeltje trekken
motorkap rechtop zetten en vergrendellippen over het pennetje doen

de vergrendellip is een verend staalplaatje op het scharnier, dit aan de gebogen kant iets optillen en om het draaipunt draaien tot het pennetje op het scharnier in het gat in de vergrendellip valt.
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 30 Jan 2013, 20:52

Royw schreef:motorkap van p38 kan vertikaal.......bekend? Dat wist ik niet

Yes, disconnect the 2 telescopic supports (support the motorkap when you do this) and then there is a seperate part on the hinges that slide onto a lug on the hinge itself and hold the motorkap up

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”