Nog steeds problemen met alarm en verlichting

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MichelvanDoorn

Nog steeds problemen met alarm en verlichting

Berichtdoor MichelvanDoorn » 03 Jan 2013, 19:16

Een maand geleden heb ik mijn eerste probleempje op het form gezet en nu....dus een maand later :silly: ben ik er nog niet helemaal uit. Maar we komen steeds dichter bij.

Vraag is nu...In de kabel boom boven de zekeringkast Achter de versnellingspook zitten 3 blokjes allemaal een andere kleur.
Vraag niet wat voor kleur want ik ben kleurenblind B). een daar van.... (lijkt op blauw (licht blauw )) Een cm of 4 breed en 5 lang en 1 cm dit kan de oorzaak zijn van mijn storing.
Licht schakelaar aan alarm gaat af ( alleen de signaal van het alarm niet de claxon ) en verlichting blijft uit...het blokje iets draaien verlichting gaat aan en alarm gaat uit.
Blokje terug draaien lichten gaan uit alarm gaat weer af...kan bijna niet anders dan dat hier de sluiting in zit. maar wat zijn dit voor blokjes en zijn deze te vervangen. er komen aardig wat draadjes bij een in dit blokje ...een stuk of 10/15.

ben benieuwd naar de reacties.

Groeten, Michel.

Roger B.

Re:Nog steeds problemen met alarm en verlichting

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2013, 19:25

afgezien van het feit dat bewegen van het blokje natuurlijk geen invloed op het branden van de verlichting zou mogen hebben.....

wil dit niet zeggen dat dit je oorzaak is, het alarm kan ook uit gaan omdat je licht uit gaat (dus dat er elders een verbinding zit)

heb je een trekhaak? heb je die al eens losgekoppeld?(meen rechts achter van onderaf omhoog grijpen zit een grijze stekker van je trekhaakdoos )
gone

MichelvanDoorn

Berichtdoor MichelvanDoorn » 03 Jan 2013, 19:41

Maar het vreemde is, dat elke keer als ik aan het zoeken ben naar de storing en ik in de buurt ben van het blokje het alarm er mee ophoud en de verlichting zoals het hoort aan gaat.
De kabelboom boven de zekeringkast is draadje voor draadje nagekeken en het gebeurde regelmatig dat als ik daar met mijn vingers tussen de draden zat de storing ineens weg was.
Vandaar dat ik daar blijf zoeken. en nu dus eigenlijk weer. Alleen op het moment dat ik het bewuste blokje in mijn hand had ging het alarm weer af en de verlichting uit. en na iets te draaien het alarm weer uit gaat en mijn lichten aan gaan.
Het liefst zou ik dit blokje willen open maken om te kijken of er iets niet lekker zit of gewoon vervangen. als het dan nog niet opgelost is gaan we weer een stap verder.en zal ik zeker even kijken naar de trekhaak zoals jij zegt. maar wat is dit blauwe blokje??

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2013, 19:58

oke das wat anders dan wat je boven schreef, licht gaat uit en alarm stopt, licht gaat aan en alarm gaat....

dan zou ik inderdaad eens uitzoeken om wat voor blokje het gaat, is dat een relais, of een stuurunit of? maak er anders een duidelijke foto van
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jan 2013, 20:22

Goedenavond Michel,

Of het bij jou van toepassing is weet ik niet maar in het recente verleden kwamen er wel eens raadselachtige klachten langs die lang niet oplosbaar leken totdat bleek dat de problemen zaten in de relais-voet. Da's natuurlijk heel gemeen: je meet de juiste waarden, het relais is goed, en toch blijven er problemen ...

Nu jij zegt dat "rammelen" aan zo'n relais-doosje "helpt" zou het natuurlijk maar zo kunnen dat de (of een van de) oorzaken achter het relais zitten.

Groeten MarcS

MichelvanDoorn

Re: Nog steeds problemen met alarm en verlichting

Berichtdoor MichelvanDoorn » 11 Jan 2013, 09:55

Dit is het bewuste blokje. Ik ben er voor 99% zeker van dat deze connector het probleem is.
Ga deze nu uit elkaar halen en de draden door verbinden met elkaar en een krimp hoesje er over heen.
foto blokje Defender.jpg
foto blokje Defender.jpg (45.21 KiB) 5895 keer bekeken

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jan 2013, 11:05

check wel even dat je alleen draden aan elkaar zet die in dat blokje ook verbonden zijn :roll:
gone

conny

Berichtdoor conny » 11 Jan 2013, 16:44

Dat lijkt wel op een stekker! Moet die niet ergens in? Verder lijkt het wel of er een brand/schroei plekje zit op dat blauwe blokje. klopt dat?

Ook zie ik dat er schotchblokjes gebruikt worden :evil: Haal die dingen eruit en vervang dat door soldeerwerk met krimpkousjes. De blokjes moet je ver van je auto houden!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jan 2013, 19:39

nee dat is geen stekker, of eigenlijk is het een soort stekker met een contrastekker erin waarin polen van de stekker doorverbonden zijn. de "stekkers" gaan verdomd lastig uit elkaar.

de freelander 1 had er ook tig onder het dash zitten.

dat scotsch blokje was me niet opgevallen, maar inderdaad (r.o)

die dingen zijn helemaal niet voor litzekern draad bedoeld, maar voor vaste kern...
gone

MichelvanDoorn

Berichtdoor MichelvanDoorn » 11 Jan 2013, 21:08

Whahahah die blokjes zitten er inderdaad in. hier mee zijn de radio en een extra leeslampje mee verbonden.
Maar we zijn nu alles aan het recht breien. en ja kleur bij kleur zoals ze in het blokje zitten.
Laatst gewijzigd door MichelvanDoorn op 12 Jan 2013, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Techniek”