koppeling slipt door def 110 td5 2004

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
def92

koppeling slipt door def 110 td5 2004

Berichtdoor def92 » 03 Jan 2013, 10:05

Beste,

Ik heb al een tijdje last dat tijdens het rijden de koppeling opeens doorslipt en de motor dus hoog in toeren gaat , maar de defender dus traag op gang komt. Heel lastig op de oprit van een autosnelweg. Hier heb ik me nooit erg zorgen over gemaakt aangezien het 1 keer op de paar maand even voorkwam.

Nou sinds begin deze week wordt het steeds erger en erger. Soms Haal ik de 40 km per uur niet eens. en als ik deze wel haal, duurt het een tijdje. Gevaarlijk dunkt me op de oprit van een autosnelweg wanneer vrachtwagens moeten inhouden om mij daarna te passeren.

Nu vroeg ik mij af wat hiervan de reden is?

- Koppeling heb ik exact een jaar geleden vervangen. -> sindsdien niet veel off road meer gezien. Terug koppeling aan gort?
- olieLekkage aan de bourage (afdichtingsseal) van de krukas?
- Vliegwiel is niet vervangen met wissel koppeling. Kan het hier aan liggen?

Zijn er nog meerdere mogelijke oorzaken? Zoals Koppelinsvork? druk lager? 1 van de koppelingcilinders?

alvast bedankt,

groeten bas

Roger B.

Re: koppeling slipt door def 110 td5 2004

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2013, 10:18

klemmend druklager kan, heb ik na doorwading in dun zand/dik water al eens gehad (daarvoor zou je die plug in je koppelingshuis moeten draaien)

olielekkage die plaat vettig gemaakt heeft kan

verglaasde plaat/ te heet geworden diafragma kan

foutief gemonteerde koppeling kan

drukvork bij Td5 zelden (tov tdi) en zou ook effect hebben op gevoel in pedaal

het zou nog kunnen dat vervuiling ofzo zorgt dat bij loslaten de slave maar langzaam drukloos wordt.
gone

def92

Berichtdoor def92 » 03 Jan 2013, 10:44

Roger B. schrijft:
klemmend druklager kan, heb ik na doorwading in dun zand/dik water al eens gehad (daarvoor zou je die plug in je koppelingshuis moeten draaien)

olielekkage die plaat vettig gemaakt heeft kan

verglaasde plaat/ te heet geworden diafragma kan

foutief gemonteerde koppeling kan

drukvork bij Td5 zelden (tov tdi) en zou ook effect hebben op gevoel in pedaal

het zou nog kunnen dat vervuiling ofzo zorgt dat bij loslaten de slave maar langzaam drukloos wordt.

Plug heb ik er al eens proberen uit te halen maar ik draai deze gewoon kapot wegens te vast. Kan ik hier een bout inlassen en dan met een dopsleutel de bout losdraaien? Of ga ik gaten branden wanneer ik op de plug las?

Koppeling is juist gecentreerd.Heb dit gedaan bij een doe het zelf garage mits hulp van de eigenaar.

met het koude weer een aantal weken geleden is het wel zo dat mijn koppelingspedaal heel licht aanvoelde. Wanneer ik deze een stuk of 20 keer in trapte, werd deze geleidelijk aan terug zoals het hoort. Ik dacht dat dit te wijten was aan een lekje id slave cilinder. Ondertussen is dit voorval verholpen. Kan dit te maken hebben met De koude tempertaturen van een paar weken geleden? Of is het probleem van een sponzig pedaal verschoven naar de slippende koppeling?

Zo meteen de slave cilinder maar eens controleren.

groeten bas

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2013, 10:51

centreren van de koppeling merk je alleen bij montage...

ik begrijp dat je plug er in zit, maar er nirt uit wil? dan zou lekkage ook slecht zichtbaar zijn....
als de plug nog in de sletel past, kun je proberen het huis een beetje warm te stoken voor je pkug probeert te draaien
gone

def92

Berichtdoor def92 » 03 Jan 2013, 10:56

Roger B. schrijft:
centreren van de koppeling merk je alleen bij montage...

ik begrijp dat je plug er in zit, maar er nirt uit wil? dan zou lekkage ook slecht zichtbaar zijn....
als de plug nog in de sletel past, kun je proberen het huis een beetje warm te stoken voor je pkug probeert te draaien

Aangezien het centreren met een Tool gedaan is, neem ik aan dat dit goed gecentreerd is? Zijn dit dan de symptomen van een slecht gecentreerde plaat?

Plug past nog maar moeilijk in de sleutel. Vandaar dat ik er een bout in wou lassen.

Sebastian

Re:koppeling slipt door def 110 td5 2004

Berichtdoor Sebastian » 03 Jan 2013, 10:57

Als de plug er altijd inzit, kan olie van een lek er ook niet uit en dus misschien je probleem zijn?
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover

Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8

def92

Re:koppeling slipt door def 110 td5 2004

Berichtdoor def92 » 03 Jan 2013, 11:00

Sebastian schrijft:
Als de plug er altijd inzit, kan olie van een lek er ook niet uit en dus misschien je probleem zijn?

Ja bourage van de krukas die olie lekt was altijd mijn eerste idee aangezien koppeling vorig jaar vervangen was. Daarom dat ik ook geprobeerd heb van deze eruit te draaien maar dit lukt me niet vanwege 'vervormde plug'. Vandaar de vraag of ik gaten brand in de plug als ik er een bout inlas.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jan 2013, 11:06

Bas,

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de hydraulische leidingen een beetje dicht zitten: als je de koppeling intrapt dan douw je de vloeistof er wel door, maar teruglopen gaat traag.
Of je koppelingspedaal heeft niet genoeg vrije slag, dan blijft de hydrauliek onder druk staan omdat de mastercylinder niet "vrij" komt. In het laatste geval kan er ook een relatie zijn met warm en koud ... door de temperatuursverschillen neemt dan de druk toe.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2013, 11:19

ind e1 daad, vrije slag is ook nog een optie.....goed van je Marc..

nee niet juist centreren van de plaat zorgt er voor dat je de bak niet gemonteerd krijgt, zit de bak er goed op, dat centreert ie bij eerste keer ontkoppelen verder op de priseas
gone

def92

Berichtdoor def92 » 03 Jan 2013, 11:19

Landmarcs schrijft:
Bas,

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de hydraulische leidingen een beetje dicht zitten: als je de koppeling intrapt dan douw je de vloeistof er wel door, maar teruglopen gaat traag.
Of je koppelingspedaal heeft niet genoeg vrije slag, dan blijft de hydrauliek onder druk staan omdat de mastercylinder niet "vrij" komt. In het laatste geval kan er ook een relatie zijn met warm en koud ... door de temperatuursverschillen neemt dan de druk toe.

Groeten MarcS

Indien de leidingen dichtzitten, leidingen vervangen of gewoon de vloeistof eens vervangen?

Hoe kan het koppelingspedaal niet genoeg vrije slag hebben? door de veer aan het pedaal of begrijp ik je verkeerd?

groeten bas

Terug naar “Techniek”