Mijn 1985-er 110 (3 mnd in bezit) staat met de voorwielen zo schuin naar binnen dat..je kunt wel raden hoe de banden er uit zien.
Waar pas ik dit camber (zo heet 't geloof ik) aan en hoeveel mag ze hebben?
Ze staan dus bovenaan meer naar binnen dan onderaan, niet persé de voorkant tov achterkant van het wiel.
Ook wil ik voor restauratie alle ruiten uit de deuren en schuifraampjes halen, wat is de truuk om ze onbeschadigd uit de deuren en framepjes te krijgen?
Camber en glas
- JoostKenya
Re:Camber en glas
Aangezien deze auto een starre vooras heeft is het camber nul.
Het is ook niet instelbaar.
wanneer de wielen scheef onder de auto staan dan:
- hebben de fusse lagers extreem veel speling
of
- hebben de wiellagers extreem veel speling
of
- de asstomp (stub axle) is gebroken
of
- (is de as krom)
Krik één van de voorwielen eens op en probeer het wiel met je handen te bewegen.
Dan kan je de speling voelen.
De fusee lagers worden afgesteld met shims. Daarvoor is het goed om even goed het werkplaatshandboek door te lezen. (te vinden op internet) Voor het afstellen van de wiellagers geldgt hetzelfde.
Het is ook niet instelbaar.
wanneer de wielen scheef onder de auto staan dan:
- hebben de fusse lagers extreem veel speling
of
- hebben de wiellagers extreem veel speling
of
- de asstomp (stub axle) is gebroken
of
- (is de as krom)
Krik één van de voorwielen eens op en probeer het wiel met je handen te bewegen.
Dan kan je de speling voelen.
De fusee lagers worden afgesteld met shims. Daarvoor is het goed om even goed het werkplaatshandboek door te lezen. (te vinden op internet) Voor het afstellen van de wiellagers geldgt hetzelfde.
JoostKenya schrijft:
?????? Heeft er natuurlijk helemaal niks mee te maken.
Defender 110 300Tdi
Ninety 200Tdi
Ninety 200Tdi
rrover schrijft:
Niet? Bij een afhankelijke wielophanging is dat meestal te verstellen, hoe wil je dat bij een starre as gaan doen? :huh: :huh:
JoostKenya schrijft:
Niet? Bij een afhankelijke wielophanging is dat meestal te verstellen, hoe wil je dat bij een starre as gaan doen? :huh: :huh:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Roger B. schrijft:
Hoe wil je aan de achteras dan het camber stellen? De as krom buigen of de flenzen met shims scheef monteren? :huh: :huh:
achter wel..... voor niet
Hoe wil je aan de achteras dan het camber stellen? De as krom buigen of de flenzen met shims scheef monteren? :huh: :huh:
Edward van Vugt
-
Roger B.
was reactie op rrover, niet op jou...tegelijk berichtje geplaatst he..
en achter is bij starre as camber nul omdat je steekas recht is, voor kan het camber wel afwijken van nul, en theoretisch zelfs afstelbaar zijn omdat je homokineten hebt en de asstomp dus niet in lijn hoeft te staan met de steekas. Durf niet te zeggen of het camber nul is of niet, maar het is niet zomaar af te stellen bij een landrover
en achter is bij starre as camber nul omdat je steekas recht is, voor kan het camber wel afwijken van nul, en theoretisch zelfs afstelbaar zijn omdat je homokineten hebt en de asstomp dus niet in lijn hoeft te staan met de steekas. Durf niet te zeggen of het camber nul is of niet, maar het is niet zomaar af te stellen bij een landrover
gone
Roger B. schrijft:
Met camber hield ik me alleen bezig op de GTI'tjes. Die hebben geen achterwielaandrijving. ;) ;)
Moet zeggen dat ik het spoor ook alleen controleer als ik gekke slijtage zie op de banden. :blush: :blush:
was reactie op rrover, niet op jou...tegelijk berichtje geplaatst he..
Met camber hield ik me alleen bezig op de GTI'tjes. Die hebben geen achterwielaandrijving. ;) ;)
Moet zeggen dat ik het spoor ook alleen controleer als ik gekke slijtage zie op de banden. :blush: :blush:
Edward van Vugt
-
Roger B.
of als ie naar een kant wegloopt op de weg.... moet de DSE effe checken, maar eerst ff stuur en spoor stangen vernieuwe
en bij GTI en andere golfjes viel achter ook bitterweinig af te stellen aan de wielstanden
en bij GTI en andere golfjes viel achter ook bitterweinig af te stellen aan de wielstanden
gone
Roger B. schrijft:
Mijn Golfjes waren net zo origineel als mijn 130 nu..... :P :P
of als ie naar een kant wegloopt op de weg.... moet de DSE effe checken, maar eerst ff stuur en spoor stangen vernieuwe
Mijn Golfjes waren net zo origineel als mijn 130 nu..... :P :P
Edward van Vugt