Beste mensen!
De auto heeft er al een tijdje last van (ik verdenk de iets hogere nieuwe schokdempers en veren ervan dat zij de oorzaak zijn) maar onze Def90Td5 heeft last van het volgende:
Als je het gas los laat en de auto uit laat rollen dan ontstaan er ergens rond de 60km trillingen die ergens voor uit de aandrijving lijken te komen. Deze trillingen/rammelen zijn niet te merken als je optrekt.
Maar weer wel als je de auto probeert op een constante snelheid van 60km te houden.
Iemand enig idee waar ik moet beginnen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Erno
Trillen Def90Td5 bij 60km
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Trillen Def90Td5 bij 60km
Wellicht sleetse kruisjes ?
Door de verhoging krijgen de kruisjes meer werk te doen, dus dat zou de connectie met de verhoging kunnen verklaren.
En dat de trillen weg blijft bij gas erop zou verklaard kunnen worden doordat alles onder spanning staat als je gas erop hebt. Bij uitrollen, maar ook bij constante snelheid, is er meer "ruimte".
Groeten MarcS
Door de verhoging krijgen de kruisjes meer werk te doen, dus dat zou de connectie met de verhoging kunnen verklaren.
En dat de trillen weg blijft bij gas erop zou verklaard kunnen worden doordat alles onder spanning staat als je gas erop hebt. Bij uitrollen, maar ook bij constante snelheid, is er meer "ruimte".
Groeten MarcS
- Andre Kuijt
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 15 Jan 2007, 11:51
- Contact:
Re:Trillen Def90Td5 bij 60km
Erno,
Doordat je de voorkant iets verhoogt heb staat de vooras er iets gedraaid onder. Hierdoor krijg je waarschijnlijk die trillingen.
Hier zijn correctie radius armen voor in de handel. Daar kun je de schuinstand mee opheffen. Daardoor zal de trilling verminderen.
Check eerst wel even goed of al je rubbers bij je vooras en panhard stang en stuurinrichting nog in goede staat zijn, dit kan ook trillingen veroorzaken.
Doordat je de voorkant iets verhoogt heb staat de vooras er iets gedraaid onder. Hierdoor krijg je waarschijnlijk die trillingen.
Hier zijn correctie radius armen voor in de handel. Daar kun je de schuinstand mee opheffen. Daardoor zal de trilling verminderen.
Check eerst wel even goed of al je rubbers bij je vooras en panhard stang en stuurinrichting nog in goede staat zijn, dit kan ook trillingen veroorzaken.
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl
Re:Trillen Def90Td5 bij 60km
Andre Kuijt schrijft:
Dat klopt niet André. Die stand (caster) beïnvloed het sturen, maar veroorzaakt zelf geen trilling. Sterker nog, door die armen die jij noemt te monteren komt da diff weer vlakker te staan waardoor de cardanas nog meer onder een hoek komt en dat veroorzaakt meestal weer trilling. Eerst de oorzaak zoeken. Dus eerst een keer de cardanas eraf om te weten of het daaraan ligt en zo verder zoeken.
Erno,
Doordat je de voorkant iets verhoogt heb staat de vooras er iets gedraaid onder. Hierdoor krijg je waarschijnlijk die trillingen.
Hier zijn correctie radius armen voor in de handel. Daar kun je de schuinstand mee opheffen. Daardoor zal de trilling verminderen.
Check eerst wel even goed of al je rubbers bij je vooras en panhard stang en stuurinrichting nog in goede staat zijn, dit kan ook trillingen veroorzaken.
Dat klopt niet André. Die stand (caster) beïnvloed het sturen, maar veroorzaakt zelf geen trilling. Sterker nog, door die armen die jij noemt te monteren komt da diff weer vlakker te staan waardoor de cardanas nog meer onder een hoek komt en dat veroorzaakt meestal weer trilling. Eerst de oorzaak zoeken. Dus eerst een keer de cardanas eraf om te weten of het daaraan ligt en zo verder zoeken.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Andre Kuijt
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 15 Jan 2007, 11:51
- Contact:
Re:Trillen Def90Td5 bij 60km
Ed,
Ik heb dit namelijk een x gehad bij een 110 na verhogen vandaar dat ik het aangaf. Bij mij was het opgelost na het plaatsen van de correctie armen.
Maar inderdaad kruisstukjes kunnen ook het probleem zijn.
Ik heb dit namelijk een x gehad bij een 110 na verhogen vandaar dat ik het aangaf. Bij mij was het opgelost na het plaatsen van de correctie armen.
Maar inderdaad kruisstukjes kunnen ook het probleem zijn.
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Trillen Def90Td5 bij 60km
heel erg afhankelijk van de mate van verhogen, tot een inch of twee is correctie niet nodig.
naar aanleiding van het onbelaste wanneer de trilling er is, ga ik uit van kruisjes van de cardanas
naar aanleiding van het onbelaste wanneer de trilling er is, ga ik uit van kruisjes van de cardanas
gone
Re:Trillen Def90Td5 bij 60km
Kun je voelen of de kruisjes versleten zijn?
En zo ja, hoe?
Ik heb nl het idee dat alles nog lekker strak zit als ik aan de aandrijfassen draai....
Erno
En zo ja, hoe?
Ik heb nl het idee dat alles nog lekker strak zit als ik aan de aandrijfassen draai....
Erno
Re:Trillen Def90Td5 bij 60km
De 2 "gewrichten"die met elkaar zijn verbonden dmv de kruisjes vastpakken, en proberen ze tov mekaar te verdraaien.
Daar mag nul speling inzitten.
Dus per hand 1 gewricht stevig vastpakken, en proberen de boel te verdraaien tov makaar.
Het mooiste is alle wielen van de grond en bakken in z'n vrij.
Daar mag nul speling inzitten.
Dus per hand 1 gewricht stevig vastpakken, en proberen de boel te verdraaien tov makaar.
Het mooiste is alle wielen van de grond en bakken in z'n vrij.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten