dynamo p38 1997

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
robocop

dynamo p38 1997

Berichtdoor robocop » 20 Dec 2012, 22:19

Msschien kan iemand mij helpen met een probleem.

Ik heb een LR ype RangeRover 1997 4.6 HSE benzine en in de wintermaanden sta ik regelmatig met een lege accu.
Nu heb ik al twee opeenvolgende jaren een nieuwe accu gekocht, merk Bosch etc, met garantie, dus vorig jaar een nieuwe gehad op garantie.
Vorig jaar ook de dynamo vervangen ivm startproblemen.

IN de zomermaanden heb ik geen last.

Nu staat de auto bij een garage en hebben de auto nagekeken op lekstroom, hiervan is geen sprake.
Dynamo is doorgemeten en deze geeft lastroom 13.8, en moet 14.2 zijn of zo.
Tijdens doormeten is wel gebleken dat als de stoelverwarming of achteruit verwarming aangezet wordt de accu niet meer laadt.
IN de auto zit een 100 Ampere Dynamo, en n u is de vraag , weet iemand of dit de juiste dynamo is, of moet er een zwaardere Dynamo in een 150m Ampere???
Of weet iemand misschien een andere oorzaak in deze??
Ik zou zeer geholpen zijn met info, want niet rijden is en straf.

Alvast bedankt voor de reacties

Roger B.

Re: dynamo p38 1997

Berichtdoor Roger B. » 20 Dec 2012, 22:27

laadstroom niet gemeten? als de accu flink leeg is kan het wel voorkomen dat de laadspanning wat lager is.

er staat me iets bij dat een hse een 120a dynamo had
gone

robocop

Berichtdoor robocop » 20 Dec 2012, 22:39

is dat ergens na te kijken welke type dynamo of dit daadwerkelijk een 120A nodig is?

Laadstroom etc is allemaal doorgemeten

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Dec 2012, 22:47

Mij lijkt dat de accu niet doet wat ie nominaal zou moeten kunnen.
Tel gewoon eens op hoeveel Amp aan gebruikers aan staat als de accu niet meer wordt bijgeladen.
Doe de proefjes wel bij een matig verhoogd toerental want bij stationair levert de dynamo niet zijn nominale prestaties. Als je weet met welke verbruikers aan de laadstroom voor de accu nul is (ofwel de boordspanning gezakt is tot onder de 13V) dan weet je dus hoeveel de dynamo leveren kan.

Verder is het ook verstandig om eens goed te kijken of de accu wel goed aan het boordnet zit (en ook de dynamo goed is aangesloten). Als er kleine overgangsweerstandjes zijn dan wordt het 's winters moeilijker om de accu vol te krijgen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Dec 2012, 08:22

robocop schrijft:
is dat ergens na te kijken welke type dynamo of dit daadwerkelijk een 120A nodig is?

Laadstroom etc is allemaal doorgemeten

en wat is dan de max laadstroom die de dynamo leverrt? (dus zoveek mogelijk verbruikers aan, en zien wanneer de laadstroom niet meer hoger wordt)

op de dynamo staat (als het er niet afgegaan is) welke laadstroom ie levert....

en nodig is een relatief begrip..... dat ligt er aan wat jij allemaal aan zet aan verbruikers...

en hoe lang de stukken zijn die je rijdt....

rij je elke ochtend en middag 10 km met stoelverwarming, voorruit verwarming, aanjager hoog, verlichting aan, en nog wat kleine verbruikers, dan heeft je dynamo het verdomd zwaar om nog wat in je accu te krijgen en het opgenomen startvermogen te herstellen, en raakt je accu langzaam leeg.

rij je elke ochtend en middag 100 km waarvan de eerste 10 met alles boven genoemd aan, maar daarna bijvoorbeeld aanjager lager en ruitverwarmingen uit, dan kan de dynamo de accu wel voldoende bij laden..

je kunt je dus ook afvragen of je niet onredelijk veel verwacht van zo'n dynamo....

verder zoals marc al zei, overgangsweerstanden die laden beperken bekijken
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Dec 2012, 10:08

Als je met deze temperaturen (of "liever" nog kouder) alleen maar de stukjes van 10 km rijdt dan is het sowieso een probleem.
Een accu neemt als laadstroom "vuistregel" ongeveer 10% van zijn nominale Ah-vermogen, dus een 100 Ah accu laad met ongeveer 10 A. Als je slechts 10 minuten die 10 A in je accu stopt dan maak je dus net aan 15 sec 400 A startstroom goed (is slechts een benaderend rekenvoorbeeld). Dit alles dus onder verder gunstige omstandigheden: een koude accu levert minder en laadt ook minder efficiënt, en een ritje van 10 km zal veelal gepaard gaan met stukjes stationair en met verlichting en andere verbruikers. Wat je ook nog moet meenemen: het laatste stukje laadt je accu ook nog eens langzamer (maar dan is ie inmiddels al wel bijna vol).

Met andere woorden: het is niet alleen de dynamo maar ook de accu die beperkend is. Hoe korter de stukjes die je rijdt hoe meer accu je nodig hebt: niet voor de startstroom (want die haal je eventueel zelfs wel uit een goede maar kleinere accu) maar vanwege de laadstroom (die gewoonlijk niet meer dan 10% van de accu-Ah's is - behalve de dure luxe accu's die soms iets meer laadstroom kunnen verstouwen).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”