Hallo luitjes,
Nu ben ik al een tijdje met m'n koppeling aan het klooien. Hij doet het wel, maar de 2e versnelling kan beter.
In mijn zoektocht naar een oplossing viel mijn oog laatst op een stukje tekst in het reparatiehandboek. Deze vertelde me dat mijn LW beschikt over een versnellingsbak die vooruit volledig gesynchroniseerd is... Kan dat?
Wie helpt?
Synchromesh S3
Synchromesh S3
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Re:Synchromesh S3
Ja dat kan, in zoverre dat een (ouder model) versnellingsbak wel degelijk deels was voorzien van synchromesringen.
Hoe het specifiek met de bak van een LW zit weet ik niet, maar bv een MGB gt je wat ik eens had, bj 67 , daarvan van de 1 en de achteruit niet voorzien van de synchromes.
Hoe het specifiek met de bak van een LW zit weet ik niet, maar bv een MGB gt je wat ik eens had, bj 67 , daarvan van de 1 en de achteruit niet voorzien van de synchromes.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:Synchromesh S3
[strike]Hallo roamer,
Nu weet ik het niet 100% zeker hoe het zat, maar er zijn verschillende versies van de LT76bak. Deze verschillen zitten onder andere in welke versnellingen gesynct zijn.
Geloof dat er ook varianten zijn waarbij alleen 3 en 4 vooruit gesynct zijn, maar 1 en 2 dus niet. Het is dus even handig om eerst even het bak nummer op te zoeken zodat je dit verder uit kunt zoeken omdat het best kan zijn dat er in de loop van de jaren een andere versnellingsbak in gegaan is.[/strike]
Oeps.. omdat ik niet 100% zeker was, heb ik het nog even nagezocht, maar overal vind ik toch dat alle versnellingen vooruit gesynchroniseerd zouden moeten zijn. Mits het leger heeft lopen sleutelen, maar daar zou ik dan met mijn 109 ook last van moeten hebben (die is ook van defensie geweest ;) )
http://www.gerbers.biz/index.php/land-rover/techniek#Versnellingsbak
dank dat ik door alle informatie ik gelezen heb met een 2 of 2a versnellingsbak in de war zit ofzo..
Nu weet ik het niet 100% zeker hoe het zat, maar er zijn verschillende versies van de LT76bak. Deze verschillen zitten onder andere in welke versnellingen gesynct zijn.
Geloof dat er ook varianten zijn waarbij alleen 3 en 4 vooruit gesynct zijn, maar 1 en 2 dus niet. Het is dus even handig om eerst even het bak nummer op te zoeken zodat je dit verder uit kunt zoeken omdat het best kan zijn dat er in de loop van de jaren een andere versnellingsbak in gegaan is.[/strike]
Oeps.. omdat ik niet 100% zeker was, heb ik het nog even nagezocht, maar overal vind ik toch dat alle versnellingen vooruit gesynchroniseerd zouden moeten zijn. Mits het leger heeft lopen sleutelen, maar daar zou ik dan met mijn 109 ook last van moeten hebben (die is ook van defensie geweest ;) )
http://www.gerbers.biz/index.php/land-rover/techniek#Versnellingsbak
dank dat ik door alle informatie ik gelezen heb met een 2 of 2a versnellingsbak in de war zit ofzo..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re:Synchromesh S3
Hmm, ok dus het zou zomaar kunnen dat ik m'n tandjes blijf poetsen omdat ik dus gewoon niet juist schakel...
Een bak van een S2 was alleen tussen 3 en 4 gesynchroniseerd. Dat weet ik.
Waar ik eigenlijk mee zit is of het mogelijk is dat de synchronisatie alleen werkt als je op schakelt, dus niet bij het terugschakelen. (Als dat het geval is snap ik niet waarom ze dat hebben gedaan. Opschakelen is bij een klutsbak, naar mijn ervaring, nooit een probleem.)
Een bak van een S2 was alleen tussen 3 en 4 gesynchroniseerd. Dat weet ik.
Waar ik eigenlijk mee zit is of het mogelijk is dat de synchronisatie alleen werkt als je op schakelt, dus niet bij het terugschakelen. (Als dat het geval is snap ik niet waarom ze dat hebben gedaan. Opschakelen is bij een klutsbak, naar mijn ervaring, nooit een probleem.)
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Re:Synchromesh S3
Roamer schrijft:
Hmm.. dat zou ik niet weten. volgens mij is synchro gewoon beide kanten op.. Ik zit even te denken hoe het gaat met mijn versnellingen, maar het is al weer een paar maanden geleden dat ik er in gereden heb door werkzaamheden aan de laro.
Maar als hij altijd blijft poetsen, hoe netjes je ook schakelt, dan zou mijn gevoel zijn dat de synchro zijn beste jaren heeft gehad.
Hmm, ok dus het zou zomaar kunnen dat ik m'n tandjes blijf poetsen omdat ik dus gewoon niet juist schakel...
Een bak van een S2 was alleen tussen 3 en 4 gesynchroniseerd. Dat weet ik.
Waar ik eigenlijk mee zit is of het mogelijk is dat de synchronisatie alleen werkt als je op schakelt, dus niet bij het terugschakelen. (Als dat het geval is snap ik niet waarom ze dat hebben gedaan. Opschakelen is bij een klutsbak, naar mijn ervaring, nooit een probleem.)
Hmm.. dat zou ik niet weten. volgens mij is synchro gewoon beide kanten op.. Ik zit even te denken hoe het gaat met mijn versnellingen, maar het is al weer een paar maanden geleden dat ik er in gereden heb door werkzaamheden aan de laro.
Maar als hij altijd blijft poetsen, hoe netjes je ook schakelt, dan zou mijn gevoel zijn dat de synchro zijn beste jaren heeft gehad.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re:Synchromesh S3
Dat is het 'm juist. Is alleen bij terugschakelen van 3 naar 2. Neem ik even de tijd (koppeling inhouden) dan gaat het wel.
Zat zelf al te denken dat ik een S2 bak er onder had.
Zat zelf al te denken dat ik een S2 bak er onder had.
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Re:Synchromesh S3
Synchromeshringen werken bij op- en ook bij terugschakelen. Je kan eventueel proberen tussen het schakelen de pook even in neutraal te laten hangen, koppeling opkomen, toefje gasgeven en dan de pook naar de volgende versnelling laten gaan (dubbelclutchen).
Als je dat gedoe vindt is de volgende optie een versnellingsbakrevisie.
Als je dat gedoe vindt is de volgende optie een versnellingsbakrevisie.
Re:Synchromesh S3
Roamer schrijft:
en bij 2 naar 1? dat is namelijk dezelfde synchro en ook het buitenste tandwiel dat over de versnelling heen schuift. Ik weet dat je dit normaal bijna altijd alleen in stilstand zou doen, maar goed het is het waard om het te testen.
Zijn bij jou de eerste en tweede versnelling ook heel kort? bij mij wel in ieder geval vanwege het moeten kunnen trekken van zware dingen.. maar dat kan ook een verschil tussen een 88LW en 109
Dat is het 'm juist. Is alleen bij terugschakelen van 3 naar 2. Neem ik even de tijd (koppeling inhouden) dan gaat het wel.
Zat zelf al te denken dat ik een S2 bak er onder had.
en bij 2 naar 1? dat is namelijk dezelfde synchro en ook het buitenste tandwiel dat over de versnelling heen schuift. Ik weet dat je dit normaal bijna altijd alleen in stilstand zou doen, maar goed het is het waard om het te testen.
Zijn bij jou de eerste en tweede versnelling ook heel kort? bij mij wel in ieder geval vanwege het moeten kunnen trekken van zware dingen.. maar dat kan ook een verschil tussen een 88LW en 109
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: Synchromesh S3
Ben er nog steeds niet achter, maar ik geef niet op...
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Re:Synchromesh S3
piet_g schreef:Roamer schrijft:
Dat is het 'm juist. Is alleen bij terugschakelen van 3 naar 2. Neem ik even de tijd (koppeling inhouden) dan gaat het wel.
Zat zelf al te denken dat ik een S2 bak er onder had.
en bij 2 naar 1? dat is namelijk dezelfde synchro en ook het buitenste tandwiel dat over de versnelling heen schuift. Ik weet dat je dit normaal bijna altijd alleen in stilstand zou doen, maar goed het is het waard om het te testen.
Zijn bij jou de eerste en tweede versnelling ook heel kort? bij mij wel in ieder geval vanwege het moeten kunnen trekken van zware dingen.. maar dat kan ook een verschil tussen een 88LW en 109
De synchromeshring die zijn werk doet bij terug van 3 naar twee (zoals bij Roamer) is de ring van de tweede versnelling.
Bij terug van 2 naar 1 ga ja de ring van de 1e versnelling aanspreken (als de bak die heeft) dat is dus NIET dezelfde synchro.....of zie ik iets verkeerd, of bedoel je wat anders dan je schrijft?
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten