Hallo
Zo juist lid geworden. Lijkt me toch wel handig om samen ervaringen te kunnen uitwisselen.
Nou even voorstellen ben Louk Janssen en heb al zo'n 6 jaar een RRC. Sindsdien al veel moeten repareren aan de Range maar zolang het nog leuk en betaalbaar blijft gaan we nog even door.
Nu reagerend op dit onderwerp.
Ben er sinds een paar jaar achter dat ik een gescheurd blok heb, dit uitzich in waterverbruik en harde slangen. Motor is afgeperst maar konden geen lekkage's vinden. Na koppakrevisie kwam het gewoon weer terug. Vorig jaar heb ik Wondarweld spul gebruikt en dit gaf goede resultaten ( geen lekkage meer) de koelvloeistof die ik daarna gebruikt heb is G12. Nu is weer hetzelfde aan de hand. Weer WW gebruikt nu weer alles OK maar het spul heb ik er nog niet uitgehaald. Op de gebruiksaanwijzing hebben ze het over antivries nadat het spul goed weggespoeld is ( geen koelvloeistof). Nu denk ik zelf dat de G12 op ethyleen basis te agressief is en na een tijdje het spul weer op/weg is.
Vraag is eigenlijk wat voor een koelvloeistof werd er vroegen in deze aluminium V8 blokken gedaan? Tuurlijk een nieuw blok plaatsen en je bent van het probleem af maar dat is nu geen optie.
Louk Janssen
beloofde update WondarWeld bij koelwaterverlies V8
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: beloofde update WondarWeld bij koelwaterverlies V8
een rrc is van voor de g12 vloeistof volgens mij, dus dat zal er niet persee in moeten.
de latere rrc's kregen vaak gewoon koelvloeistof, maar kan me voorstellen dat er vroeger gewoon antivries + water in ging
de latere rrc's kregen vaak gewoon koelvloeistof, maar kan me voorstellen dat er vroeger gewoon antivries + water in ging
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: beloofde update WondarWeld bij koelwaterverlies V8
Roger B. schrijft:
Er is niet zo'n wonder-groot verschil tussen koelvloeistof en antivries+water, zie ook hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol
Groeten MarcS
een rrc is van voor de g12 vloeistof volgens mij, dus dat zal er niet persee in moeten.
de latere rrc's kregen vaak gewoon koelvloeistof, maar kan me voorstellen dat er vroeger gewoon antivries + water in ging
Er is niet zo'n wonder-groot verschil tussen koelvloeistof en antivries+water, zie ook hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: beloofde update WondarWeld bij koelwaterverlies V8
weet ik, maar weet jij wat een fabrikant er nog in stopt? maar dat geldt ook voor "antivries" hoeft ook niet van elke fabrikant exact hetzelfde produkt te zijn...
ik zeg het met een groot voorbehoud, maar denk dat grofgezegd motoren die met koelvloeistof probleemloos draaien dat ook met antivries doen en vice versa...g12 moet je meer mee opletten, en ook met de motoren waar dat in hoort
ik zeg het met een groot voorbehoud, maar denk dat grofgezegd motoren die met koelvloeistof probleemloos draaien dat ook met antivries doen en vice versa...g12 moet je meer mee opletten, en ook met de motoren waar dat in hoort
gone
Re:beloofde update WondarWeld bij koelwaterverlies V8
ff In het algemeen....
Heeft antivries niet een veel hogere stollingsgraad als koelvloeistof?
En was het niet zo dat 1 van de 2 produkten verdund moest worden en dat je daar zelfs ook variaties in had, en het andere puur de motor inging?
Staat me zo snel even niet bij welke nou wat was
Grappig dan te bedenken dat hier in de tropen er alleen gedemineraliseerd watter ingaat aangelengd met een 2 liter anti corrosie additief.
Heb me wel eens afgevraagd waarom, en of koelvloeistof niet een veel betere koelende werking heeft.
Luke
Heeft antivries niet een veel hogere stollingsgraad als koelvloeistof?
En was het niet zo dat 1 van de 2 produkten verdund moest worden en dat je daar zelfs ook variaties in had, en het andere puur de motor inging?
Staat me zo snel even niet bij welke nou wat was
Grappig dan te bedenken dat hier in de tropen er alleen gedemineraliseerd watter ingaat aangelengd met een 2 liter anti corrosie additief.
Heb me wel eens afgevraagd waarom, en of koelvloeistof niet een veel betere koelende werking heeft.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:beloofde update WondarWeld bij koelwaterverlies V8
Luke schrijft:
Luke,
Als je even door-googled dan kan je van alles vinden over anti-vries/koelvloeistof.
(En ter verhoging van de "feestvreugde": de voorgeschreven Havoline XLC koelvloeistof voor bijv. de TD2,4 moet je 1:1 verdunnen.)
Anyway: De ethyleenglycol-water koel-middel-mix is een eigenaardige materie. Zuivere ethyleenglycol bevriest evenzo als water.
Pas rond het ± 1:1 mengen heb je de maximale vriespuntsdaling. Echter, ethyleenglycol koelt slechts half zo goed als water: dus bij 1:1 ben je 25% koelcapaciteit kwijt.
Verder weer een pluspuntje: ethyleenglycol-water-mengsels hebben een hoger kookpunt naarmate er meer ethyeenglycol in zit.
Dan wat betreft gedemineraliseerd water: Dat is beter als vervuild en/of mineraalrijk water. Gedemineraliseerd water is evenwel ook nogal zuur en "reactief", dwz in gedemineraliseerd water lost relatief veel motorblok en radiator op. Daarom dus die anti-corrosie toevoeging. (Wellicht zorgt het anti-corrosie-middel ook voor een kookpuntsverhoging.) Qua oplossen van motorblok is het dus beter weer niet te vaak je koelvloeistof te wisselen.
Groeten MarcS
ff In het algemeen....
Heeft antivries niet een veel hogere stollingsgraad als koelvloeistof?
En was het niet zo dat 1 van de 2 produkten verdund moest worden en dat je daar zelfs ook variaties in had, en het andere puur de motor inging?
Staat me zo snel even niet bij welke nou wat was
Grappig dan te bedenken dat hier in de tropen er alleen gedemineraliseerd watter ingaat aangelengd met een 2 liter anti corrosie additief.
Heb me wel eens afgevraagd waarom, en of koelvloeistof niet een veel betere koelende werking heeft.
Luke
Luke,
Als je even door-googled dan kan je van alles vinden over anti-vries/koelvloeistof.
(En ter verhoging van de "feestvreugde": de voorgeschreven Havoline XLC koelvloeistof voor bijv. de TD2,4 moet je 1:1 verdunnen.)
Anyway: De ethyleenglycol-water koel-middel-mix is een eigenaardige materie. Zuivere ethyleenglycol bevriest evenzo als water.
Pas rond het ± 1:1 mengen heb je de maximale vriespuntsdaling. Echter, ethyleenglycol koelt slechts half zo goed als water: dus bij 1:1 ben je 25% koelcapaciteit kwijt.
Verder weer een pluspuntje: ethyleenglycol-water-mengsels hebben een hoger kookpunt naarmate er meer ethyeenglycol in zit.
Dan wat betreft gedemineraliseerd water: Dat is beter als vervuild en/of mineraalrijk water. Gedemineraliseerd water is evenwel ook nogal zuur en "reactief", dwz in gedemineraliseerd water lost relatief veel motorblok en radiator op. Daarom dus die anti-corrosie toevoeging. (Wellicht zorgt het anti-corrosie-middel ook voor een kookpuntsverhoging.) Qua oplossen van motorblok is het dus beter weer niet te vaak je koelvloeistof te wisselen.
Groeten MarcS
Re:beloofde update WondarWeld bij koelwaterverlies V8
Sja marc, feitelijk zou ik gewoon een goeie koelvloeistof moeten hebben / gebruiken.
Je mag aannemen dat die een betere koelcapaciteit hebben als water.
Daarom begrijp ik ook niet waarom dat hier bij die hoge omgevingstemperaturen ook niet het geval is dat er gewoon koelvloeistof gebruikt wordt
gr
Luke
Je mag aannemen dat die een betere koelcapaciteit hebben als water.
Daarom begrijp ik ook niet waarom dat hier bij die hoge omgevingstemperaturen ook niet het geval is dat er gewoon koelvloeistof gebruikt wordt
gr
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten