Oliepeil Td5 stijgt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Seagull
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Nov 2011, 19:11

Oliepeil Td5 stijgt

Berichtdoor Seagull » 02 Dec 2012, 18:28

Onlangs bleek het oliepeil van mijn 90 Td5 flink gestegen.

Volgens de binnen- en buitenlandse fora komt dit door lekkende brandplaatjes of een gescheurde kop.

Bij Jager de originele brandplaatjes en O-ringen gehaald, alles vervangen en een oliewissel uitgevoerd.

Na 1000 km lijkt het oliepeil weer te stijgen.

Hoe groot is de kans dat een later type Td5 kop scheurd?

Is de diagnose van een gescheurde kop vast te stellen zonder demontage van de kop?

De 90 is van 03-2003, heeft 70K gelopen, verbruikt geen koelvloeistof, start en loopt goed.

Alvast bedankt voor de info,

Jan

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Oliepeil Td5 stijgt

Berichtdoor Roger B. » 02 Dec 2012, 18:49

kan gebeuren, maar de kans is natuurlijk ook aanwezig dat je de o-ringen niet goed gemonteerd hebt en daardoor bij het plaatsen van de verstuivers weer beschadigd hebt en zo de lekkage niet opgelost hebt...

het is van cruciaal belang dat de o-ringen perfect (dus niet getordeerd) in hun sponning liggen, en niet beschadigd worden bij plaatsen van de verstuiver
gone

Seagull
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Nov 2011, 19:11

Re:Oliepeil Td5 stijgt

Berichtdoor Seagull » 02 Dec 2012, 19:07

Voor zover ik weet heb ik de plaatjes en O-ringen netjes en precies geplaatst.

Aangezien het vervangen van de plaatjes en O-ringen redelijk eenvoudig uit te voeren is ga ik liever nogmaals deze klus uitvoeren dan de kop te demonteren.

Overigens viel het wel op dat de brandplaatjes vrij los op de injectoren zaten door inbranding van de nozzle

Groet, Jan

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re:Oliepeil Td5 stijgt

Berichtdoor RobStewart » 02 Dec 2012, 19:52

Hi Jan,

How did you fit the o-rings ? as Roger says it is critical that they do not get stretched or deformed when fitting as invariably they stretch and deform, even a very small amount of stretching will render them useless.

There is a special hard plastic condom that fits over the injector when fitting that rolls the o-ring up the injector and seats it correctly (see attached pdf)

As far as a cracked fuel gallery in the head it is not unknown but is a bugger to detect although we have done it before.

Does the oil taste of diesel ? Yes I'm serious and yes I taste all leaks from Land Rovers to be 100% sure what it is although I don't recommend it as I did have a presumed leak on the pressure regulator on a Td5 DII that that turned out to be Cat Piss from a neighbours cat that had curled up in the space on the right hand bulkhead :S


Rob [file name=Injectors_Td5.pdf size=93024]http://landroverclubholland.nl.webhosting18.transurl.nl/images/fbfiles/files/Injectors_Td5.pdf[/file]
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Oliepeil Td5 stijgt

Berichtdoor Roger B. » 02 Dec 2012, 19:53

diesel lekt in eerste instantie langs de o-ringen voordat ie bij de brandplaatjes komt. brandplaatjes worden platgedrukt bij vastzetten van de verstuiver en daarbij gaan ze doorgaans strakker om de nozzle zitten
gone

Seagull
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Nov 2011, 19:11

Re:Oliepeil Td5 stijgt

Berichtdoor Seagull » 02 Jan 2013, 18:51

De Td5 produceert nog steeds 1 ltr. extra motorolie elke 1000 km.

Vandaag eindelijk even tijd en mooi weer om even de o-ringen en brandplaatjes alsnog nog een keer te vervangen.

Na demontage eigenlijk geen vreemde dingen gezien aan de 2 maanden geleden vervangen brandplaatjes en o-ringen.

Alles met extra zorg en aandacht weer gemonteerd en maar hopen dat het stijgende oliepeil nu verholpen is.

Om eerlijk te zijn ben ik toch bang dat ik te maken heb met een gescheurde kop.

Als er binnenkort een nieuwe topic gestart wordt over advies vervanging Td5 cilinderkop heeft het sleutelen vandaag waarschijnlijk niet geholpen.

Groet, Jan

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Oliepeil Td5 stijgt

Berichtdoor Roger B. » 02 Jan 2013, 19:06

voor je dat topic start even kijken wat er al over te vinden is ;)

denk er ook aan dat met diesel verdunde olie heel slecht smeert en motor en vooral turbo ook schaden
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Oliepeil Td5 stijgt

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jan 2013, 19:16

Roger B. schrijft:

denk er ook aan dat met diesel verdunde olie heel slecht smeert en motor en vooral turbo ook schaden


Precies, iedere 1000 km 1 liter diesel aan de motorolie toevoegen .... dan weet ik niet met welk interval je olie moet verversen om aan de veilige kant te blijven.

MarcS

Seagull
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Nov 2011, 19:11

Re:Oliepeil Td5 stijgt

Berichtdoor Seagull » 02 Jan 2013, 19:20

Mogelijke schade door verdunde olie aan turbo en onderblok is inderdaan een grote zorg.

Volgens mij is er geen andere manier dan 'trail and error' en dure oliewissels om dit probleem te tackelen.

Groet, Jan

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Oliepeil Td5 stijgt

Berichtdoor Roger B. » 02 Jan 2013, 19:34

als het peil zo snel stijgt, zou ik niet 1000km wachten met conclusies trekken, na 250km is het ook wel zichtbaar lijkt me
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten