sneeuwkettingen voor of achter monteren disco 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Robbedoes1968

sneeuwkettingen voor of achter monteren disco 3

Berichtdoor Robbedoes1968 » 26 Nov 2012, 11:34

Het is nog wat vroeg wellicht, maar ik vroeg me af of zodra sneeuwkettingen noodzakelijk zouden zijn (in bepaalde landen is het in elk geval verplicht om ze bij je te hebben heb ik begrepen, zelfs met 4x4) deze op de voor-of achterwielen moeten worden gemonteerd. Iemand die me dat kan vertellen?

Hartelijk dank alvast.

Rob

TomVooges

Re:sneeuwkettingen voor of achter monteren disco 3

Berichtdoor TomVooges » 26 Nov 2012, 11:54

Nou weet ik niet in hoeverre het geavanceerde terrain-response systeem verschillen tussen voor en achteras kan opvangen, maar in principe zul je een auto met permanente 4wd, ook alle 4 wielen van kettingen moeten voorzien.

iemand een architect nodig?

Landmarcs

Re: sneeuwkettingen voor of achter monteren disco 3

Berichtdoor Landmarcs » 26 Nov 2012, 11:57

Rob,

Als je Diff-Lock inzet (dat kan met een Disco 3?) dan kan je met één stel sneeuwkettingen rijden, en kan je daarmee dus aan de wettelijke eisen voldoen (hoewel ... ik meen dat bijv. Zweden er als je ze gebruikt er dan 4 voorschrijft, ook bij 2x4 auto's).
Als je geen Diff-Lock inzet (of als dat niet kan) dan heb je een veelheid aan problemen (of probleempjes). De ketting-wielen hebben een grotere omtrek, maken dus minder omwentelingen als de niet-ketting-wielen (als die laatste al niet doorslaan) dus het midden differenteel doet wat extra werk, en bovenal: als je traction-control hebt (en dat heb je vast bij een Disco 3) dan zal die traction-control de niet-kettingwielen afremmen – deze wielen zullen dus gaan slepen (en dus heb je een erg lastig te berijden auto).

Afgezien van het voorgaande: Één stel kettingen op een 4x4 brengt je maar weinig verder als je al aangepaste winterbanden hebt (en dat laatste is wel aan te bevelen). Als je bijv. zonder kettingen niet meer in het goed berijdbare maar aangereden en dus gladde spoor kan komen dan lukt dat wel met kettingen, maar je rijdt dan ineens met een gemankeerde 2x4 auto (been-there-done-that), en dat is geen pretje.
Eenvoudige conclusie: Als je met goede banden en een goede permanent 4x4 (met traction control) niet verder komt (of daar aan twijfelt) dan heb je liever 4 kettingen. Met 4 kettingen heb je overigens ook ineens weer een ongekende tractie - waar je zonder toch voorzichtig moet zijn met een stukje berm moet je met alleen beducht zijn voor de greppels in die berm.

Wat betreft die kettingen: je hebt hele mooie met krammen etc, maar de iets "betere" (dwz met de aanduiding bestelwagen/4x4/etc.) van het goedkope segment zijn veelal al goed genoeg. Voor de prijzen die je bijv bij "goedkopesneeuwkettingen.nl" ziet hoef je het dus niet te laten.

En wat betreft het omleggen: Het is even een truukje, 't best oefen je thuis eerst even droog bijv. met het reservewiel, en het is prettig als je de smalst passende bandenmaat hebt, dat maakt het makkelijker (smalle winterbanden doen het gewoonlijk ook beter als bredere, dus je hebt hier alleen maar een win-win situatie).

O ja: Ik heb die twee keer dat ik slechts 2 kettingen probeerde ze alleen voor gelegd, maar helling af doe je dan hééél voorzichtig. Daarna heb ik zo snel mogelijk een tweede set kettingen gekocht.

Groeten MarcS

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 26 Nov 2012, 16:59

Heb deze discussie een keer eerder gehoord bij een LRCH avond over T5 platform waar met name Disco 3 bezitters waren. Ik als 'armoedige' Disco 1 bezitter dacht toen: "Tjee als je zo'n dikke auto kan betalen koop je er toch gewoon 4 :-)" Ik moet er wel bijzeggen dat ik ook iemand kende die niet zo lang daarvoor een D3 had gekocht als bij auto bij de Audi RS6 (of was het andersom?)

Groet
Lucas
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Nov 2012, 17:10

Lucas van Lierop schrijft:
Heb deze discussie een keer eerder gehoord bij een LRCH avond over T5 platform waar met name Disco 3 bezitters waren. Ik als 'armoedige' Disco 1 bezitter dacht toen: "Tjee als je zo'n dikke auto kan betalen koop je er toch gewoon 4 :-)" Ik moet er wel bijzeggen dat ik ook iemand kende die niet zo lang daarvoor een D3 had gekocht als bij auto bij de Audi RS6 (of was het andersom?)

Groet
Lucas

Nu is het omleggen (en dus verderop ook het demonteren) van 4 kettingen bijna 2x zoveel werk als maar 2 kettingen, maar verder - vooral omdat je tegenwoordig al zeer adequate kettingen kopen kan voor weinig - zie ik ook geen enkele reden om geen 4 kettingen te kopen.
Ja, één bescheiden reden dan: 4 kettingen nemen ongebruikt 2x zoveel plek in als 2 kettingen.

Overigens, ook op een achterwiel aangedreven 2x4 zou ik 4 kettingen aanbevelen, misschien zelfs nog eerder als op een 4x4 met een diff-lock mogelijkheid.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Nov 2012, 21:36

ik vraag me af of de dikte van een ketting je TC in de war zou sturen.... eerder het verschil in grip dat zorgt dat je TC je remmen op de wielen zonder kettingen warm zal stoken.......

het veiligst is zondermeer alle 4 de wielen, en bij een 4x4 als de D3 zou ik bijna zeggen een must om het TR goed te kunnen blijven gebruiken
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Nov 2012, 22:25

Roger B. schrijft:
ik vraag me af of de dikte van een ketting je TC in de war zou sturen.... eerder het verschil in grip dat zorgt dat je TC je remmen op de wielen zonder kettingen warm zal stoken.......

het veiligst is zondermeer alle 4 de wielen, en bij een 4x4 als de D3 zou ik bijna zeggen een must om het TR goed te kunnen blijven gebruiken

16 mm schakels geven zo'n 4% grotere diameter en dus 4% grotere afrollengte (dus bij iedere omwenteling is het ketting-wiel 10 cm verder als het niet-ketting-wiel).
< NB ik heb voor die 4% een beetje extra inveren van de rubberband meegewogen. >

In ieder geval is permanent 4% verschil al genoeg om de Traction-Control al aardig bezig te houden. Gaan de niet-ketting-wielen ook nog eens grip verliezen dan wordt alles nog erger.
Dus met alleen kettingen voor gaan de achterwielen "slepen" en door dit slepen verliezen ze tractie waardoor ze willen doorslippen en dan moet de Traction-Control helemaal overuren draaien – ik verwacht dat je een vlotte afwisseling van slepen en doorslippen krijgt totdat de Traction-Control het zo warm krijgt dat ie zegt "doe het zelf".
Daarom dus mijn advies: zet DiffLock in als het kan.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Nov 2012, 22:29

een D3 heeft geen difflock.. en je gaat er van uit dat die schakelmaat volledig als diametervergroting werkt..... maar dat werkt niet zo natuurlijk... een deel wordt in het rubber van de ban gedrukt, de rest in de ondergrond, dus van die 4% blijft een stuk minder over....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Nov 2012, 22:51

Roger B. schrijft:
een D3 heeft geen difflock.. en je gaat er van uit dat die schakelmaat volledig als diametervergroting werkt..... maar dat werkt niet zo natuurlijk... een deel wordt in het rubber van de ban gedrukt, de rest in de ondergrond, dus van die 4% blijft een stuk minder over....

Ho, Ho, zoals ik al aangaf: ik houd rekening met een stukje in de band "verdwijnen" van de schakelmaat. Qua afrol-lengte echter moet je - juist vanwege de stevige grip van een ketting - rekenen met de buiten maat van een en ander. Ik heb goed gekeken naar de "footprint" van een ketting-wiel (en van een niet-ketting-wiel) – de ketting geeft een strakke scherpe afdruk (tot het moment dat te kettingen met krammen nodig hebt), gewone winterbanden geven in het beste geval een scherpe afdruk die als een laddertje ligt uitgerold, maar niet zelden zitten er terugkerende "vlakke plekjes" in (ik heb ETC).

Anyway, zelfs al is de ketting-wiel omtrek maar 3% groter dan nog is dat genoeg om de Traction-Control al bezig te houden.

En ... omdat de Disco 3 kennelijk géén DiffLock heeft wordt de beantwoording van de oorspronkelijke vraag alleen maar makkelijker:

neem 4 kettingen !! *

* 13 jaar geleden was het advies bij de LandRover dealer: 4 kettingen, zelfs bij een Defender met DiffLock (en ETC) werden 4 kettingen aanbevolen (twee kon in geval van nood). Later heb ik een Peugeot P4 pirouetjes zien draaien met 2 kettingen ... de bijbehorende militairen waren er erg jolig onder, maar niet echt blij.

Groeten MarcS

PS Qua traction zou het wel een slimme zet kunnen zijn vóór 20 mm schakelmaat (of een gekramde ketting) te kiezen en achter 16 mm. Dan heb je ietsje extra hulp bij het maken van een bochtje.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 26 Nov 2012, 23:06

Robbedoes1968 wrote:
Het is nog wat vroeg wellicht, maar ik vroeg me af of zodra sneeuwkettingen noodzakelijk zouden zijn (in bepaalde landen is het in elk geval verplicht om ze bij je te hebben heb ik begrepen, zelfs met 4x4) deze op de voor-of achterwielen moeten worden gemonteerd. Iemand die me dat kan vertellen?

This is the official Land Rover Discovery 3 Handbook section Sneeuwkettingen:

Rob [file name=SNEEUWKETTINGEN.pdf size=21254]http://landroverclubholland.nl.webhosting18.transurl.nl/images/fbfiles/files/SNEEUWKETTINGEN.pdf[/file]
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”