Ik wil folie op de ruiten plakken van mijn 110 uit 1985, dus net al met draairamen.
De ramen die bewegen wil ik liefst er uit halen en goed schoonmaken alvorens te beplakken.
Ik ben bij een deur vd achterbank maar loop vast. Wat is de truuk?
Ook de schuifraampjes in de loadarea kennen een geheim?
Is hetzelfde probleem ook bij de voordeuren?
Ruiten verwijderen/demonteren
Re: Ruiten verwijderen/demonteren
Hoi,
Als je de ruiten wilt beplakken , en wel in zijn geheel, dan zal je dus feitelijk het hele raammechanisme, inclusief ruit uit de deuren moeten demonteren
Het beplakken van de ruiten is hier eigenlijk iets wat (gezien klimaat en ook persoonlijke veiligheid) bij elke auto aan de orde is, en dus ook bij de mijne het geval geweest.
Bij mij is het gebeurd zonder ruiten te demonteren.
als je dat wel wilt doen hou er dan wel rekening mee dat het willicht moeilijker kan zijn ze weer netjes in het rubber te krijgen , dus zonder de folie te beschadigen.
ook komt het voor dat de folie na verloop van tijd op gaat stropen op de plekken waar je raam bijv aan de onderkant de deur in gaat, of aan de bovenkant in de sponning valt. Verder zijn ook ezelsoren geen uitzondering, en is folie ook maar beprekt mooi en houdbaar
Luke
Als je de ruiten wilt beplakken , en wel in zijn geheel, dan zal je dus feitelijk het hele raammechanisme, inclusief ruit uit de deuren moeten demonteren
Het beplakken van de ruiten is hier eigenlijk iets wat (gezien klimaat en ook persoonlijke veiligheid) bij elke auto aan de orde is, en dus ook bij de mijne het geval geweest.
Bij mij is het gebeurd zonder ruiten te demonteren.
als je dat wel wilt doen hou er dan wel rekening mee dat het willicht moeilijker kan zijn ze weer netjes in het rubber te krijgen , dus zonder de folie te beschadigen.
ook komt het voor dat de folie na verloop van tijd op gaat stropen op de plekken waar je raam bijv aan de onderkant de deur in gaat, of aan de bovenkant in de sponning valt. Verder zijn ook ezelsoren geen uitzondering, en is folie ook maar beprekt mooi en houdbaar
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Beste Luke,
Dank je! Ik heb alles wat kon gedemonteerd maar enkel het glas eruit lichten lukt niet, het zit hoe dan ook klem. Welke kant moet ik met glas op?
Dank je! Ik heb alles wat kon gedemonteerd maar enkel het glas eruit lichten lukt niet, het zit hoe dan ook klem. Welke kant moet ik met glas op?
jgeurtsj schreef:Ik wil folie op de ruiten plakken
Weet wel dat je niet ongelimiteerd folie mag aanbrengen, lees qwa donkerheid .
Daar zijn wettelijke regels voor. Ik dacht dat je vooruit "befolieen" al helemaal uit den boze is, en de overige ruiten mogen een max % krijgen qwa ondoorlaatbaarheid van het licht.
Politie kan hierop controleren mbv een speciaal apparaatje wat ze bij zich hebben.
Ruiten eruit: "klooien"met het frame waarin de onderzijde van de ruit in zit opgesloten mbv het gootje.
Waardeloze omschrijving, ik weet het, maar ze moeten eruit/vanaf te krijgen zijn.
Bij de vervanging van een ruit van het portier heb ik in mijn herinnering alles gedemonteerd wat er viel te , euhh , demonteren, en toen kon ik de ruit van het frame krijgen
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
voorruit mag niet gefoliet
ruiten in de voorportieren mogen niet meer dan -ik meen- 30 % blokkende folie
alles achter de B-stijl mag zo donker als je wil
gone
Roger B. schreef:voorruit mag niet gefoliet
Alles voor de b-stijl, zij -en voorruit dus moet minstens 50% doorzichtbaarheid hebben. De vraag is dus zijn die ruiten al getint of echt helder? Lijken ze helder dan ben je waarschijnlijk safe met 65% folie. Die probeer ik nu bij autostyle.nl te krijgen. Het percentage op een product is de doorzichtbaarheid, folie van 5% is dus pikkedonker.
-
Roger B.
Politie waarschuwt vanaf 70% lichtdoorlating, bekeurd vanaf 50%
mbt APK:
bronvermelding
en
bronvermelding
mbt APK:
Op grond van Europese regelgeving en APK-normen mag het lichtverlies in geval van getint glas gemeten naar de uitgangswaarde met helder (ongetint) glas nooit meer bedragen dan 25 procent voor de voorruiten en 30% voor de zijruiten voorzijde.
bronvermelding
en
de richtlijn van de Raad van de Europese gemeenschappen betreffende veiligheidsruiten en materialen voor ruiten van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan van 31 maart 1992 bepaalt dat de lichtdoorlaatbaarheid van een voorruit 75% moet zijn en van een zijruit 70%. In de praktijk vindt handhaving van de betreffende bepaling alleen plaats indien er sprake is van een lichtdoorlaatbaarheid van minder dan 50%
bronvermelding
gone
Heb vorig jaar bij mijn defender de ruiten gedemonteerd omdat het hele stalen deurwerk doorgeroest was. Ik weet niet of ik de juiste methode gebruikt heb, maar het is een hele klus. Kan allen van onderuit. Bekleding moet eraf en na demontage van de ruitgeleider kan, onder behoorlijke ruitspanning, de ruit eruit. Zou ik niet aan beginnen voor puur het plakken van folie. Door netjes te werken moet ook zo een eind komen (bij mij zit ook folie op).
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object
Zomaar een vraagje.....
Folie ivm de lichtdoorlaat óf vanwege bv warmte- en/of geluids-isolatie?
Ben voor de rest niet nieuwsgierig hoor
Range Rover Classic, 2-deurs, 200TDI => ModderBumper
Honde CB 750 F4 => Plof
Honde CB 750 F4 => Plof
-
Landmarcs
tom17 schreef:Zomaar een vraagje.....
Folie of anderszins getinte ramen doen gewoonlijk erg weinig aan de warmte-isolatie. (En bij geluidsisolatie kan ik me al helemaal weinig voorstellen.)
Om tot warmte-isolatie te komen moet je denken aan reflectie van de instraling, meestal is er - in ieder geval in het zichtbare spectrum - weinig reflectie: de ruiten zien zwart (of althans donker) en dus is er in het zichtbare licht vooral sprake van absorptie, en dus wordt dan de ruit zelf warmer.
Vergelijk hierbij de witte <=> donkere auto's: de laatste worden duidelijk warmer.
Toch worden getinte ramen vaak als warmtewerend aangeprezen, het zou zo kunnen zijn dat de infra-rode straling wel (deels) wordt gereflecteerd.
Groeten MarcS