Hoi Allemaal,
Even een vraag van een iemand zonder veel sleutelervaring...
Ik ben bezig de vooras van mijn Land Rover (hybride:series3/disco/range) te vervangen. Ik wil de remmen van de oude (Range Rover) as overzetten naar de nieuwe (nou ja, 2e hands) as. Leek me een goede gelegenheid om de remmen eens te reviseren oftewel, de cilinder-rubbers te vervangen. Maar hoe krijg ik in vredesnaam die cilinders uit de remklauw (die al maanden niet is gebruikt).
Wie heeft er een goede tip?
Groet,
Edward
hoe krijg ik remcilinders uit mijn remklauw?
-
larkenshoeve
-
Roger B.
Re: hoe krijg ik remcilinders uit mijn remklauw?
remklauw van de as nemen maar hydraulisch aangesloten laten.
voorzichtig rem in drukken en een latje hout ofzo tussen de tegenoverliggende zuigers houden en zo proberen de zuigers allemaal bijna er uit te drukken. Het laatste stukje met een tang (best is toch om nieuwe te plaatsen)
Als ze niet echt vast zitten kom je met perslucht (blaaspistooltje) op de hydrauliekaansluiting als je de klauw op de werkbank hebt liggen ook een end
voorzichtig rem in drukken en een latje hout ofzo tussen de tegenoverliggende zuigers houden en zo proberen de zuigers allemaal bijna er uit te drukken. Het laatste stukje met een tang (best is toch om nieuwe te plaatsen)
Als ze niet echt vast zitten kom je met perslucht (blaaspistooltje) op de hydrauliekaansluiting als je de klauw op de werkbank hebt liggen ook een end
gone
Wat mogelijk ook een optie is, is de klauw erop laten zitten, de remblokken demonteren en dan met rust en beleid de zuigers eruit "remmen/trappen", net niet geheel uit de klauw, c.q net iets voordat de zuigers de schijf dreigen te raken.
Het laatste stukje met een goede waterpomp/griptang om/op de zuiger zetten en 'm eruit halen.
Pas wel op dat je met de tang geen bramen oid crieert.
Het laatste stukje met een goede waterpomp/griptang om/op de zuiger zetten en 'm eruit halen.
Pas wel op dat je met de tang geen bramen oid crieert.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Als de zuigers zo vast zitten zou ik er rekening mee houden dat je die ook moet vervangen omdat ze roest randen hebben. Dan maakt braam niet uit. :P
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Das waar, maar misschien met geduld, en met de juiste spullen als staalborstel op slijptol en dergelijke, en met beleid te werk gaan is die roestrand nog weg te krijgen.
Maar vaak iid is het achteraf gezien water naar de zee brengen, daar eenmaal ingewerkt , blijft het een potentieele nieuwe bron van ellende.
Dan maar gelijk nieuwe zuigers wellicht.
Maar vaak iid is het achteraf gezien water naar de zee brengen, daar eenmaal ingewerkt , blijft het een potentieele nieuwe bron van ellende.
110 HT 200 Tdi 1989.
tim schrijft:
Op dat gecorrodeerde vlak sluit je keerring aan. Dus als jij dat zo vlak krijgt met een slijptol dat die seal dan nog afdicht dan lijkt me dat een goede oplossing. Ik smijt heel de klauw weg als de zuiger er zo vast in zit, want die is dan ook niet al te fris meer en een nieuwe kost ook de kop niet. Maar dat is natuurlijk wel weer de luie Afrikaan oplossing. :blush: :blush:
Das waar, maar misschien met geduld, en met de juiste spullen als staalborstel op slijptol en dergelijke, en met beleid te werk gaan is die roestrand nog weg te krijgen.
Op dat gecorrodeerde vlak sluit je keerring aan. Dus als jij dat zo vlak krijgt met een slijptol dat die seal dan nog afdicht dan lijkt me dat een goede oplossing. Ik smijt heel de klauw weg als de zuiger er zo vast in zit, want die is dan ook niet al te fris meer en een nieuwe kost ook de kop niet. Maar dat is natuurlijk wel weer de luie Afrikaan oplossing. :blush: :blush:
Edward van Vugt
-
Roger B.
als zuigers vastzitten is dat meestal roest, en dus is de chroomlaag weggeroest, en hergebruik is dan schier onmogelijk. nieuwe origineel of aftermarket, of aftermarket van RVS plaatsen is dan de oplossing.
De klauw zelf is doorgaans prima herbruikbaar, alleen het randje waar de metalen klemring van de stofkeerring mee opgesloten zit in past moet je even secuur schoonmaken. of je hebt geen zin in de ellende en koopt nieuwe klauwen
De klauw zelf is doorgaans prima herbruikbaar, alleen het randje waar de metalen klemring van de stofkeerring mee opgesloten zit in past moet je even secuur schoonmaken. of je hebt geen zin in de ellende en koopt nieuwe klauwen
gone
- Erik Peters
Roger B. schrijft:
En als je de remklauwen al gedemonteerd hebt en het lukt niet met perslucht om de remzuigers eruit te blazen, dan kun je, mits je een vetnippel met de juiste! schroefdraad hebt, deze erin draaien en met de vetspuit (door de remklauw vol met vet te pompen) de zuigers eruit persen. Gewoon vet kan de remseals aantasten, dus nadien goed ontvetten (ook de kanaaltjes in de klauw) en nieuwe afdichtingen monteren.
Ik druk altijd een dikke strip ijzer in de remklauw zodat de zuigers er net niet helemaal uit kunnen (anders floept de zuiger die niet vast zit eruit en dan komt de rest niet naar buiten).
Goet,
Erik.
p.s. ik reviseer mijn remklauwen altijd (met chroom zuigers). Dan zijn de klauwen van binnen weer schoon en is de remvloeistof ook meteen vervangen.
als zuigers vastzitten is dat meestal roest, en dus is de chroomlaag weggeroest, en hergebruik is dan schier onmogelijk. nieuwe origineel of aftermarket, of aftermarket van RVS plaatsen is dan de oplossing.Precies.
En als je de remklauwen al gedemonteerd hebt en het lukt niet met perslucht om de remzuigers eruit te blazen, dan kun je, mits je een vetnippel met de juiste! schroefdraad hebt, deze erin draaien en met de vetspuit (door de remklauw vol met vet te pompen) de zuigers eruit persen. Gewoon vet kan de remseals aantasten, dus nadien goed ontvetten (ook de kanaaltjes in de klauw) en nieuwe afdichtingen monteren.
Ik druk altijd een dikke strip ijzer in de remklauw zodat de zuigers er net niet helemaal uit kunnen (anders floept de zuiger die niet vast zit eruit en dan komt de rest niet naar buiten).
Goet,
Erik.
p.s. ik reviseer mijn remklauwen altijd (met chroom zuigers). Dan zijn de klauwen van binnen weer schoon en is de remvloeistof ook meteen vervangen.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Idd kijk op Paddock, klauwen zijn niet duur!
Zelf reviceren alleen als ze nog in gode staat zijn anders doe je het 2 of meer keer!
Zelf reviceren alleen als ze nog in gode staat zijn anders doe je het 2 of meer keer!
Boem is hoo!
-
Roger B.
heb heel wat D1 en defender remklauwen voorzien van nieuwe zuigertjes, maar nog nooit een klauw gezien die niet of lastig te reviseren was omdat de klauw slecht was....veel werk is het niet
gone