Hallo, ik ben sinds een maand in het bezit van een Disco 3 en nog een echte leek. Daarom zou ik graag een paar vragen stellen. Vandaag kreeg ik de melding dat het koelvloeistof peil te laag is en het pijl is inderdaad aardig gezakt tot onder het minimumpijl. De auto heeft een beurt gehad bij de dealer een maand of twee geleden, dus ik vind het wel merkwaardig. Na wat zoeken op internet schrok ik toch wel. Ik begreep dat het lage pijl veroorzaakt zou kunnen worden door een lekke koppakking. En de vervanging daarvan is een kostbare reparatie heb ik ook begrepen. Niet echt waar je op zit te wachten een maand na aankoop. Ik heb voordat ik de auto kocht overigens een aankoopkeuring laten verrichten en toen is ook een CO2-test uitgevoerd (tenminste ik meen dat dat zo heet) om te bepalen of de koppakking lek was. Dat was toen niet het geval. De vragen die ik heb zijn:
- kan binnen een maand nadat de CO2-test heeft plaatsgevonden de koppakking alsnog zijn gaan lekken (en is dat dan gewoon pech hebben)
- kan er een andere reden zijn waardoor het koelvloeistof peil zo is gezakt
- en dan een hele praktische vraag: ik heb begrepen dat er Castrol Rood (Radicool SF) gebruikt moet worden worden, weet iemand of ik die alleen via internet kan bestellen, of zou ik die ook moeten kunnen kopen ergens in de buurt van Amsterdam/Amstelveen (mogelijk bij Brezan.
Ik hoop wat antwoorden te krijgen.
Hartelijk dank alvast!
Rob
koelvloeistofpeil Disco 3 erg gezakt
-
Robbedoes1968
-
Roger B.
Re:koelvloeistofpeil Disco 3 erg gezakt
Robbedoes1968 schrijft:
Ja dat kan....een optredend lek begint op een bepaald moment, dat kan goed na die keuring gebeurd zijn...
ja, lekkage elders
geen idee of er alleen castrol in mag of dat er meer merken zijn die een bruikbaare versie hebben...lijkt me dat het zeker niet alleen op internet te koop is
- kan binnen een maand nadat de CO2-test heeft plaatsgevonden de koppakking deze alsnog zijn gaan lekken (en is dat dan gewoon pech hebben)
Ja dat kan....een optredend lek begint op een bepaald moment, dat kan goed na die keuring gebeurd zijn...
- kan er een andere reden zijn waardoor het koelvloeistof peil zo is gezakt
ja, lekkage elders
- en dan een hele praktische vraag: ik heb begrepen dat er Castrol Rood (Radicool SF) gebruikt moet worden worden, weet iemand of ik die alleen via internet kan bestellen, of zou ik die ook moeten kunnen kopen ergens in de buurt van Amsterdam/Amstelveen (mogelijk bij Brezan.
geen idee of er alleen castrol in mag of dat er meer merken zijn die een bruikbaare versie hebben...lijkt me dat het zeker niet alleen op internet te koop is
gone
-
Robbedoes1968
Dank je Roger voor je snelle antwoord. Hopelijk valt het mee... Enig idee wat het vervangen van een koppakking kost voor een Disco 3, 2,7 TDV6...?
- RobStewart
Re: koelvloeistofpeil Disco 3 erg gezakt
Hi Rob,
I have never come across a leaking head gasket on a Disco 3 (I'm not saying it's impossible just I haven't experienced on in 6 years).
Are we talking about a benzine or diesel Disco 3?
If it's a diesel then on the TdV6 vehicles (both Disco and RR Sport) then the water pump is prone to sudden leakage and is normally the cause of loss of coolant, I would be checking this first by removing the small underbody cover at the front of the vehicle (2x 10mm and 2x 13mm bolts) and looking directly upwards to the left of the vehicle where the water pump is situated. A thin trickle of pink koelvloiestof should be visible
Rob
I have never come across a leaking head gasket on a Disco 3 (I'm not saying it's impossible just I haven't experienced on in 6 years).
Are we talking about a benzine or diesel Disco 3?
If it's a diesel then on the TdV6 vehicles (both Disco and RR Sport) then the water pump is prone to sudden leakage and is normally the cause of loss of coolant, I would be checking this first by removing the small underbody cover at the front of the vehicle (2x 10mm and 2x 13mm bolts) and looking directly upwards to the left of the vehicle where the water pump is situated. A thin trickle of pink koelvloiestof should be visible
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
- RobStewart
Robbedoes1968 wrote:
22,40 Hours on a good day ;)
Rob
Dank je Roger voor je snelle antwoord. Hopelijk valt het mee... Enig idee wat het vervangen van een koppakking kost voor een Disco 3, 2,7 TDV6...?
22,40 Hours on a good day ;)
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Robbedoes1968
Thanks Rob for your answer!
It's a TDV6 Diesel. I'm going to try to do what you just mentioned. What exactly do you mean with the 'small underbody cover', where can I find that? At the front of the car underneath the grill? And if it's the water pump, I have to go to a dealer/garage to have it fixed. Do you have any idea if that's expensive to fix?
Rob
It's a TDV6 Diesel. I'm going to try to do what you just mentioned. What exactly do you mean with the 'small underbody cover', where can I find that? At the front of the car underneath the grill? And if it's the water pump, I have to go to a dealer/garage to have it fixed. Do you have any idea if that's expensive to fix?
Rob
-
Roger B.
Robbedoes,
Rob schrijft wel in Engels (zijn moerstaal), maar leest prima Nederlands. Dit is een Nederlands forum, dus liefst gewoon in NL aub
Rob schrijft wel in Engels (zijn moerstaal), maar leest prima Nederlands. Dit is een Nederlands forum, dus liefst gewoon in NL aub
gone
-
Robbedoes1968
Oke, da's fijn en voor mij ook stuk makkelijker!
-
Robbedoes1968
Sorry, ik had niet goed gelezen. Ik begrijp dat ik onder de auto moet kijken.
-
Roger B.
ik ken de D3 niet, maar ik vermoed dat er onder tegen het chassis, voor de vooras, een (kunststof?) plaatje vastgebout zit met de genoemde boutkopmaatjes en dat je na verwijderen hiervan tussen motor en radiateur naar boven kunt kijken
gone